Nybliven nybörjare

lsoderlund

Medlem
Nybliven nybörjare
Hej.
Efter ett uppehåll på ca 10-12 år så tänkte jag börja ge mig ut i backen igen. Sonen börjar bli tillräckligt stor att han vill ut och testa. Jag själv hoppas på att ha tycker det är kul, då jag gärna beger mig ut igen.

Tidigare så var jag väl en medelmåttig/duktig newbie. Har däremot insett att min utrustning får gå till de sälla jaktmarkerna då den säkert är över 15 år gammal, och en nyare måste således införskaffas. Vi snackar om att börja om från början, men vill gärna ha så bra som möjligt för en så liten peng som möjligt.

Känner mig som en riktigt gröngöling i denna djungel, men önskar således råd i vilket hålla man titta. Skall väl tilläggas att jag mestadels tänkt åka i typ familjebackar.

Bör man köpa nya pjäxor, eller bättre begagnade (av bättre kvalitet)?
Längd på skidor? Tänkte mig carving, eller rekommenderas något annat? (är 176cm lång, typ 85-90kg)
Goggles och kläder har jag, men någon annan utrustning man bör investera i?

Nybliven nybörjare
Kul att du hittat tillbaks till skidorna och att sonen är positivt inställd till att testa.

Du glömde berätta hur mycket ni har tänkt att åka? Är det varje helg eller någon vecka om året? Är det bara typ sportlovet så hyr till att börja med. Om/när du skall köpa eget så satsa i första hand på pjäxorna. Gå till en butik med en bra bootfitter och ta med dig en välfylld plånbok. Dina fötter kommer att tacka dig och pjäxorna kommer du att ha länge. Första skidorna köper du begagnade eller efter säsongen på rea för du kommer sannolikt att vilja byta dem inom ett par år.

Det är som sagt en djungel, både av utrustning och att hitta vettig information. I synnerhet när det gäller nybörjare/medel skidor. Jo, faktiskt. För det brukar inte riktigt vara de modellerna som testas och recenseras utan som nybörjare förväntas man gå in på InterSport och förlita sig på en säljare som knappt åkt mer skidor än vad man själv gjort. Men här är i alla fall en länk till en uppdaterad sammanställning av nybörjarmodeller:

https://www.switchbacktravel.com/best-skis-beginners

Övrigt. Hjälm givetvis och även ryggskydd skulle jag säga. Inte för att det är ett jättebehov av det när man hasar omkring i familjebackarna men det kostar inte mycket, är inte i vägen det minsta och löjliga olyckor händer överallt. Dessutom, kanske viktigast, så föregår du med gott exempel.

Senast ändrad:
Nybliven nybörjare
Hur mycket är lite beroende på hur sonen känner för skidåkningen. Nu pratar han ganska mycket om det hela, vilket är en indikation på att han är intresserad.

Vi tänkte initialt, mestadels hänga i Dalarna kring Granberget och Rättviksbacken med anledning av att vi har en gård i Tällberg, vilket inte är så långt från Stockholm där vi vanligtvis håller till. Om sonen tycker skidåkningen är kul, så lär det blir ganska många dagar i backen. Vår tanke är att ta långhelger varannan helg (fre-sön i backen) under hela säsongen.

Var och köpte hjälm idag, hittade en vettig som satt helt ok och som även var fodrad, så man slipper mössa. Blev även ett par nya goggles, de var på rea och passade bra med hjälmen. Får ta och titta på ett ryggskydd, tack för tipset.

Nu i helgen blir det lite av premiär, har fått låna ett par skidor av en vän, men tänkte hyra pjäxor. Känns som att bra pjäxor är viktigt, och verkar vara så att man får vad man betalar för. Vet inte om man skall gå på en nybörjarpjäxa eller om man skall skaffa en lite mer avancerad. Vilket flextal bör man sträva efter?

Nybliven nybörjare
Ok, tack för tipset. Siktar då in mig på 100.
Något märke som är bättre än något annat? Något man verkligen bör undvika?

Är det bättre att börja med en "avancerad pjäxa", känns som om skillnaden i pris mellan medel och avancerad är försumbar.

Senast ändrad:
Nybliven nybörjare
Ta flexsifrorna med en nypa salt. Alla tillverkare har konstigt nog sitt eget sätt att sätta dem. Själv åker jag med ungefär samma ambitionsnivå som du kommer att göra när du blivit varm i kläderna igen, väger lika men är något kortare och landade på en modell med flex 130. Framför allt så ska pjäxan passa för din fot och du ska kunna åka i dem hela dagen. Men allt sånt hjälper en duktig bootfitter dig med. Se dock till så att du har möjlighet att göra flera efterjusteringar för det kan behövas. Mina tassar och pjäxor krävde tre besök hos pjäxdoktorn innan de fann varandra - och jäklar vilken skillnad det blev.

Nybliven nybörjare
Dyrare och mer "avancerade" pjaxor har ofta en betydligt battre innersko (battre formad stoppning av battre material i fler lager etc) vars fordelar du kanske inte kanner forran du star i backen och akt ett tag. Sa ja, skippa de billigaste pjaxorna oavsett flex.
De flesta av oss med litet "aldre" teknik gillar lite styvare pjaxor som inte viker sig framat. Kanske galler det dig ocksa.
Angaende skidor... Om du varit borta fran backarna ett tag, sa finns det nu moderna skidor som bl.a. ar betydligt bredare med manga fordelar aven for den som aldrig ar utanfor pisten. Jag talar av egen erfarenhet (min situation paminner om din). Var inte radd for att ga over 90 mm i midjematt.

Senast ändrad:
Nybliven nybörjare
Tack för tipsen.
Det blir som sagt lite av en premiär nu till helgen. Skidorna jag fått låna är "moderna" och typ 4-5 år gamla. Tror backarna jag kommer åka i är precis lämpade för min nybörjarnivå. Det skal bli kul att åter kliva på skid-tåget. Har faktiskt saknat skidåkningen.

Nybliven nybörjare
Du har fått kloka råd ovan. Undertecknad sällar sig till dem och upprepar: Köp egna pjäxor och köp i fysisk alpinbutik! Det här vet du säkert, men utifall att: pjäxan styvnar i kylan utomhus. Formgjut åtminstone sulor för att få ett bra stöd- de följer med dig till nästa pjuck.

Vilka skidor du trivs med kan du komma fram till genom att hyra och pröva dig igenom sortimentet innan du köper. Vanligen fungerar så kallade frontside-skidor bra i pisten hela dagen utan att ta livet av dig. Jag tillbringar mycket tid i pisten, men kör helst på lite olika SL-varianter i olika längd beroende på väder och underlag. Kollegan föredrar kortare GS. Det där är en smaksak, så prova dig fram.

Opåkallat tips är att inte köra med barn mellan knäna i backen- det medför att de får svårt att få kontakt med hur skidorna fungerar: om du svänger åt ett håll och han åt ett annat, blir det fel för honom. Ha hellre barnet på käpp vid sidan av dig.

Viel Spaß!

Nybliven nybörjare
Blev ett par pjäxor till helgen.

Sitter som smäck, riktigt sköna, men lär behöva en sula i stöveln som är bättre anpassad för mina fötter. De som sitter i original är ju tämligen platta. Köpte dem begagnade av en medlem här på forumet. Dessa är inte använda mer än någon dag, och ser och känns nya överallt.

Nu i helgen så stod jag åter igen på alpina skidor. Väl uppe på toppen så möttes man av riktigt bra sikt, och framförallt nypreppad manchester (i alla fall generellt). Var väl lite ovant, men efter några timmar så hade man fått in ett ganska bra flow.

Fick låna dessa skidor av en god vän, 170 långa, och kändes lite tunga. Är nog anpassade mer avancerade åkare än mig.

Efter en helgs "¨övning" har jag fått rejäl mersmak. Så har även resterande familjemedlemmar.

Jag har däremot insett att jag måste skaffa mig egna skidor. Pjäxorna är jag jättenöjd med. Har fått lite olika svar på skidlängden. Jag är 176 cm lång, och vill ha hyfsat lättåkta skidor. Vilken längd och åt vilket håll bör man satsa? Nybörjarskidor eller medel?

Senast ändrad:
Nybliven nybörjare
Fina pjäxor! Grattis till att de känns bra!
Att skidorna känns "tunga" beror nog (som du är inne på) att de kräver mer kraft och/eller teknik än du har nu. Men gå inte ner till för billiga "nybörjarskidor" från Stadium/Intersport typ.
Det är litet som med pjäxorna, att de lägsta prisklasserna helt enkelt är sämre, även för den mindre krävande åkaren. Om du vill testa en billigare nybörjarskida så kan du ju hyra en dag, för att undersöka hur det känns att åka på skidor som är "för enkla" för dig.
Såg detta tips i en annan tråd... Kanske kan vara lämplig nivå.
https://www.intersport.se/alpint/utrustning/skidor/alpinskidor/volkl-rtm-76-alpinskida/black-green

Senast ändrad:
Nybliven nybörjare
Völkl RTM 76 verkar vara en bra kompromiss och inte så svettigt dyra heller. Hur bör jag tänka med längden på skidorna?

Är det värt att fundera på begagnade skidor överhuvud taget? Räknar nog med att få ut en 20 dagar i backen denna säsong, då borträknat veckan 9 (sportlovet) då jag troligen kommer få ytterligare några dagar i backen.

Nybliven nybörjare
Om du är inne på Völkel RTM så fundera på 84 som är en lite större skida och bättre på eftermiddagen i det uppkörda.
https://www.sport-conrad.com/en/products/voelkl/rtm-84-ipt-wr-xl-12-0.html
Längd, tänk lite kortare än vad du är till att börja med dvs 167 för dig.
Jag har inte provat den nya själv har jag fullrockern som skall vara lite mer krävande och den använder jag till alla nivåer på elever (från nybörjar plogning och uppåt) och den fungerar kanon.
Du får en skida som du verkligen kan växa i enligt mig.
Men det stora problemet är nog att samtliga skidor i det segmentet kommer fungera kanon.

Annars kan jag även rekommendera Rossignols Experience 84
Som är en lite snällare skida (har generationen innan denna)
Och även den kan man växa betydligt med.
https://www.sport-conrad.com/en/products/rossignol/experience-84-hd-spx-12-dual.html

Nybliven nybörjare
lsoderlund sa:
Är det värt att fundera på begagnade skidor överhuvud taget? Räknar nog med att få ut en 20 dagar i backen denna säsong, då borträknat veckan 9 (sportlovet) då jag troligen kommer få ytterligare några dagar i backen.
Köp gärna nytt eftersom du kommer att åka ganska mycket. Men köp då som sagt inte för billigt/enkelt, eftersom du troligen kommer att utvecklas en hel del under säsongen. Åke Åströms tips om typ Völkl RTM 84 låter perfekt.

Nybliven nybörjare
Börjar bli dags för inköp av skidor. Behöver verkligen synpunkter...

Står just nu mellan
*Völkl RTM 76 Elite
*Elan Amphibio 10 TI PS
*Salomon X-MAX X8

Lutar nog mest åt Völkl, men Elan-laggen verkar rätt trevliga de med. Verkar ju ha fått fina recensioner, medans RTM 76 verkar vara mer eller mindre slutsålt...

Har även bestämt mig för att investera i ytterligare ett par pjäxor, med lägre flex och något rymligare läst, satsar på det inför nästa säsong.

Senast ändrad:
Nybliven nybörjare
lsoderlund sa:
Har även bestämt mig för att investera i ytterligare ett par pjäxor, med lägre flex och något rymligare läst, satsar på det inför nästa säsong.
Om det är utrymme i lästen som är enda problemet skulle jag lämna in dem och få dem tryckta istället. Nya pjäxor funkar sällan perfekt direkt ut lådan...

Nybliven nybörjare
Då anlände skidorna.
Blev ett par Völkl RTM 76 Elite, dvs dubbel träkärna.
Tror dessa kan bli ganska bra att utvecklas med.

Undrar varför bilderna hamnade liggandes.

Nybliven nybörjare
lsoderlund sa:
Börjar bli dags för inköp av skidor. Behöver verkligen synpunkter...
Varför lägre flex? 100 är ganska lågt, skulle inte gå lägre om du inte är superlätt och superförsiktig skidåkare?

Nybliven nybörjare
Du har nog rätt gällande flexen, går nog inte ned något. Problemet är till största delen lästen. Har mätt mina fötter amatörmässigt hemma, och ligger på ca 105-106 i bredd, vilket få tillverkare verkar kunna erbjuda.

Får helt enkelt ta mig till en riktigt bra bootfitter och resonera mig fram till en bra pjäxa.
Hyrde dessa pjäxor i helgen, mest för att testa. Flång nya. Även de värkte i sidan på foten, dock var det väldigt bekväma annars. Är det Alpingaraget som gäller i Stockholm om man skall ha en bra bootfitter?

I övrigt så var det även premiär för nya laggen, måste säga att jag är rätt nöjd, inte lika raceiga som de Atomic jag åkt på denna säsong, men helt klart stabila skidor som även har bett när det behövs.

Tillbaka
Topp