Nybörjare - Skidköp

richard_S

Ny medlem
Nybörjare - Skidköp
Hej, jag åkte nyligen skidor för första gången (ja, faktiskt) och upptäkte hur j*vla kul det verkligen var.

Om jag får säga de sj så lärde jag mig faktiskt väldigt fort, och kunde jämföra mig med medelåkaren i backen. (jag är stolt ja. :b)

Nu är det så att jag helt enkelt fastna för känslan skidåkning ger, och vill därför införskaffa mig ett eget skidsett.

Nu till vad jag då (tror) att jag söker, väldigt kort sammanfattat.
En skida med bra allaround egenskaper då jag trivs i pisten men gärna vill pröva på att åka park.

Jag har kollat runt en del, och funderar på antingen en sorts semi twin tip, eller en twin tip, skidan ska helst vara stabil men lättsvängd.

Jag är 180cm lång, och väger dryga 70kg.

Då jag inte känner till allt för mkt om skidorna så uppskattar jag en mer detaljerad beskrivning. :D

Nybörjare - Skidköp
scratch fs.. ska vara rossignols renodlade parkskida.. men funkar aldeles utmärkt i pisten´också .. mjuk, lättsvängd och aldeles underbar skida.

sen ahr du scratch sprayer som är en "budget" varant av den vanliga scratchen. lite mer nybörjar skida som är lite mjukare..

/ F

Nybörjare - Skidköp
första gången sa du? 1 vecka eller hur länge va de? om du frågar mig så tycker jag du först ska köpa ett par vanliga skidor och öva mycket på dina svängar och teknik. ingen bra idé att det första man gör är att slänga sig ut i parken.

Senast ändrad:
Nybörjare - Skidköp
redrum sa:
första gången sa du? 1 vecka eller hur länge va de? om du frågar mig så tycker jag du först ska köpa ett par vanliga skidor och öva mycket på dina svängar och teknik. ingen bra idé att det första man gör är att slänga sig ut i parken.
Tack, men jag lärde mig svänga bra ganska direkt. :) Och sen åkte jag lite på småhopp och de gick utmärkt, så jo, parken ska de bli (och de va inte en vecka). ^^,

Har åkt skateboard, spelat hockey med mera förut, så balans finns iaf.

Nybörjare - Skidköp
1flower sa:
scratch fs.. ska vara rossignols renodlade parkskida.. men funkar aldeles utmärkt i pisten´också .. mjuk, lättsvängd och aldeles underbar skida.

sen ahr du scratch sprayer som är en "budget" varant av den vanliga scratchen. lite mer nybörjar skida som är lite mjukare..

/ F
Tack ! :D Men, vilken längd skulle passa mig tror du?

Jag är som sagt 180cm, och ligger på runt 71-72 kg.

Nybörjare - Skidköp
richard_S sa:
1flower sa:

/ F
Tack ! :D Men, vilken längd skulle passa mig tror du?

Jag är som sagt 180cm, och ligger på runt 71-72 kg.
Om du ska ha en parkskida så ska skidan vara lita kortare än dig. Men om du ska åka i pisten ska den vara ungefär lika lång som dig.

Nybörjare - Skidköp
Dynastar trouble maker eller nothin but trouble, fin fin skidor som funkar bra i pisten och fint i parken med. lätt bäst skidorna jag kört. har inte åkt åp nya scratch men hade förra årets och dynastar skidorna är något mycket bättre i pist!

Nybörjare - Skidköp
längdval är väldigt inviduellt .. men med tanke på att du inte åkt så mkt så tycker ja inte attt du ska gå till längre skidor än dig själv ..

/f

Nybörjare - Skidköp
sen har du ju karma som är en väldigt bra allroundskida (har själv).. många anser den som "för" styv och inte speciellt bra i park .. vilket ja inte håller med om .. lätt att få upp på skär och skön i park =) .. inte den bästa skidan om du vill köra kortsväng men funkar aldeles utmärkt å köra storslalom svängar med. skön i offpist om du nu skulle prova de i framtiden..

Tillbaka
Topp