nybörjare behöver hjälp med allt

ffff

Ny medlem
efter 10 år på bräda är det dags att konvertera till skidåkare

jag ska köpa några skidor som mest för parkåkning och railåkning, det finns väl några speciella för sånt säkert?
Vad ska man ha för längd? och vilka pjäxor? och vilka bindningar (heter det så ens?)? jag är 175 cm och väger kring 70. Kom gärna med tips på bra skidmärken/modeller vad som helst.

övriga tips på hur man åker osv är jag också tacksam över, all hjälp är nödvändig heeh.

aja lämnar över till er nu svara så mycket ni kan! Piiiz

vad har du för budget?

om du ska ha park/rail lagg så leta efter symetriska skidor, line.völkl,fisher har modeller med symetriska skidor (finns flera märken)

bindnigar har jag inte så mycket koll på men dem som följer med skidorna (om du köper paket med lagg och bind) så e dem oftast bra .

Simonski sa:
vad har du för budget?

om du ska ha park/rail lagg så leta efter symetriska skidor, line.völkl,fisher har modeller med symetriska skidor (finns flera märken)

bindnigar har jag inte så mycket koll på men dem som följer med skidorna (om du köper paket med lagg och bind) så e dem oftast bra .
vad menas symetriska??? :S

inte för att vara spydig, men du har valt ett perfekt forum att fråga i om du inte vågar gå till en sport- eller skidbutik och fråga där :p

GEkroth sa:
inte för att vara spydig, men du har valt ett perfekt forum att fråga i om du inte vågar gå till en sport- eller skidbutik och fråga där :p
hahah men du vi har bara intersport här i umeå, vad jag vet är inte dom så jätte insatta, dom är inte så hemskade bra på brädor i alla fall och det är ju endå mycket pengar det handlar om ..

budgeten, tjaa vad ska man säga. Jag har inte så stor koll vad skidor kostar men 2 -3000 kanske är rimligt för skidorna? jag vet inte! det kanske finns några bra begagnade här på fr

I början kanske du inte behöver ha de värsta eller dyraste skidorna. Ska du köpa nya så kolla på t ex K2 Disorderly, som är en ren park skida & hyfsat billig. Annars kika i säljes annonserna.

Simonski sa:
MEN NEJ! Bindningarna du får med är oftast skit!
det som gör skidorna är juh bindningen! i allaf om du är nybörjare märker du inte så mkt skillnad på skidorna. lägg mer pengar på en bra bindning å köp ett par billiga skidor. det är mitt råd. i allaf om su ska hoppa å ha dig. det värsta som finns är bindningar som löser ut hela tiden ;)

ffff sa:
GEkroth sa:
hahah men du vi har bara intersport här i umeå, vad jag vet är inte dom så jätte insatta, dom är inte så hemskade bra på brädor i alla fall och det är ju endå mycket pengar det handlar om ..

budgeten, tjaa vad ska man säga. Jag har inte så stor koll vad skidor kostar men 2 -3000 kanske är rimligt för skidorna? jag vet inte! det kanske finns några bra begagnade här på fr
typ intersport i gbg har iaf märken som armada, k2, head och dynastar. de duger åt dom flästa så funkar nog under dina pjux med ;)

peace

Park skidor heter twintip, dom har böj både bak och fram. Bra om man ska åka baklänges.
Pjäxor finns i speciella Jibb modeller tex salomons. Men det räcker att han en pjäxa med lite mer dämpning i än vanligt om man inte är allt för duktig.
Symetriska skidor är ett plus men det är inte så viktigt om du är nybörjare.
Akta dig för marker bindningarna, speciellt när du väger 70kg.

MathiasWiklund sa:
Simonski sa:
vad har du för budget?

vad menas symetriska??? :S
jadu att det är samma mått i nosen som i tailen...tex invader,wall,addict. m.m

977 sa:
Simonski sa:
MEN NEJ! Bindningarna du får med är oftast skit!
det som gör skidorna är juh bindningen! i allaf om du är nybörjare märker du inte så mkt skillnad på skidorna. lägg mer pengar på en bra bindning å köp ett par billiga skidor. det är mitt råd. i allaf om su ska hoppa å ha dig. det värsta som finns är bindningar som löser ut hela tiden ;)
det beror endå på vilken skida man köper och vad som ingår?..kan hålla med om att det finns skit bindnigar som kommer med i skidpaket,

TheFibretech sa:
Park skidor heter twintip, dom har böj både bak och fram. Bra om man ska åka baklänges.
Pjäxor finns i speciella Jibb modeller tex salomons. Men det räcker att han en pjäxa med lite mer dämpning i än vanligt om man inte är allt för duktig.
Symetriska skidor är ett plus men det är inte så viktigt om du är nybörjare.
Akta dig för marker bindningarna, speciellt när du väger 70kg.
Inte annars? :)

Senast ändrad:
Tack för all hjälp hittills
Ska till sthlm nästa vecka, vad finns det för affärer som säljer twintips där?

det är ju rea på intersport i umeå nu. Åk dit och köp ett par salomon foil pjäxor och ett par twintips. Tror inte att du komemr känna så stor skillnad vilken du änn köper

Stepup sa:
det är ju rea på intersport i umeå nu. Åk dit och köp ett par salomon foil pjäxor och ett par twintips. Tror inte att du komemr känna så stor skillnad vilken du änn köper
jasså det är det, då får jag kika förbi där imorrn!

Tillbaka
Topp