Nya X-scream?

freeride_nu

Aktiv medlem
Nya X-scream?
Är det någon som vet varför Salomons nya X-scream skida måste ha specialbindning? Är syftet bättre åkning, mindre rörlig bindning, tack vare att skruvinfästningarna löper parallellt med skidan eller är Salomon så urbota svinigt dumma att de vill tvinga oss att köpa specialbindning till skidorna?
Om anledningen är den senare kan Salomon dra åt helvete och räkna bort mig som kund och förhoppningsvis många andra, det finns ju andra märken som alternativ!

don Danielo

Nya X-scream?
Det finns nog flera anledningar, men en av dem är nog att sälja mer på grund av integration.

Det finns mekaniska fördelar med Salomons nya patent, bland annat påverkar den nya infästningen skidans böjkurva mindre än normalt bindningsmontage. Dessutom sägs monteringan bli mycket enklare för butiken, något som implicit påverkar försäljningen eftersom det blir lika mycket pengar för mindre jobb för butikerna om de säljer Salomon.

Detta trix, att underlätta för butikerna, är för övrigt ett av Salomons favoritknep. De var tidigt ute med "fotmätare" och nytt storlekssystem till pjäxor och näär skidorna kom kom också "PR-systemet. Salomon sa att det skulle gynna kunden på så sätt att man lättare skulle hitta rätt längd. I verkligheten var det enda man vill att tillverka färre längder. Billigare för Salomon och enklare för butikerna.

Numera är det ju vanligt att en viss skida endast finns i 3-4 längder, men när Salomonskidorna kom fanns många skidor i upp till 10-12 längder.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Nya X-scream?
Salomons enda anledning är att lura av dig ännu mer pengar. Jag lovar!!
Din åkning förbättras INTE av "specialbindnigar" och du bryter INTE färre ben!

Nya X-scream?
Sjyrrebyrrans för alla (bådas) svar. Alltså tänker inte jag köpa Salomons utrustning, men möjligtvis köra sönder mina gamla X-screams så att svinen får ge mig ett par nya!
Det är vi konsumenter som skall styra marknaden! Protestera! Snowblades var väl Salomons idé också om jag inte minns helt fel!?

don Danielo

Nya X-scream?
Alla fabrikanter av alla sorters varor laborerar ständigt med "produktutveckling".
Detta innebär oftast kosmetisk/layotmässiga innovationer.
Ta tex skidbranchen där nya mönster o färger parallellt med allehanda yttre påmonterade tingestar sägs förbättra skidan/åkningen/resultatet.

Visst är det så att det på lite längre sikt 3-5 säsonger märks förbättringar av produkterna.
Men det är på kortare sikt i stort sett samma gamla djunk men i gladare förpackning från år till år.
Det patetiska är när marknaden sväljer reklamflosklerna med hull o hår utan erfarenhet till individuell bedömning.

Det är också, som Hit-Me skriver märkligt vad olika uppfattning man kan ha om en o samma skida.
Det är ju tom så att det kan ändra sig under en o samma dag.
Och vad snabbt man vänjer sig med en viss skida.

Det allra viktigaste är trots allt vad som stoppas ner i skidskon.
Det finns otaliga exempel på erfarna duktiga åkare med högst medelmåttiga prylar som verkligen kör skiten ur penningstinna prylbögar.

Inför fartfesten i Idre 18-19mars blir det till att plocka fram de gamla fina Swiss-made långlaggen för att visa var spåret ska dras.

/Arc - med Schnell Rennen Eis Team - i hälarna

Snödjup

Tillbaka
Topp