Oakley crowbar, bäst allroundlins?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 127979
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 127979

Guest
God kväll:)

Behöver ett par allroundlinser till säsongen i Val Thorens i vinter.
Har kollat en del på Oakley crowbar. Men lite förvirrad när det gäller valet av linser...
Någons om har ett tips på bra allroundlinser för dessa googles?

Senast redigerad av en moderator:
H.I Yellow kör jag med, tom när det är solsken. Kan bli ganska starkt för ögonen för en del när solen steker. Men hur ofta händer det ?

har för mig att jag hört att pink iridrium ska vara bra både i ljus och vid sämre sikt.. dock aldrig provat den själv så har ingen egen erfarenhet.

Tack för tipsen. Vad är det för skillnad på alla dessa allroundlinser egentligen, verkar ju finnas ganska många olika, eller är det bara en smakfråga vilka man tycker är snyggast haha:P
Hur är det med Blue Iridum eller Hi Persimmon? Någons om vet?

Pink Iridium när det är skitväder
Fire Iridium när solen skiner.

Jag rekomenderar varmt att du köper firelinsen så att du inte skadar dina ögon eller blir snöblind.
Jag har själv blivit det och då känns det som du grus å citron i ögonen.

Ha en nice vinter.

hi yellow för nordiska förhållanden.
fint väder och stark sol, black iridium eller fire, dessa är dock obrukliga i snö,white out, dimma. ja allt utom sol.

ekdahl sa:
hi yellow för nordiska förhållanden.
fint väder och stark sol, black iridium eller fire, dessa är dock obrukliga i snö,white out, dimma. ja allt utom sol.
Håller inte med för 5 öre om det där, har själv en black iridium som jag kör med i princip hela tiden. Köpte en H.I yellow för att ha vid flatljus och kassa väderförhållanden men jag upplever skillnaden mellan linserna som marginell. Black iridium funkar enligt mig i alla förhållanden, flatljus är alltid flatljus och vad jag vet finns det väl ingen lins som "tar bort" flatljuset. Kan tillägga också att H.I yellow är direkt obehaglig att använda vid solsken, rekommenderar dig att inte köpa en sån ;)

JohannaHerman sa:
Oakley har en bra mall på sin sida där alla (?) linser finns uppräknade, där står det hur mycket ljus dom släpper igenom och vilka dom rekommenderade användningsområdena är.

JohannaHerman sa:
Funderade annars på de här:
http://www.hollywood.se/sv/product/19822/hawkeye-painted-green-smoke#filter-8
Men de känns för mörka för de Svenska förhållandena, correct me if I'm wrong!
Ska bara åka i Norden och Kanada i vinter och det är väl typ samma väder/ljus så... Tips?
Med 6 % ljusgenomsläpp känns den lite mörk ja. Pink iridium har jag hört är en bra allroundlins, tycker black iridium funkar bra till det mesta också! En H.I yellow blir som sagt för ljus vid solsken så ska du ha en sån behöver du en mörk lins också.

Senast ändrad:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=83634 <- kolla in denna tråden , det är allround lins till splice men det är ju samma linser!

Skulle säga H.I. Persimmon, Pink Iridium om man endast har ett par goggles , har man däremot ett par med spegelglas så kan man börja titta på H.I. Yellow för den fungerar från molnigt till kvällsåkning.

håller även med blomman, H.I. Yellow går ju ha riktigt soliga dagar men man måste kisa och efter en hel dag så har iaf jag tendens till huvudvärk

Gudrunnator sa:
JohannaHerman sa:
Oakley har en bra mall på sin sida där alla (?) linser finns uppräknade, där står det hur mycket ljus dom släpper igenom och vilka dom rekommenderade användningsområdena är.
Här är en sådan bild Gudrunnator snackar om , tycker dock den är lite för stor för att lägga in i denna tråden också

vr50 är en bra lins, kanske lite mörk MEN bra allround , H.I. Yellow är ju typ oakleys ljusaste lins. Visst den släpper igenom mindre än Clear men den känns ändå ljusare.

Senast ändrad:
Det mest ultimata är att ha minst två linser att variera mellan, typ HI Yellow och Fire Iridium. Men om du endast ska ha en lins så rekomenderar jag Pink Iridium. Du ska absolut inte köpa endast HI Yellow för den är inte särskilt trevlig i solsken.
HI Persimmon skulle även kunna vara ett alternativ men jag skulle iaf tagit Pink Iridium.

M-Eva sa:
God kväll:)

Behöver ett par allroundlinser till säsongen i Val Thorens i vinter.
Har kollat en del på Oakley crowbar. Men lite förvirrad när det gäller valet av linser...
Någons om har ett tips på bra allroundlinser för dessa googles?
Ska du till Val.T så rekommenderar jag starkt att du köper en lins som först och främst är bra i väldigt starkt solljus. Något du kommer få mycket av nere i Val.t speciellt på vårkanten.
Att tillexempel köra H.I yellow som någon rekommenderar i mars/april-solen är rent utsagt korkat och troligtvis inte speciellt bra för ögonen. Vill du bara ha en lins så satsa på någon åt det mörkare hållet.

Annars håller jag med Gudrunnator om att black iridium faktiskt är mer allround än vad man kan tro, kanske inte bäst i skit-ljus, men verkligen inte värdelös. Kör själv kombon av B.I och H.I Persimmon. Har även haft H.I yellow och Pink Iridium som "dåligt-väder"-linser. H.I persimmon känns som en perfekt mix av de två. Mer kontrast än Pink , men betydligt bättre än Yellow när solen tittar fram.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp