nybörjarutrustning

iskranium

Ny medlem
nybörjarutrustning
hej jag är en nybörjare som ska försöka mig på det här med snow board.
Jag har redan ställt frågan om bräda i en annan tråd.

vad ska man ha på sig, med tnake på att jag antar jag kommer ramla en hel del antar jag skydd och hjälm osv?

men sedan så finns det väl massor av andra saker som jag inte ens har tänkt på:S

vore bra om ni skrev en fin billig liten lista på termer och saker jag måste / kan hyra
och vilka som är bra att köpa.

:S

tacktack

nybörjarutrustning
Hjälm - ett måste!
Ryggskydd - ett måste!
Handledsskydd - bra för nybörjaren som tar emot fall med händerna mycket, handledsskador är extremt vanliga, speciellt för snowboardåkare.

Sen får du se till att ha bra tålamod och rejält varma kläder, samt handskar som inte bli blöta för snabbt!

nybörjarutrustning
Som snowboardåkare sitter man ner en hel del, vilket leder till blöta och kalla arslen (för att använda bra uttryck i svenska språket), så se till att ha ett par byxor som står emot väta.

nybörjarutrustning
Handledsskydd är ett stort måste.. även om man är nybörjare eller gammal brädräv.. Vet så många som trillat till och fått skador på handleden/erna som inte gått över på hela säsonger.. trisst att sabba allt för att man bara sätter ner handen fel.. vilket man ändå gör rätt ofta på snowboard..

nybörjarutrustning
Och se för bövelen till att inte slarva med ryggplattan. I så fall är det bättre att slarva med hjälm, huvudet går ofta att lappa ihop och tål mer stryk än ryggen, går ryggen sönder är den sönder.

nybörjarutrustning
Viktigast är väl att man inte slarvar med nåt.. om jag fick välja på att välja en huvudskada, en ryggskada eller ingen skada väljer jag nog ingen skada.. även om huvet går att "lappa ihop igen" (vilket det egentligen inte gör....)
Så ska man va något så när på den säkra sidan är det bäst att alltid ha alla tre skydden..

nybörjarutrustning
blizzy sa:
Viktigast är väl att man inte slarvar med nåt.. om jag fick välja på att välja en huvudskada, en ryggskada eller ingen skada väljer jag nog ingen skada.. även om huvet går att "lappa ihop igen" (vilket det egentligen inte gör....)
Så ska man va något så när på den säkra sidan är det bäst att alltid ha alla tre skydden..
Självklart är det så, men jag har haft oturen att råka ut för skador på båda delarna och jag kan säga att huvudet tål mer än ryggen. Kroppen tar inte heller lika stor skada av en snäll hjärnskada gentemot en snäll skada på ryggraden.

SLARVA ALDRIG MED NÅGOT SKYDD!

nybörjarutrustning
Är man nybörjare åker man mest i en pistad backe, så då skulle jag först och främst rekommendera en hjälm.

Nu förtiden föredrar jag offpist och började använda min mc-ryggplatta för en hel del år sedan. Voltar man i lössnön vet man aldrig vad som finns dolt där. Det har hänt att jag slagit i något knä rejält när jag legat i tåsväng i djup snö (eller skråat), och har funderat på att använda mina inlinesknäskydd när jag åker.

Handledsskydd har jag aldrig upplevt att jag behövt, alla skydd är heller inte så bra.

Lycka till

nybörjarutrustning
Håller med Steam. Som nybörjare i pisten är ryggplatta kanske inte det allra viktigaste, även om alla skydd såklart är av godo. Däremot kan du räkna med att slå i skallen några gånger rejält när du ska lära dig åka bräda.. Och vurpa så att du tar emot dig med händerna.

Vet inte om det kan vara till hjälp, jag är ju ingen brädåkare, men det lilla jag åkt märkte jag att principen är lite tvärtom mot skidor. I den bemärkelsen att när man vill att skidorna ska betta fast ordentliget och du ska lägga på skär "kliver du på" dom. Alltså inte bakvikt.
Därför försökte jag åka med bakvikt på brädan för att få sladd, vilket dock verkade få motsatt effekt. Efter ett tag märkte jag att man sladdar genom att kliva på brädan på framfoten och styra sladden med bakfoten. Det här är kanske helt fel, alternativt självklart, ur en brädåkares perspektiv. Jag tänkte det kan hjälpa med en nybörjares betraktelser eftersom man som van åkare kanske tar såna här saker för självklarheter.

nybörjarutrustning
Hjälm är prioritet nr 1 iallafall.
Sedan handleds och ryggskydd.
Om du inte använder ryggskydd eller att det inte skyddar svanskotan nog bra så rekomenderar jag att du köper ett par "vaderade kalsongen" som skyddar höfter + svanskota. Dom funkar prima, kör på ett par sådana själv, finns i lite olika märken som Red,protec etc.

nybörjarutrustning
hjälm-ett måste
ryggskydd-väldans bra att ha
handledsskydd-bra att ha
handskar-ska inte bli blöta för lätt, det bästa är nog läderhandskar. jag kör själv på ett par burton RPM.
snowboard- jag kör på extrem e-line, en grymt bra bräda till bra pris med träkärna(det är bra)
en backe att åka i-kan alltid vara bra att ha
ett glatt åkhumör

tror det är allt.

wannabe jackass sa: hjälm är nog prioritet nr1 iallafall. hmm håller med om att det är jätteviktigt men själva brädan är nog aningen viktigare.

Tillbaka
Topp