nybörjare. gjorde jag fel? (åkteknik)

jacobagertoft

Ny medlem
Jag stod på telisar för första gången ever i helgen och efter lite vinkande hit och dit där jag i princip körde vanliga skidteknik fast med all tyngd på dalskidan och bergskidan fladdrande efter bytte jag och klev fram ordentligt med dalskidan innan sväng.

Det påminde helt enkélt om när man går och samtidigt gör djupa utfall. vänster, höger,vänster osv.

Var det feltänkt? Tänker ni överhuvudtaget när ni åker?

Skulle säga att det beror på vem du frågar, vad du vill åstadkomma/hur din åkstil är.

Själv föredrar jag dock att växla med båda benen samtidigt, så att dalskidan åker bak samtidigt som bergskidan åker fram. Speciellt om man vill göra lite kortare svängar, lägger man till ett litet "skutt" också, så går det som på räls :)
Dessutom så försöker iaf jag hålla ihop mig lite mer när jag åker, så att det inte är flera meter mellan fötterna, blir så svårt att fortfarande ha kontroll då.

Klart man tänker lite på tekniken när man åker, dock mest småsaker och finesser. Den största analysen kommer i liften på väg upp igen.

Försök att få det till att bli en rörelse, så kommer du inte bli så trött i benen.
Sen behöver du inte gå så förbenat djupt, det finns inget självändamål med det, utan fokusera på separering mellan fötterna.
Ha lite vikt på bakskidan så kommer den inte att fladdra så mycket.
Och sist men inte minst försök att få lite kant på bakskidan också, lite som att åka på lilltån med bakre benet, om du hajar.
- anders

Tillbaka
Topp