Nybörjare på jibb

speX

Ny medlem
Nybörjare på jibb
Hejjj

Har åkt twintip skidor i 1 säsong nu...

Ja har klarat mej hyffsat bra tycker jag.

Jag känner men ganska stabil i luften och Folk tycker även att ja ser stabil ut.
Men felet är att ja knappt inte vågar gåra några trix.
Ja sätter väl någon enstaka grab och 360 ibland, men mer vågar jag inte testa...

Har ni något tips på snygga trix som man som ny börjare kan göra?
Och även ngt bra tips på hur man ska bli lite modigare?

//Tacksam för svar

Nybörjare på jibb
ja pröva dig fram till 540, 720 och sånt:P till det kan du lägga på någon grab.

bästa sättet att våga är att ha några polare som peppar/coachar en innan man hoppar.
du kan ju försöka se dig själv göra tricket i huvvet innan du hoppar också =)
tänk inte så mycket på riskerna ba kör på och koncentrera dig på tricket!

Nybörjare på jibb
Kolla vilket forum du är i när du startar en ny tråd. Detta forum är till för frågor till utrustningen. Flyttar din tråd till "Hopp & Åkteknik" som passar bättre.

Nybörjare på jibb
ett tips är att börja med safteygrabs.. det är alltså när man typ sätter sig på huk i luften och tar under ena skidan.. typ höger hand höger skida.. detta är väldigt basic å lätta att göra i början på snurrar.

när du kan dessa så äre bara att priva dig fram och testa nya grabar.. det gäller att känna sig säker innan man provar.. åk in med känslan att du ska klara de du provar! sen är de bara att göra

ju mer du utvecklar dina snurrar å grabar, desto mer nya trick kan du göra.. då äre bara att bygga på de du retan kan.

lycka till i backen å satsa stort! det är alltid upskattat!..

peace / jeppe

Nybörjare på jibb
Tänk så här. "Antingen går det bra eller så går det åt helvete!" Så brukar jag tänka innan jag kör nånting ;D Det gäller att inte tänka för mycket för då blir man feg!

Nybörjare på jibb
bra att du är en ny burgare och inte en gammal burgare.. för dom brukar ha en tendens att vilja "headtwista" i luften... så att säga. kör hårt!

Nybörjare på jibb
Du skriver att du sätter 360 ibland. Lär dig att sätta det klockrent innan du ger dig vidare på nya utmaningar.

Nybörjare på jibb
börja med grabs, det har du nytta av. jag kan göra 360 och 540 men jag kan typ inte ta några grabs. jag är väldigt ovig. kan bero på mina knän som är helt pajjade och slutkörde men du komemr nog ha nytta av dina grabs. sen slänger du in dom i rotationerna!

Nybörjare på jibb
Okej... Jag vågar göra 360 på små hopp å klarar, men vågar inte ens testa på större, antar att det är mkt lättare, men vågar inte :P

Senast ändrad:
Nybörjare på jibb
du måste skaffa en riktigt jobbig kompis som är lite bättre än du, och om du inte vågar så ska han säga att du är en riktig pussy, sen åker han ner och gör det och då kommer du göra det per automatik. Det är så det funkar.

Nybörjare på jibb
Sjogras sa:
du måste skaffa en riktigt jobbig kompis som är lite bättre än du, och om du inte vågar så ska han säga att du är en riktig pussy, sen åker han ner och gör det och då kommer du göra det per automatik. Det är så det funkar.
Exakt ;), sen är det bara att peppa peppa peppa och peppa. Börja först i mindre hopp sen i större och större. Tillslut vågar du snurra i de stora hoppen. Sen slänger du in en safety när du känner dig säker, om det inte går så får du gå upp igen och prova en gång till, och tillslut så sätter du det.

Nybörjare på jibb
Du tycker nog jag verka helt sinnesjuk nu men jag tyck du ska testa en backflip .. serriöst lättaste tricket du kan lägga och dessutom så ger den dej ett jävligt bra självförtroende, jag börja åka förra året och första gången jag drog till backen så prova jag backflip sen var rädslan borta .. vågade testa villket trick som helst .. det kanske inte är det snyggaste tricket men det är jävligt bra att lägga om du vill komma igång.

Piiz

Nybörjare på jibb
Snow_Zyndrome sa:
Du tycker nog jag verka helt sinnesjuk nu men jag tyck du ska testa en backflip .. serriöst lättaste tricket du kan lägga och dessutom så ger den dej ett jävligt bra självförtroende, jag börja åka förra året och första gången jag drog till backen så prova jag backflip sen var rädslan borta .. vågade testa villket trick som helst .. det kanske inte är det snyggaste tricket men det är jävligt bra att lägga om du vill komma igång.

Piiz
Testa backflip? :S... Jag är klarar inte av bakåtvolt på marken ens...

Nybörjare på jibb
speX sa:
Snow_Zyndrome sa:

Piiz
Testa backflip? :S... Jag är klarar inte av bakåtvolt på marken ens...
klarar du det på studdsmatta då? nöt in det där innan du testar=)

Nybörjare på jibb
hoppa och landa på skallen, om du inte får ont så kommer du nog inte vara lika rädd längre..

Nybörjare på jibb
du kan klara det på skies fast du inte kan det på studsmatta, det är inte riktigt samma känsla på studsmatta som på skidor

tycker jag

Nybörjare på jibb
Alltså om du gör en backflip med skiis, på studsmatta, trampolin spelar ingen roll.. Om du gör rätt så bör du se backen/landningen innan du landar och på så sätt få bra kontroll.
Alla kan göra en backflip handlar bara om att våga sattsa och inte tveka i luften, men som redrum skrev, nöt in de på studsmatta lr ännu bättre från trampolin. (dessutom så har du bättre kontroll med skiis än t.ex. studsmatta för du har längre tid på dej att tänka på kickern än i uppstudset på mattan :P

Nybörjare på jibb
Först åker du in mot hoppet och snurrar typ en 360 sen när du nästan kommit runt så kanske du har ltie tid kvar och då är de bara att dra runt på 540

Nybörjare på jibb
Mm jag brukar göra saker fast jag inte vill!
Kanke inte det bästa sättet, men jag vet inte hur man ska utvecklas annasr?

Kör fast du inte vill! Funkar för mig:)

Nybörjare på jibb
Ju mer du åker ju bättre blir du.. Det är bara att pröva sig fram med dom enklaste sakerna ex,- saftey grab och 180, sedan trippar du bara på och fortsätter lära dig svårare saker..

De man kan göra är ju att hoppa studsmatta och bli uppstudsad och snurra eller hoppa i badhus från lite högre höjder.

Det bästa är när du åker med folk som är lite bättre en dej själv får då blir man peppad på de olika tricken.. good luck :)

Nybörjare på jibb
Bergkvist sa:
Först åker du in mot hoppet och snurrar typ en 360 sen när du nästan kommit runt så kanske du har ltie tid kvar och då är de bara att dra runt på 540
Han ska nog ha bestämt sej för att göra 540 innan hoppet annars skiter det sig... Men gör 360 i större hopp och om du känner att luftfärden räcker så lägger du på till 540 i nästa ;) Alltid gött att köra 360 stort ska du veta!

MVH: Snoos! ^^,

Nybörjare på jibb
var i åre vecka 7 å åkte, å då satte jag 360 safety utan problem på dom mellan stora hoppen där.

Ska dit igen vecka 14, då satsar jag på att sätta backflip å 540, men när jag skulle testa detta vecka 7 så vågade jag inte. jag måste verkligen bli av med rädslan :P

Nybörjare på jibb
man ska inte tänka utan bara göra.. då blir de bra och man vågar iastället för att stå å fundera på tricket i 1000 år sen vågar man inte..

Nybörjare på jibb
Fans snö i den lilla backen i falköping idag, så jag bestämmde mej för att testa backflip idag,
Gick dock inte så jättebra, jag tvekar i luften å rotationen stannar och jag faller ner på ryggen. Det känns ju skit bra när jag åker in i hoppet å trycker ifrån, å när jag är uppochner, stannar rotationen :(

Fan, hur ska man ta sej över den gränsen?

Tillbaka
Topp