Nytt belag?

• Trådstartare Trådstartare Crispet
  • Start datum Start datum
C

Crispet

Guest
Nytt belag?
Ok, nu är det såhär va. Jag har köpt en ny snowboard (ja, jag VET att det är skidforumet jag skriver i, men skidåkare brukar vara bättre på sånthär praktiskt...) och nu undrar jag om det är någonting som man ska göra med belaget när det är helt nytt? Dvs innan man ger sig ut i snön. Har hört att man ska valla det ett par gånger med nån mjuk valla, annars kan det torka eller nåt...
Nån som är klok inom ämnet och känner för att hjälpa till, fastän jag inte kör lagg?
Tackar och bockar! /Christian

Nytt belag?
En kompis till mig åker snowboard, och ser till att både valla och slipa kanterna med jämna mellanrum. Du kan ju alltid fråga personalen på närmaste anläggning, de brukar ta emot för vallning och slipning.

/Fredde

Nytt belag?
Nu tror jag iofs inte att det är någon skillnad på ett snowboard-belag och ett skid-belag, utan mest om man skulle göra något särskilt med ett fabriksnytt belag... Är det förresten någon som har något tips om en bra sida där dom beskriver steg för steg hur man vallar och slipar? Är lite av en färsking inom det området.

Nytt belag?
Det är inte fel att valla det ett par gånger med en valla för varma temperaturer,för att mätta belaget. Belaget suger åt sig sådan valla bättre,säger dom som vet.

Nytt belag?
Jag brukar valla brädan innan jag ställer undan den på våren och sen ge den en ny omgång när det börjar bli dags igen.
Det är viktigt att inte belaget torkar ut, som den så lätt gör om den får stå länge.
Så mitt tips är att valla nu, och sen en gång till när det blir dags för din första underbara snökontakt på din nya bräda! :-)
/olle

Nytt belag?
Det är skillnad på belag och belag...

Är brädan ganska så dyr/gjord för åkare av den högre klassen så rekomenderar jag att du vallar brädan några gånger. Valla, borsta ur allt, valla igen, borsta ur alla etc etc... Gör det i alal fall minst tre gånger...

Med mina tävlingsskidor har vi vallat ca 5 gånger, ibland mer...

Lycak till

Nytt belag?
Med riktiga race-skidor ska man valla minst 20 ggr med mjuk grundvalla. T ex gul toko. Valla in > sickla > borsta upprepa proceduren ca 20 ggr. Men för en normal åkare så tror jag det nog räcker som ni säger med ca 5 ggr.

Lycka till!

Nytt belag?
När du köper brädan har du fabriks valla på, asså budget valla som åker av efter första åken. Efter att ha åkt en dag kan du juh valla brädan med en mjuk valla så det tränger in i brädan.
Vad gör jag i skidforomet med ett brädinlägg?

Mvh en brädåkare i skidforumet.

Tillbaka
Topp