Nybörjar tips

Stridkvist

Ny medlem
Nybörjar tips
Hej!

Jag är en kille på 17 år som har åkt väldigt mycket piståkning i mina dar och åker på en avancerad nivå i pisten. Förra året köpte jag mig ett par Line Prophet 100 och tog mina första svängar i riktig offpist i Italien. Givetvis fastnade jag direkt, "jävlar" vad skönt det var!

Ända sedan dess har jag bestämt mig för att jag vill åka mer och mer offpist, samtidigt förstår jag riskerna med att ge sig ut utan att veta vad man håller på med. Därför vill jag veta hur jag ska gå tillväga för att lära mig så mycket som möjligt och att skaffa mig den rätta utrustningen. Pengar är absolut inget som står i vägen.

Så, vart ska jag börja?

1. Utrustning -
A) Som jag sa så köpte jag ett par line prophet 100 förra säsongen och är de jag kommer använda till åkningen utanför pisten iaf det här året.

B) Vad ska det vara för längd på stavar till offpisten?

C) Vad rekommenderas för pjäxor? Givetvis är jag mycket väl medveten om att ni inte kan säga till mig vad jag ska köpa för pjäxor utan att det är något jag får prova fram. Men menar mer vilken typ, så jag vet vad jag ska kolla efter. Finns det några som kan funka okej även till pisten som är bra till offpisten? Jag har idag ett par stenhårda pro stock från Atomic och kände att de kanske är lite väl hårda för turer.. ;)

D) Tips på hur man ska klä sig? Jag kör lager på lager, men måste inhandla mig ett bättre underställ för har hört att understället är väldigt viktigt!

E) Vad är det viktigaste när det gäller säkerhetsutrustning? Vad ska jag skaffa mig? Bomba på mig information, jag uppskattar all hjälp jag kan få!

F) Övrigt?

Vad mer ska jag lära mig?

Vad finns det för kurser att gå?

Hur ska jag lära mig hitta? Förstår att jag behöver åka med nån guide, men hur går jag tillväga med detta på bästa sätt?

Finns det nån "offpistlärare" ?

OSV OSV!!
Uppskattar som sagt all hjälp jag kan få!

Tack på förhand, MVH Andreas.

Nybörjar tips
B) Jag kör "normallängd" på min stavar, funkar utmärkt till allt du tänkas vilja göra med ett par stavar i lössnön. På med såndär hockeytejp/klättertejp under handtagen så får du dessutom ett par förkortningsbara stavar till när du går tur! Något som många verkar tycka vara viktigare är att man ska ha stor truga, själv har jag inte orkat byta trugor på mina gamla misshandlade stackare än...

C) Pjäxa inpist som pjäxa offpist i min mening. Men då har jag aldrig varit mycket av en pjäxnörd heller, jag åker på det som finns. Om du däremot ska gå på tur så är en turpjäxa med gåläge ett absolut måste! Du kan fortfarande få pjäxor som är rejält styva, finns en hög med dem där ute.

D) Lager på lager är väl det enda tipset. Är du snorrik och tycker det är viktigt att ha "rätt" kläder kan du ju börja köpa olika kläder för turåkning respektive piståkning. Men man kommer väldigt långt på förvånansvärt lite om man bara vill. Så länge du har ett skal, lite förstärkning och ett underställ du är nöjd med så är du set. Bra handskar är bra att ha, för längre dagar gärna ett par man kan byta med.

E) Absolut steg ett för att åka offpist säkert är kunskap + transciever + vetande + spade + kännedom + sond + kunskap. Utrustningsmässigt innebär det transciever + spade + sond. Det lilla trixet med den utrustningen är dock att den är totalt meningslös om du inte vet hur du ska använda den på rätt sätt, och att använda den på rätt sätt är ingenting du vill lära dig genom erfarenheter från "skarpt läge"... Gå en lavinkurs! Ger grundläggande kunskaper både om att undvika laviner och vad man gör om bajset träffar fläkten. Det finns massor av fina lavinkurser, åre lavincenter ordnar en hög av dem genom säsongen och jag har även fått lovord om STF:s kurser som ges uppe i Abisko. Sedan handlar det mycket om att hantera sitt eget sug att åka skidor och så vidare så att man faktiskt tar rätt beslut...

F) Gillar du brantåkning? ;)

(G) ) Det finns gott om resor med guide etc etc att åka på till olika priset och olika omfattning. Kolla upp UCPA, deras ski tout neige är ett bra ställe att lära sig att åka offpist bättre. Annars är det svårt att ge tips eftersom vi inte vet riktigt hur mycket erfarenhet du har. I många fall är det så att de du åker offpist med inte åker som skidlärare, utan just som bergsguider. De kommer ha fullt sjå med att hålla koll på gruppen, bedömma ev. lavinrisker, fatta beslut etc. och min erfarenhet är i alla fall att när man åker offpist vill de inte vara skidlärare också. Men bara ut och åk! Vid sidan av pisten, med guider, med erfarna offpiståkar-polare, allt du kan komma åt. Precis som med piståkningen handlar det om att nöta-nöta-nöta för att få till tekniken riktigt bra. Och kom ihåg att det inte bara är ospårat puder som är offpist, skare, vindpackat och ojämn skitsnö ger dig också erfarenhet ;)

Hoppas mina svar varit till någon hjälp, jag är helt övertygad om att det finnas folk som kommer ge tips som är rakt motsatta mina :3

Nybörjar tips
Vattendroppe sa:
B) Jag kör "normallängd" på min stavar, funkar utmärkt till allt du tänkas vilja göra med ett par stavar i lössnön. På med såndär hockeytejp/klättertejp under handtagen så får du dessutom ett par förkortningsbara stavar till när du går tur! Något som många verkar tycka vara viktigare är att man ska ha stor truga, själv har jag inte orkat byta trugor på mina gamla misshandlade stackare än...

C) Pjäxa inpist som pjäxa offpist i min mening. Men då har jag aldrig varit mycket av en pjäxnörd heller, jag åker på det som finns. Om du däremot ska gå på tur så är en turpjäxa med gåläge ett absolut måste! Du kan fortfarande få pjäxor som är rejält styva, finns en hög med dem där ute.

D) Lager på lager är väl det enda tipset. Är du snorrik och tycker det är viktigt att ha "rätt" kläder kan du ju börja köpa olika kläder för turåkning respektive piståkning. Men man kommer väldigt långt på förvånansvärt lite om man bara vill. Så länge du har ett skal, lite förstärkning och ett underställ du är nöjd med så är du set. Bra handskar är bra att ha, för längre dagar gärna ett par man kan byta med.

E) Absolut steg ett för att åka offpist säkert är kunskap + transciever + vetande + spade + kännedom + sond + kunskap. Utrustningsmässigt innebär det transciever + spade + sond. Det lilla trixet med den utrustningen är dock att den är totalt meningslös om du inte vet hur du ska använda den på rätt sätt, och att använda den på rätt sätt är ingenting du vill lära dig genom erfarenheter från "skarpt läge"... Gå en lavinkurs! Ger grundläggande kunskaper både om att undvika laviner och vad man gör om bajset träffar fläkten. Det finns massor av fina lavinkurser, åre lavincenter ordnar en hög av dem genom säsongen och jag har även fått lovord om STF:s kurser som ges uppe i Abisko. Sedan handlar det mycket om att hantera sitt eget sug att åka skidor och så vidare så att man faktiskt tar rätt beslut...

F) Gillar du brantåkning? ;)

(G) ) Det finns gott om resor med guide etc etc att åka på till olika priset och olika omfattning. Kolla upp UCPA, deras ski tout neige är ett bra ställe att lära sig att åka offpist bättre. Annars är det svårt att ge tips eftersom vi inte vet riktigt hur mycket erfarenhet du har. I många fall är det så att de du åker offpist med inte åker som skidlärare, utan just som bergsguider. De kommer ha fullt sjå med att hålla koll på gruppen, bedömma ev. lavinrisker, fatta beslut etc. och min erfarenhet är i alla fall att när man åker offpist vill de inte vara skidlärare också. Men bara ut och åk! Vid sidan av pisten, med guider, med erfarna offpiståkar-polare, allt du kan komma åt. Precis som med piståkningen handlar det om att nöta-nöta-nöta för att få till tekniken riktigt bra. Och kom ihåg att det inte bara är ospårat puder som är offpist, skare, vindpackat och ojämn skitsnö ger dig också erfarenhet ;)

Hoppas mina svar varit till någon hjälp, jag är helt övertygad om att det finnas folk som kommer ge tips som är rakt motsatta mina :3
Nu slapp jag skriva sa langt, jättebra,, jag vill bara lägga till,, reservstav, och har man letat skidor i pudret, sa inser man att det hade varit bra med fangremmar ; )

Nybörjar tips
Tack för tipsen!

Självklart är jag förtjust när det är brant i pisten, men sådan brantåkning i offpisten som du pratar om har jag aldrig fått uppleva. Men det kommer jag förmodligen att gilla ;)

Jag får kolla in noggrannare på detta angående lavinkurs / guidning osv. Men tack för alla vettiga svar!

Nybörjar tips
D) Underställ i Ull, det självklara valet för offpist. Vid seriös offpist kan man inte åka in en värmestuga om man blivit kall och ett genomsvettigt syntetunderställ kan kyla ner en, dessutom luktar de inte som om ett svettigt grabbgäng i ett omklädningsrum efter en dags åkning.

Vill applådera denna tråds utformande, knappt så jag tror detta är på riktigt! Önskar många fler formulerade sig på detta vis, tack!

Nybörjar tips
Stridkvist;

(Trevlig och snygg trådstart. JL76: man blir lite tårögd!)

Vad gäller utrustning;
Allting är oerhört subjektiv och du måste själv prova dig fram. Detta görs bäst i kombination med tips och trix från till exempel kunniga medlemmar på detta forum. Så insatta och kunniga att man blir ödmjuk och sugen på att börja spela WoW på heltid istället för att försöka hänga med. Jag är långt ifrån en av dem, vilket betyder att jag avstår från att gå in på detaljer kring utrustning.

Kläder:
Lager på lager är självklart bra. Det säger sej själv antar, att kunna ta anpassa mängden kläder till mängden ansträning/mängden öl som intagits - är alltid att betrakta som positivt.

Pjäxor:
Gå till en butik där de säljer pjäxor, berätta dina behov och se vad du får för svar. Går du till rätt butik har de ofta massvis kunskap. Som vanligt lönar det sig att vara påläst innan.

Skidor:
Jag studsar omkring på ett par Völkl Katana. Fantastiska allround -skidor som fungerar både i pisten och de gånger jag vågar svänga lite till vänster från pisten. Jag har prioriterat att bara behöva ha med mig ett par skidor när jag åker. Många polare prioriterar tvärtom. Många vill ha ett par feta offpist-lagg för maximal känsla. Men för resor som sträcker sej 1 eller 2 veckor vet jag inte riktigt om jag skulle orka. Något att fundera på. Storleken spelar dock roll. Tro inget annat.

Övrigt:
Jag skulle, liksom Vattendroppe ovan, vilja slå ett slag för UCPA (igen) som en introduktion till offpist-åkning. Jag åker fortfarande med UCPA ibland, eftersom det är ett smidigt koncept. En bra öppning på säsongen, som jag lite översittar-aktigt, brukar skrocka medan jag vålds-äter vidriga mängder glass på något UCPA-centra.

Bokar du en resa i en offpist-grupp med UCPA får du följande (utöver boende, resa, liftkort, mat);

-Utrustning (transciever, sond etc.)

-Kortare utbildning/introduktion till hur den används.

-Behaglig åkning i offpist tillsammans med guide. En guide som ofta ger dig tips på hur du ska åka i offpisten, samt vad du bör tänka på när du är ute i offpisten. Självklart varierar detta från guide till guide, individ till individ - men jag har genomgående positiva erfarenheter,

-Reskamrater, i och med att du spenderar cirkus en vecka med andra människor med samma intresse, finns chansen att synergier uppstår är stor. Ska man se krasst på det så är det inte alla människor som gillar att åka offpist-åkning i alperna. Man kan aldrig ha för många människor i adressboken som kan tänkas haka på en resa.

Men jag varnar dej, det är livsfarligt, när du väl börjat sätta foten där ute, där på bakisdan finns ingen väg tillbaka. Chansen finns att du kommer börja tillbringa mycket av din vakna respektive icke-vakna tid med att drömma och smida planer kring hur/när du kommer åt den eviga leken med den magiska snön nästa gång.

Senast ändrad:
Nybörjar tips
Kul att ni gillade trådstarten. Jag ska vara ärlig och säga att jag har inte spenderat jätte mycket tid på det här forumet, men tillräckligt mycket för att se väldigt många dåliga trådstarter. Min åsikt är helt enkelt att om man vill ha hjälp med något så får man se till att uttrycka sig ordentligt.

UCPA låter riktigt intressant!

Tack för varningen Jibberisch, men det är nog smällar man får ta.. ;)

Nybörjar tips
Vattendroppe sa:
B)
Det finns alltså Randonée pjäxor med gåläge som lämpar sig i pisten också?

Nybörjar tips
Onlytelemark sa:
Nu slapp jag skriva sa langt, jättebra,, jag vill bara lägga till,, reservstav, och har man letat skidor i pudret, sa inser man att det hade varit bra med fangremmar ; )
Personligen föredrar jag att inte ha fångremmar, om jag faller och skidan löser ut har jag ingen lust att tomahawka ner för en sluttning med två par stålkanter snurrandes runt i närheten av mig. Då tar jag hellre att leta efter tappade skidor. Extrastav har jag aldrig funderat på, men jag har svårt att se varför det skulle vara nödvändigt? :P

Stridkvist sa:
Självklart är jag förtjust när det är brant i pisten, men sådan brantåkning i offpisten som du pratar om har jag aldrig fått uppleva. Men det kommer jag förmodligen att gilla ;)
Följdfråga: Hur mycket åker du per säsong? ;)

Stridkvist sa:
Jajamen! Jag rullar runt på ett par Dynafit Zzeus och jag kan i alla fall inte "flexa ur" dem när jag pressar pist. Det är klart att det inte blir de lättaste prylarna eller de skorna som är mest behagliga att gå i, men det går inte att jämföra med att gå i ett par alpina pjäxor. Jag är visserligen ingen pistsmisker heller, men jag har svårt att tänka mig att det gör någon större skillnad om man inte är rejält jävla jättebra piståkare. Disclaimer: Jag insinuerar inte att du inte skulle vara en rejält jävla bra piståkare, det jag menar är att det finns randoskor som gör sig bra i pist, men jag tror det finns en gräns på vad de presterar. Jag kan tillägga att jag har sett många piströrer glida omkring i "beefy" randopjällor, så värdelösa i pisten kan de ju inte vara!

Nybörjar tips
Vattendroppe,,, du har onekligen en poäng vad gäller fangremmar,, men som telisakare med Rottafella R8a bindning har jag inget val,, men jag har även fangremar de fa ganger jag använt randoutrustning i puder,, men som du säger, en roterande skida i nacken är ingen hit,, vad beträffar en reservstav sa har det hjälp mig nagra ganger i backcountryn,,,

Nybörjar tips
Vattendroppe sa:
Följdfråga: Hur mycket åker du per säsong? ;)

Stridkvist sa:
Jajamen! Jag rullar runt på ett par Dynafit Zzeus och jag kan i alla fall inte "flexa ur" dem när jag pressar pist. Det är klart att det inte blir de lättaste prylarna eller de skorna som är mest behagliga att gå i, men det går inte att jämföra med att gå i ett par alpina pjäxor. Jag är visserligen ingen pistsmisker heller, men jag har svårt att tänka mig att det gör någon större skillnad om man inte är rejält jävla jättebra piståkare. Disclaimer: Jag insinuerar inte att du inte skulle vara en rejält jävla bra piståkare, det jag menar är att det finns randoskor som gör sig bra i pist, men jag tror det finns en gräns på vad de presterar. Jag kan tillägga att jag har sett många piströrer glida omkring i "beefy" randopjällor, så värdelösa i pisten kan de ju inte vara!
Jag har ungefär 7-14 dagar i alperna per säsong + cirka 20 dagar i sälen + en hel del dagar i den närliggande backen jag har hos mig. Nästa säsong när man har körkort kommer det bli betydligt fler resor upp!

Angående pjäxorna låter det bra och jag ska gå in och kika och testa nästa gång jag kommer upp till Sälen, dvs nästa helg! :)

Nybörjar tips
Onlytelemark sa:
Vattendroppe,,, du har onekligen en poäng vad gäller fangremmar,, men som telisakare med Rottafella R8a bindning har jag inget val,, men jag har även fangremar de fa ganger jag använt randoutrustning i puder,, men som du säger, en roterande skida i nacken är ingen hit,, vad beträffar en reservstav sa har det hjälp mig nagra ganger i backcountryn,,,
Jag menar blott att jag föredrar skistoppers över fångremmar, har man inget val så :3

Du får gärna berätta hur du haft nytta av reservstav, för jag har som sagt svårt att se något läge där jag skulle kunna tänkas ha det!

Nybörjar tips
Inte bättre att ta med reparations-kit för staven istället? Förslagsvis 10-15 cm sågat alurör och silvertejp.
Är ju rätt mycket annat skräp som skall trängas i ryggsäcken redan...

Nybörjar tips
Vattendroppe sa:
Onlytelemark sa:
Jag menar blott att jag föredrar skistoppers över fångremmar, har man inget val så :3

Du får gärna berätta hur du haft nytta av reservstav, för jag har som sagt svårt att se något läge där jag skulle kunna tänkas ha det!
Vad beträffar min syn pa reservstav, da har jag utgatt fran mig själv, 80% av min skidakning sker helt och hallet utan tillgang till liftar, vid akning i ett liftsystem haller jag med om att en reservstav kanske är onödig, men gar man med hudar är det bekvämast med 2 stavar, du kan ju prova utan,, men även vid liftburen offpistakning, sa kan man ju hamna snett ibland och behöver ga pa flacken eller tom uppför, iallafall vid seriös offpistakning. Under de ar jag jobbade som pistör i frankrike hände det inte sällan att vi bistod skidakare med bla stavar,,
Har Blide försökt fa ner en stav i ryggsäcken, da förstar jag att han föredrar repkit ; ), reservstav, föreslagsvis en teleskopstav fäster man utanpa ryggsäcken,, silvertejp i all ära, men inte kul i 30 minusgrader,,

Nybörjar tips
Onlytelemark sa:
Har Blide försökt fa ner en stav i ryggsäcken, da förstar jag att han föredrar repkit ; ), reservstav, föreslagsvis en teleskopstav fäster man utanpa ryggsäcken,, silvertejp i all ära, men inte kul i 30 minusgrader,,
Den här vulk-tejpen är riktigt vass på att fastna på kalla och blöta grejer, har tätat slangar med flöde...
Men visst ser poängen, dock står jag fast vid att det redan skall med så mycket prylar ut att jag inte plockar på en extra stav.

Nybörjar tips
Hur som helst så är ingen extra stav något jag kommer prioritera till en början. Men tack för tipset ändå.

Är det någon som har något mer tips?

Nybörjar tips
Stridkvist sa:
Hur som helst så är ingen extra stav något jag kommer prioritera till en början. Men tack för tipset ändå.

Är det någon som har något mer tips?
Mer tips?? skulle väl isa fall vara, ak inte bara till de kända stâllena, en seriös offpistakare söker sig till det okända,, Jag har blitt sa gammal att jag gärna delar med mig, stâllen värt att kolla upp i Europa,
Pic du Midi, franska Pyreneerna
Boi Taüll, Spanska Pyreneerna
Valgrande-Pajares, Nord-Västra Spanien
Gran Sasso, Mellersta Italien
Brezovica, Kosovo
Vasilitsa, Norra Grekland,,
Har varit pa dessa ställen och haft drömpuder, men det är ocksa sa att man far halla koll pa väder, och boka veckan innan typ,,, det gäller att hugga rätt,,,

Nybörjar tips
Inte läst hela tråden, men ett par generella reflektioner är väl att jag har då iaf aldrig sett någon som turar med en extra stav vad jag kan minnas. Brukar bli tillräckligt mkt skräp att släpa på ändå. Däremot kan du rulla upp silvertejp runt någon av dina stavar så har du lite att laga med. Man behöver heller inte hänga upp sig så jävla mycket på utrustningen, det viktigaste är ju att man kommer ut och har skoj! Jag har då aldrig ägt någon teleskopstav för 2000 spänn... Det har gått bra för mig att åka skidor med 199kronorsstavar också :) Inte så att jag bryr mig om nån har fina stavar heller, det får dom gärna ha förstås. Men jag skulle fokusera att lägga pengar i första hand på ett par riktigt bra pjäxor. Köper hellre de bästa pjäxorna och ett par skitstavar än ett par halvdanna pjäxor och kolfiberditon, så att säga. Får dock säga att mina lite dyrare scott aluminiumstavar (~500) faktiskt är motsvarande mycket bättre än 199kronorsvarianterna. De är väl använda ca 2-3 säsonger totalt och håller än. Fan va mycket blaj det blev om stavar nu då från min sida också, det var inte riktigt meningen.

Att tura i ett per "stehårda atomic" är inte det mest bekväma. Finns en jävla djungel nuförtiden beträffande pjäxor tyvärr, men på den hårda sidan är det väl dynafit Titan som är regent vad jag förstår, samt dynafit TLT5 Performance om man vill ha något som turar otroligt bra men ändå funkar bra på nedvägen. Obs, jag har inte personligen åkt med någon av dessa pjäxor, dock fingrat på dom.

Men generellt då: UCPA rockar. Åk med dom som en bra introduktion. Skaffa dig åkkamrater som kan mer än du och åk med dom. Men försök välja folk att följa med, som är ödmjuka och försiktiga. När du själv skaffat erfarenhet kan du börja "steppa upp ditt game" och gå mer avancerade grejer, men i början är det smart att vara konservativ till du skaffat åtminstonde en känsla för vad som är farligt, och vad som man behöver tänka en extra gång innan man gör. Det vill säga att innan man själv ens vet vad som är farligt, måste man sätta all tillit till gruppledaren, eftersom du inte vet ifall denna person riskerar ditt liv.

Nu menar jag inte att skrämma upp dig och att du ska va rädd för att ge dig ut! Bara att åtminstonde tills du själv har kunskapen att veta om något kan vara farligt eller ej, är lite försiktig. Tror det är många som speciellt första säsongen typ, kastar sig över allt puder dom ser... Jag vet, för när jag tänker tillbaks till min första säsong var det precis så :-| Tur man klara sig genom den vintern ;) Gå också lavinkurser, gärna med bergsguide där ni e ute några dagar och turar och lär er om laviner.

Hör av dig om du har nå mer frågor

Nybörjar tips
Kanontråd för mig som är lite av nybörjare av friåkning/topturer! Har aldrig hört talas om UCPA förut, men nu jäklar verkar jag hittat min julklappsresa till mig själv! :)

Nybörjar tips
När jag kör telisarna så har man ju inget val än att ha fångremmar, men annars har jag pudersnören när jag kör djuppuder med fast häl. Som sagt så slipper man ha vassa stålkanter som hänger och slänger runt en om skidan löser ut, men ändå underlättar vid letande. Har dock höjt inställningarna på bindningarna för att de förhoppningsvis ska sitta kvar iom lite högre belastningen som det brukar bli i offpisten.
I övrigt är det samma klädsel som är lämpat i pist dvs lager på lager med bra andningsförmåga.

Kan hålla med om att UCPA är bra början. Och om man har möjlighet att träna med kompisarna inför varje säsong (går ju bra att gömma transievers i naturen hemma innan man ger sig iväg).

Tillbaka
Topp