nya skidor till erfaren åkare

kronje

Ny medlem
Hejsan alla ni där ute , det är såhär nämligen att jag har åkt skidor i massor utav år och är en bra skidåkare, förut har jag i princip enbart åkt pist och lite off pist , men nu skulle jag vilja köra mer offpist och lite park också samtidigt som jag kommer åka i vanliga backar.Grejen är den att eftersom jag kommer att åka vanligt men även i park så tycker jag twintips verkar lite onödigt, så då är det väl freeride skidor? eller vad dem nu heter som gäller antar jag?

Nåja , ge mig lite tips på vad för skidor ni tror skulle kunna passa , budgeten är väl ganska bra men ju billigare desto bättre, jag är 182 lång och väger 75 kg , ifall det är av intresse ;).

Tack på förhand!

/skittles

MItt val skulle nog vara ett par scream pilot 10 xtera-hot som du kan
köpa fruktansvärt billigt nu.. Ett par skidor som har allt (utom twintip)..
stabil i pisten och mycke skön i offpisten har ja läst.
jag har faktiskt tänkt att köpa dom själv så varför inte så till:D

Här kommer en lite lista över tänkbara skidor:
Monster 85
mojo
ross scrach bc
scream 10 x-hot
scott santiago pro/pure/mission vilken som
völkl ax4 samt v-pro
ross bandit b2

man kan göra listan hur lång som helst så hyr och prova...

/Kalle

Mad trix JOJO..tror några av mina lagg polare sa att det var mad trix offpist skida..fast den är ju ändå jävligt mkt uppböjd bak...kostar ganska mycket tror jag.....eller va fan vet jag..är ju Snowboard åkare för fan :P peace bree

du bör köra på ett par extreme 5*5. dom e grymt sköna och det e j*kligt fräscha. du bör hitta dom i längden 184...eftersom att du ska köra lite off. men de funkar mycket bra i pisterna oxå. du måste köra ett antal dar i pisterna och känna på dom eftersom att de kan vara lite svåra att åka med i pisterna...

/CCH

Tjaa! Det du beskriver är ett par Ross B1. Paketpris med bindning 4995:- hos bla. Stadium. Jag har inte kört dem själv men enligt eniga skidtestare är de grymma i pisten, bra offpist, och med en semitwintipp (liten snok bakåt) går de även baklänges... Du bör inte gå kortare än 180 cm om du vill ha bra flyt i utanförpisten!

That´s all kids! / MM

Nu har jag inhandlat , det blev nåt sorts mellanting dvs salomon scream pilot 8 och x-wave 8 pjäxor, bindningarna blev S10, salomon även där. Tack för alla svar förresten.

Kan slänga med en annan fråga , jag är 182 lång och väger 72 kg , och skidorna är 175 långa och ska användas i alla sorters backar och offpist, är denna längden bra? eller ska jag genast springa ner och byta till 185?

MVH

175 är kort om du tänker "rippa" några mer avancerade berg. Ska du åka kortsväng i pisten är det väl OK, men har du större ambitioner än så, byt upp dig till vuxenstorlek!

That´s all kids! / MM

Snödjup

Tillbaka
Topp