Nya Telisar men vilka?

Telekiter

Ny medlem
Nya Telisar men vilka?
Tjena alla "freeriders". Jag har kört sönder mina K2 super stinx och tänkte köpa nya lagg. Jag är 85 kg och 185 lång. Kör nästan uteslutande skog och annan offpist (pister är för uppvärmning).

Funderar på följande skidor:

Völkl 7.24 pro eller Völkl V-pro, Head Monster 75, Rossi B2, Fischer 7.6 FTI, (Kanske även Atomic TM EX).

Närmast ligger nog B2 eller Völkl 7.24 pro någon som testat 7.24:orna med telis? Den borde va lite styv eftersom "rälsen" sitter på men då kan man ju även montera slalom på extra plattor.

Massor av kommentarer vill jag ha nu så kom igen ;-)

/Urban.

Nya Telisar men vilka?
Hallå

Jag kör telis på head monster 75 och de funkar bra offpist och i skogen tycker jag trots att de inte är alltför feta. Dessutom stabila även när man kör fort. Har dock inte provat några av de andra modellerna som du funderar på.

Det bästa är väl om du har möjlighet att testa lite...

Lycka till!

Nya Telisar men vilka?
Jo, testa vore bäst men tyvärr brukar det va svårt att få till. Jag har nog dessvärre ingen möjlighet till det som det ser ut.

/Urban.

Nya Telisar men vilka?
Jag har köpt ett par 7.24 pro med rails. Jag monterade på nyaste rottefellan med 20 mm platta på motionplattan. Funkar hur bra som helst! Skidan blir ju aningen tyngre vilket är ett minus om du tänker huda. Sen blir den lite dyr eftersom motionplattan endast säljs tillsammans med marker alpinbindning och inte kan fås med enbart en telisbindning.

/ Kristofer

Nya Telisar men vilka?
Kristofer - Kan man montera vilka alpin bindningar som helst på motionplattan? Jag trodde att man fick med en platta iaf, men där ser man, dåligt tycker jag.

Vad körde du på tidigare Kristofer?

20 mm platt ovanpå, blir den inte lite väl högt? Jag tycker att skidan borde bli lite knepigare kant till kant men jag kanske har fel.

Motionplattan kostar väl inte så mycket, I Vemdalen skulle de ha 500 kr för den och köper man två = 1000 kr så kan jag montera mina gamla Marker bindningar på den ena och Telisbindningarna på den andra.

/Urban.

Nya Telisar men vilka?
Gå for litt bredere ski du. Det gir mye bedre flyt i løssnø, og er mye mer stabilt i høy fart og på varierende underlag. Du trenger ikke å gå for det værste, men en liten klasse oppover kan utgjøre mye. Selv har jeg kjørt veldig mye offpist på div ski med bredde ca 75 mm, men har i de siste 2 sesongene kjørt mest på litt bredere og det gir meg mye mer. Ta xxx(B3) feks, den flyter mye bedre og er meget stabil i høy hastighet samtidig som den ikke er så mye mindre leken og kjapp enn B2. Eller Fisher bs86, som er nesten kjappere og mer morsom enn nevnte 7.6. Det er kanskje best value for deg; Bs 86. Morsom ski med gode offpiste egenskaper. Jeg synes de skia du nevnte som eksempel er ski som kommer mer til sin rett onpiste enn offpiste.

Nya Telisar men vilka?
rangle - Jag har funderat på dessa breda skidor, B3, Head monster 85, Völkl 7.24 AX4 och jag är lite tveksam eftersom dessa skidor är så tunga, 4.2 kg eller mer är väldigt mycket. Blir inte dessa skidor besvärliga i tät skog när man måste vara snabb i fötterna? Jag kanske har helt fel i detta och det inte betyder så mycket men det känns lite konstigt.

Tack för svaren så här långt.

/Urban.

Nya Telisar men vilka?
Joda, B3 blir litt tunge i skog og generelt hvis man ønsker hurtighet og bevegelighet. Jeg bruker ofte mine gamle xx, og de store tunge når det er åpent, mye pudder o.l. Likevel, jeg tror det blir et altfor lite skritt å ta for deg å gå fra stinx til 75 mm. Det blir lite forskjell liksom. Jeg prøvde Bs 86 i år og synes de virket som en meget bra mellomting, nesten like kjapp som 75 mm ski, og nesten like stabil som 90-100 mm ski. Mener jeg så bs86 for uthyrning med telis i Åre... Har du mulighet bør du prøve de! En tanke er jo å gå for BC twintip ski også, der har du jo endel virkelig morsomme ski. Rossi Scratch BC o.l. feks.

Nya Telisar men vilka?
Hej
Köpte ett par Völkel 724 pro i Kanada med alpinbindning (Marker samarbetar med Völkel så det är bara deras specialbindningar som passar på railsen), köpte även en Black Diamond O3 bindning som jag monterade på en Railtop som jag köpte här i Sverige för 450 kr (på railtopen kan du montera vilken alpinbindning du vill)

Att montera en telisbindning på railtopen var inte lika självklart, för vid första anblicken ser det ut som om skruvarna kommer att gå ut i skenan under plattan vilket skulle resultera i att du inte kan slida på den på railsen. Men millimetrarna var på min sida men det är inte mycket att spela på och för att bindningen ska sitta bra måste den frammonteras något.

I telisvärlden börjar väl hålen för bindningarna att standardiseras så alla bindningar med samma gig som BD och G3 går att fästa på plattan.

Omdömet då, som tilisskida har jag bara använt den i tre dagar i Tänndalen och då uteslutande i pist (med undantag för något kort skogsparti) och stabilare skida får man leta efter.
Det är helt klart ingen skida man slöåker på, den kräver både fart och rejält med tryck för att komma till sin rätt och när den får det så lovar jag att den ger dubbel glädje tillbax.

Då jag åkt telis de senaste 10 åren är inte mina kunskaper inom alpinskidor dom bästa, men 724 pro uppfyller alla mina förväntningar som alpinskida. Så vill du ha en grym telisskida och antagligen en ännu grymmare alpinskida så är ju inte 10000 kr så mycket att bråka om :-/

Mvh Henrik

Nya Telisar men vilka?
Kör på head monster 70 telis. Det känns rätt skönt i skog och trånga passager. skulle kunna tänka mig att gå upp till 75 men inte längre då jag tror de blir för långsamma samt funkar sämre på is. Har kört völkl g4/724 alpint och tyckte att de var för tröga, inte tillräckligt kvicka. Kan iof bero på att man är för klen.

Nya Telisar men vilka?
Men om man nu inte har mkt cash kanske det här ett alternativ.

Säljes Skidor 2004-02-18 10:40:49

Völkl
G41. Den gamla gröna trontjänaren. 188cm. Mycket bra skida i bra skick. Med eller utan S900 bind.

Plats: Umeå
Pris: 1500 kr
Kontakta: Tomas Hjärtström Skicka Fr-mail
Tel: 070-29 19 522 Email: thjartstrom@hotmail.com

eller detta

Säljes Skidor 2004-02-17 17:18:11

VÖLKL G4
Säljer ett par G4 178cm med marker freeride bindning din 14.
Fint belag och hela stålkanter några jack på ovansidan.

Plats: Ume
Pris: 2500 kr
Kontakta: Anders Höjman Skicka Fr-mail
Tel: 090195750 Email: andershojman@hotmail.com

Nya Telisar men vilka?
Jag kör på v-pron och är grymmt nöjd funkar mycket bra i allt från isig pist till skogsåkning. Styv så att det räcker är den också. ska försöka att skriva en utförligare recencion när jag får tid

Nya Telisar men vilka?
Om du tittar i Utemagasinet nr 8 2003, tror jag att det var, testades en hel del skidor. Både rena telisar och alpinmodeller med telisbindning. De skidor jag tyckte bäst om var, i topp tre:
1. Völkl 724 Ax4 - Kanske något livlös men funkar överallt. En mycket bra kompromiss är denna alpinskida.
2. K2 Work Stinx - En bred sak som fakitskt funkar riktigt hygglgt i pisten också. Breda hudar rekommenderas. En ren telemarksskida vilket medför att den inte är alltför tung.
3. Stöckli Stormrider XL - Något tung och bökig i skogen men med dina kg bör den nog kunna tyglas. Lok i pisten.

Personligen tycker jag att du ska akta dig för Pocket Rocket, Karhu Yak och annat mjukt elände. Kanske coola att visa upp på After Skin men inget på berget.

Nya Telisar men vilka?
Hmmm, Rex eller TM EX. Verkar intressant. Vilken längd skulle man ta tro? Mina Super stinx körde jag 181 cm (fint i skogen) men 185 hade varit bättre (men det fanns ju inte) skulle man ta 177 eller 184 på Atomicarna. De är så pass mycket bredare att man nog får väldigt bra bärighet även med 177 och de blir smidigare, men hur mycket märker man av det egentligen?

Med min längd och vikt är ju säkert 184 det som rekommenderas och skulle jag köpa exempelvis B2 eller 7.24 pro skulle det bli just den längden.

Kommentarer.

/Urban.

Nya Telisar men vilka?
Det kommer nå an på hvor lang du er... Skiene skal være minst like lang som deg. Til ditt bruk (skog) bør de vel egentlig ikke være så mye lenger heller. Hvis du er rundt 180 ville jeg gått for 184. Er du 175 velg 177.

Tillbaka
Topp