Nybörjare

JonteAnd

Ny medlem
Nybörjare
Tjenare!
Jag har endast testat telemark nån enstaka gång, men nu har jag köpt egen utrustning. Jag är 165-170 lång och väger kring 50-55kg.
Skidorna jag har köpt är ett par "Pale Alround Carve" 99,62,92 167cm med Rottefella Riva bindningar och Crispi CXa pjäxor. Hur är de för nybörjar, medelåkaren ? Gå på tur med ? Offpist ? Jag har hört att pjäxorna funkar till det mesta, stämmer det ?

Nybörjare
Hej..
kul att höra att du vill lära dig, hoppas kommer gå bra för dig..

över till prylsnacket, jag har ingen erfarenhet av varken bindningarna elr skidorna.. men pjäxorna vet jag ett och ett annat om...

när jag börja åka telemark lärde jag mig på farsan gammla läderpjäxor, men köpte såsmåningom upp mig till ett par Crispi CX A (A=all-around)
detta var då en dröm för mig som bara åkt på läderpjäxor..

hade dom ca 2 år (tills i vintras) då jag köpte nya..
efter att jag varit in i butiker och kollat lite efter pjäxa så hittade jag ett par nya Crispi CX fast 2 storlekar större än mina gammla ..
utan större fundering hade jag nu köpt mig ytterligare ett par Crispi CX..

anledning till detta är att :
jag tycker att just den pjäxan är vädligt skön, (passar min fotform bra)..
den är stabil men ändå inte för hård..
har inte prövat gå på tur med den änn..
men i pist park och puder tycker jag den funkar bra , helt enkelt en bra all-around pjäxa enligt min åsikt.

givetvis spelar åkförmåga, underlag och skidor och bindnigar in i beräkningarna,
men jag ser inga större nackdelar med denna pjäxa, (har dock inte prövat gått på tur änn)

hoppas detta hjälpte dig lite ..
och lycka till med åkandet!

Nybörjare
skidorna vet jag inget om men CXA är kanonpjäxor. har gått på tur, hoppat, bränt i pisten, kört is och djupsnö med dom.

Tillbaka
Topp