Nyinflyttad i Sthlm

Nunack

Ny medlem
Nyinflyttad i Sthlm
Hej!
Så amped att sässongen kommer upp.. dock vet jag inte vart det är bäst att skaffa sässongskort. Hammarbybacken eller den Väsjö. Jag läste lite om backarna men inläggen är ganska gamla. Väsjö låter bättre men hammarby ligger ju så bekvämt. Vad säger ni? Hit me with some pros and cons.

Nyinflyttad i Sthlm
Båda två är väldigt begränsade. Ta bussen en timme eller två till annan avlägsen skidord istället. Eg Romme, Ramenberget

Nyinflyttad i Sthlm
och om man inte har den tiden? går i skolan till 6 så tänkte om man hann ngn timme eller två efter.. tänker att man tröttnar fort därefter :)

Nyinflyttad i Sthlm
Jag tycker hammarbybacken är rätt så bra för att vara stort sett mitt i stan. Men frågan är ju om du vill köra pist eller park?

Nyinflyttad i Sthlm
Jag vet inget om backarna men om de är hyfsat lika så skulle jag i första hand kolla på hur smidigt det är för dig att ta dig till och från backen. Blir det för mycket restid eller för krångligt med byten i kollektivtrafiken så är det en betydligt större nackdel än en något sämre backe. Spontanidrott behöver vara just spontan, tar det trekvart eller mer att ta sig dit så kommer du snart upptäcka att du stannar hemma istället.

För heldagar några helger under säsongen så är det idé att åka till Romme eller liknande ställen men ett säsongskort lär knappast löna sig där.

Senast ändrad:
Nyinflyttad i Sthlm
Med utgångspunkt av att du bor mitt i stan.

Hammarbybacken är väldigt kort, men det går att ha kul där om man tycker om att leta lite kanthopp och raila.
Perfekt för att köra en timma efter skolan. Går fort att ta sig hit, och man hinner med många åk på en timma.

Väsjö är mer av ett litet skidområde. Parken är mer lik en "riktig", här finns rails och dom brukar få till lite ordentliga hopp. Backarna är längre.
Hit är det lite längre och meckigare att att sig och kommer bli mer av ett projekt att bara dra en timma efter skolan. Sjukt gött att komma ut från stan dock.

Sen finns även Flottsbro som ligger mellan Flemingsberg och Alby. Bara vart en gång, men fick intrycket av att det var bättre backe än både Väsjö och Hammarby.

Nyinflyttad i Sthlm
Itchy sa:
Båda två är väldigt begränsade. Ta bussen en timme eller två till annan avlägsen skidord istället. Eg Romme, Ramenberget
"Ramenberget"? Är det Ramundberget du avser? I så fall skulle jag vilja se den bussen som tar en från sthlm till Ramis på 2 timmar...

Nyinflyttad i Sthlm
Bor du i närheten av Tvärbanan vinner HBB på tillgänglighet, bor du hyfsat nära Sollentuna vinner Väsjö av samma anledning. De andra har jag inte åkt i. Jag utgår nu från att du inte kör bil, utan tar dig till backen kollektivt. Då bör väl även nämnas att bussen från Sollentuna station till Väsjöbacken tar typ en kvart eftersom den stannar en himla massa gånger på vägen = segt.
Åkmässigt är det inte så stor skillnad.. Väsjö är väl lite mer åkyta, men bägge två är uppförda enligt principen "backar med mer lutning som går rakt i fallinjen + en/ett par lite längre nedfarter som går ner vid sidan".

Välj stadsbacke utifrån var i stan du bor är mitt råd helt enkelt.

Nyinflyttad i Sthlm
jag tycker om att åka lite park så det blir nog bra, men om hammarbybackens park inte är bra så tror jag det får bli utflykter längre bort helt enkelt. en vecka alperna blir det säkert men har lust att åka mer än så. däremot som student blir det svårt.. om inte hammarby backen har en hyffsad park känns det bara tråkigt. känns inte som ett ställe att dra till för att ta lite skär precis.

Tillbaka
Topp