Nybörjare, får ingen höjd

Rmojo

Ny medlem
Tjena

Har åkt skidor länge, men har nyligen börjat leka lite mer med ett par twintips jag köpte för 2 år sen, ett par Head Madtrix med några blybindningar (:

Hur som helst så får jag ingen höjd ifrån hopp, har kommit i en jäkla fart ett par gånger men flyger mer framåt en uppåt.
Försöker skjuta ifrån så mycket det går innan jag lämnar kicken men kanske fel teknik?

Tacksam för svar (:

//Mojo

om du har en brant kick flyger du högre och inte så långt, men om du har en flack kick så flyger du längre men inte lika högt. detta kan ju också bero på hur mycket fart du tar osv.

Wow, the enlighed one has spoken... Du verkar vara sjukt klipsk! Du skulle inte kunna hjälpa mig inför min statistik-tenta nästa torsdag? Kanske inte lika klurigt som avancerad kickfysik, men jag tycker det är svårt...

Känns inte som jag fått någon förklaring :/
Självklart flyger man högre på en brantare kicker, fysikens lag.

Frågan är snarare hur jag ska kicka upp.

Carled sa:
Wow, the enlighed one has spoken... Du verkar vara sjukt klipsk! Du skulle inte kunna hjälpa mig inför min statistik-tenta nästa torsdag? Kanske inte lika klurigt som avancerad kickfysik, men jag tycker det är svårt...
moahah dikt, lögn och förbannad statistik! Otäckt område det där.

Rmjo;
Är du på riktigt med detta? Mer fart, så klart.

Senast ändrad:
Tryck ifrån precis innan du lämnar kicken, det brukar bli ganska stor skillnad landningsmässigt om man tar två hopp efter varandra och trycker ifrån ett av dem och "sväljer" avhoppet på det andra. Vissa hopp är väldigt flacka och man måste poppa mycket, andra är brantare och poppar man för mycket riskerar man att landa platt.

Hur vet du förresten att du inte får höjd? Jämför du med andra som flyger 1-2 meter högre eller? Vill du ha mer höjd, välj ett större hopp! Vill du ha mer airtime, landa längre ner!

Ett fel som de flesta gör är att de landar precis på nocken av landningen istället för en bit ner. Landar du rätt?

Sjukt ämne men ok då,

Alltså, jag måste trycka ifrån. Annars får jag ingen balans alls i luften. Men var är problemet. Flyger du inte tillräckligt högt? Det är ju rätt basic egentligen, mer fart, större hopp? Eller ännu bättre, högre klippa, fluffigare puder och kryddigare gulasch.

Jag är inte stabil i luften en men landningen är helt ok, mjuk och kontrollerad.
Däremot har jag flugit över landningen ett par gånger pga för hög fart.
Så mitt problem ligger uppenbarligen inte i farten.

Jag jämför min höjd med Jon Olsson på Invitational.... Skämt åsido.
Nej men jag cyklar mycket, håller på med vattensporter etc. Vet vilken höjd som är möjlig utan åratal av träning.

Ska pröva att bygga en riktig vertikal kicker och skjuta ifrån så jag skiter ner mig och se vad som händer (:

Återkommer med resultat och eventuellt bilder.

Rmojo sa:
Jag är inte stabil i luften en men landningen är helt ok, mjuk och kontrollerad.
Däremot har jag flugit över landningen ett par gånger pga för hög fart.
Så mitt problem ligger uppenbarligen inte i farten.

Jag jämför min höjd med Jon Olsson på Invitational.... Skämt åsido.
Nej men jag cyklar mycket, håller på med vattensporter etc. Vet vilken höjd som är möjlig utan åratal av träning.

Ska pröva att bygga en riktig vertikal kicker och skjuta ifrån så jag skiter ner mig och se vad som händer (:

Återkommer med resultat och eventuellt bilder.
hahaha!!! det lär du ju göra din skojare :=)

larssaa sa:
om du har en brant kick flyger du högre och inte så långt, men om du har en flack kick så flyger du längre men inte lika högt. detta kan ju också bero på hur mycket fart du tar osv.
Captain_Obvious.jpg

Rmojo sa:
Känns inte som jag fått någon förklaring :/
Självklart flyger man högre på en brantare kicker, fysikens lag.

Frågan är snarare hur jag ska kicka upp.
Du måste se till att inte bli komprimerad av kicken, du får inte sjunka ihop. En bra bålstabilitet och frånskjut gör att du kommer högt.

Snödjup

Tillbaka
Topp