Nya telisar.. Tips tack!

Gahnis

Aktiv medlem
Nya telisar.. Tips tack!
Hej hopp i den förbaskade sommaren..

Skall till och köpa nya lagg till vintern och jag behöver lite tips..
Finns ju miljarder trådar naturligtvis, men det blir ett evigt letande så jag kör den här vägen istället...

Står väl lite och väljer mellan ett gäng skidor, men är öppen för övriga förslag också. Det blir dock plånboken som får sista ordet som alltid, men just DESSA modeller har jag lyckats vaska fram bra pris på just nu...

Elan Mantis 777
Scratch BC (årsm 06)
Extreme AK4
K2 Public E

Alla mellan 180 - 185cm.

Åker som sagt telemark och kommer att ha en Linkenbindning på..
Har en pistskida. De komma laggen är tänkta att fungera som offpist/puder/ och lite pist!

Kom med tips!!

/G

Nya telisar.. Tips tack!
Ska väl inleda med att jag inte kan något om telemark, har endast åkt ett par timmar, men ku var det iaf.

Det jag däremot vet ät att PE och AK4 är jibbskidor och inget för outpisten. M777 skulle jag säga är alldeles för smal, så av de alternativen du har hade jag nog rekommenderat Scratch BC, då du redan har en pistskida.

Nya telisar.. Tips tack!
goodha 181 eller nya seth i någon bra längd.

Senast ändrad:
Nya telisar.. Tips tack!
eller en Rossignol sickbird. Som är som en Scratch BC bara MKT snyggasre samt att det är en telis skida i grunden med allt vad det innebär! Fråga Eurkie här på FR...han rockade dom i whistler! Annars kan du göra som han ska. Montera black diamonds nya bind på Hendryx Rhino Chaser! Smells like fun!

Nya telisar.. Tips tack!
Kör själv K2 Seth, har 179 och är själv 177 och skulle inte vilja ha längre, som telisskida och är väldigt nöjd, dock är den ju lite tungre om du tänkt gå långa toppturer.
Dynastar 8800 eller Pro är fina stabila skidor som klarar fart och puder. Dock dyrare och tyngre.
Rossignol B2/B3 är väl populära telisskior också.
Tror du kommer tycka K2 PE är för smal för puder, har själv den med vanlig alpin bindning.
Mina erfarenheter är att Linken inte håller måttet, iaf inte dom äldre modellerna, nyaste verkar dom fått fix på det hela. Ska inte säg för mkt om det, kör själv på Rottafella.
Black Diamonds bindningar känns instabila, iaf O1 och O2. Dock är gåfunktionen uppskattad, fast det har ju fler märken.

Handlade kanske inte så mkt om just dina förslag men nu har du min åsikt iaf.

Nya telisar.. Tips tack!
Fischers skidor är grymma, gå för watean eller atuan. Sedan som sagts så funkar ju sethen bra.

Ska du gå för ren offpistskida så ingen av de laggen du nämnt.

Nya telisar.. Tips tack!
Hmmm, vi skulle behöva lite mer fakta om dig själv för att kunna komma med riktigt bra tips. Vikt, längd, åkstil, m,m m,m.

Lite mer generellt så är Scratch BC en trevlig skida att sätta telisbindningar på. AK4:an fungerar alldeles utmärkt i offpisten men är ganska mjuk och kan lätt upplevas som ganska fladdrig (Många uppskattar ju en lite mjukare skida till telemarkandet).

Mantis skidan är ju den totala motsatsen till AK:4 an. Är du en krallig åkare som oftast kör i den svenska offpisten (där pudret allt som oftast består av skare, vindskravler och sastruger) så kan Mantisen vara ett bra val.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av K2:an.

Tillbaka
Topp