"Nybörjar"-hjälp

folkestad

Ny medlem
"Nybörjar"-hjälp
Tjenare,

Har åkt snowboard i en massa år nu (ett par-tre veckor om året kanske :/) och gillar det. Åker mest i pist men massor offpist när omständiheterna tillåter detta. Har även "trixat" litegrann, med betoning på litegrann. Detta då jag tycker det är segt att vänta i parken och betala dyrt liftkort för att hoppa lite... Men nu har jag funderingar på att säsonga i Åre och då vill jag ju iallafall sätta ett par trick snyggt. Så min fråga är; var ska jag börja? Finns det några bra övningar som man kan göra både på och utanför brädan? Typ åka switch och sådär. Alla konstruktiva tips mottages mer än gärna!

Tack på förhand!

/Andreas

"Nybörjar"-hjälp
börja att åka massa switch så du kan landa bättre baklänges...

sen tar du å övar på backsida 180. ett stilrent å skönt trick att börja med :)

sen tar du å försöker snurra fs och bs 360,s :)

det räcker... men en shysst switch bs 180 ere ju inget fel på... det kan vara rätt svårt att få till snyggt.. :)

keeeep on rocking dude

:)

"Nybörjar"-hjälp
Det är nog bra att satsa på att få in "allmänkänslan" så att säga. Tipsa om fler saker man kan nöta på transportsträckorna så vore det helgött! :)

Här är förresten ett par filmklipp som jag och ett par polare gjorde för ett par tre år sedan:

http://www.tfd.chalmers.se/~folkesta/railz/

Haha, lite kul är det allt! :)

Men men som sagt tipsa på nu! :)

"Nybörjar"-hjälp
tja att lära sig åka switch är en bra start, krångligt i början men man kommer på det snabbt.
sen kan du ju försöka nose och tail press i backen (alltså åka bara på tailen eller nosen, som en wheelie på cykel) när du klarar av det kan du ju gå över till att köra switch nose/tailpress...

sen kan du ju träna spänsten genom att hoppa på plan mark, (bra att kunna i kickar) luta dig bakåt, och spänsta till med brädan och hoppa till, som en ollie på skateboard. sen kan du testa nollie, spänsta till med nosen och göra samma sak.
när du kan det så börja träna på att hoppa och gör en bs och fs 180 i backen, och vänd håll genom att hoppa till och gör en ny 180.

när du klockar allt, så gör en lång tailpress i backen, till fs 180, landa nosepress och avsluta med en bs 180. (Sätter du det är du duktig) ;)

sen när du går över till hopp, börja med att få upp balansen i hoppet samtidigt som du kör nån lätt grab, typ mute eller indy, fortsätt sen med svårare saker...

"Nybörjar"-hjälp
Finns det någon hemsida med bra steg-för-steg-guider och eventuella videoklipp till, kanske? Tipsa gärna om det i så fall.

Tillbaka
Topp