Oakley Crowbar HI Yellow eller Clear?

JohannesJ

Ny medlem
Tjena! Ska köpa en ny lins till mina Crowbars, linsen kommer bara användas på kvällen och när det är mörkt så jag antar att det står mellan en HI Yellow lins och en Clear lins. Min fråga är om det är värt att lägga ca 900kr och köpa en HI Yellow eller om Clear linsen för 500 fungerar lika bra?

Jag skulle inte vilja ha hi yellow på kvällen i alla fall... Pink indindrium eller vad den nu heter?

H.I. Yellow är guld på kvällen :)
Har inte provat oakleys clear men provat dragon och dr-zipe. Tycker H.I. Yellow är betydligt bättre :)

SirTeoM sa:
Jag skulle inte vilja ha hi yellow på kvällen i alla fall... Pink indindrium eller vad den nu heter?
Du kanske inte borde svara om du inte vet vad du pratar om? Pink Iridium är mycket sämre än H.I. Yellow vid kvällsåkning.

Ljusgenomsläppet är 81% på H.I. Yellow samt 83% på Clear
http://se.oakley.com/products/6243/22783

Erik_Lundmark sa:
http://rubensmenswear.com/pages/photographs/oakley/lens%20tints/lens%20tints.htm

Där står det hur mycket ljus som släpps igenom. 90% på HI Yellow och 93% på Clear. Fördelen med HI yellow är väl att den förstärker konturer och funkar gode fint en mulen dag.
Det där är enkelglas / solglasögon så därför släpper det igenom mer ljus än goggles

Senast ändrad:
Tack så mycket för snabba svar! Hittade en HI Yellow lins för ett ganska bra pris, så det får nog bli en sådan. Tack för hjälpen!

linder sa:
H.I. Yellow är guld på kvällen :)
Har inte provat oakleys clear men provat dragon och dr-zipe. Tycker H.I. Yellow är betydligt bättre :)

SirTeoM sa:
Du kanske inte borde svara om du inte vet vad du pratar om? Pink Iridium är mycket sämre än H.I. Yellow vid kvällsåkning.
Ne, det var derför jag frågade om den. Hade yellow-linsen på mina förra och gillade den ej. Men det kanske är personligt...

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=87707

Är en rätt ny tråd om just linser och där länkas det till denna sidan http://www.rxsport.co.uk/ där man kan få tag på billiga linser :)

SirTeoM sa:
SirTeoM sa:
Pink indindrium eller vad den nu heter?
Ne, det var derför jag frågade om den. Hade yellow-linsen på mina förra och gillade den ej. Men det kanske är personligt...
Om du nu tycker det är en bra formulerad fråga så okej . Men pink är mycket mörkare och gillade du inte yellow vid kvällsåkning så är det nog bara clear som kommer passa bättre :) Eller vad va det du inte gillade?

Senast ändrad:
Bara jag som tycker dragons spegellins funkar super på kvällen?
EDIT: Lite offtopic men men.

Senast ändrad:
Thomsson sa:
Nja ja har deras red ion(fire) och den funkar inte speciellt bra när det blir mörkare. Funkar mycket bättre med deras yellow/blue ion(typ som hi yellow)

Thomsson sa:
Vilken lins har du? Jag kör själv med Dragon APX med linsen Yellow blue ion, tycker den är typ lika ljus som H.I. Yellow men lite spegel i sig , Blue ion däremot är fööör mörk för mig :D

linder sa:
Thomsson sa:
Vilken lins har du? Jag kör själv med Dragon APX med linsen Yellow blue ion, tycker den är typ lika ljus som H.I. Yellow men lite spegel i sig , Blue ion däremot är fööör mörk för mig :D
HI yellow har också lite blå spegel i sig och dom är ganska snarlika. Finns en hel del likheter mellan Oakley's och Dragons linser eftersom Oakley ägde Dragon tidigare.

Menar den där standardlinsen, vet inte vad den heter. Men silverlinsen som är orange på insidan, använder den i alla förhållanden. Funkar riktigt bra.

H.I. Yellow funkar bättre än det mesta när det börjar bli mörkt och har nog ett bredare användningsområde än en Clear.

H.I. Yellow funkar även bra mulna dagar. För soliga dagar är det trevligt med en mer tonad lins (jag har Fire Iridium). Har två par som man kan växla mellan beroende på väderlek och tid på säsongen. En clear funkar ju egentligen bara bra till kvällsåkning.

Johannes , har du köpt någon lins än? Eller väntar du tills det blir snö ute? :)

jet sa:
linder sa:
HI yellow har också lite blå spegel i sig och dom är ganska snarlika. Finns en hel del likheter mellan Oakley's och Dragons linser eftersom Oakley ägde Dragon tidigare.
Sant sant! Har ett par splice med H.I. Yellow också! Så jämförde nu och dom är sjuuukt lika men dragon är om man är sjukt petig lite mörkare men det är när man kikar nära :D Från 1m så är det ingen större skillnad alls :/ Så det är en jäkla skillnad på hur dragon och oakley mäter ljus då dragon säger "35%-45% Light Transmission" medans oakley drar till med "81%" :D

Senast ändrad:
Lånar tråden lite med en fråga om oakley splice linser (antar att det är exakt samma linser?)

Vilken lins är bäst för åkning i Sverige!? Kommer åka lite mer på kvällen, men samtidigt måste den ju fungera på dagen när man åker under semester!

Lutar mot antingen Pink Iridium eller HI Yellow, men funkar HI Yellow under ljusare dagar alternativt Pink Iridium under lite mörkare?

Senast ändrad:
6blomman7 sa:
HI Yellow funkar alltid, men kan bli liite jobbiga i mördande solsken i April .
Instämmer. När det är starkt solljus i slutet på säsongen är det skönt med ett par mer tonade. Men HI Yellow vinner i de flesta andra lägen. Då det är viktigt mer rätt lins är ju i slutet på dagen eller när det är starkt solsken. I de flesta andra lägen funkar det mesta.

Problemet är att ingen tillverkare har gjort en lins som är väldigt lite tonad när det är mörkt men starkt tonad när det är solsken. Byta linser är oftast lite omständigt så skönast är att ha två par glasögon.

Senast ändrad:
AndreasM sa:
6blomman7 sa:
Problemet är att ingen tillverkare har gjort en lins som är väldigt lite tonad när det är mörkt men starkt tonad när det är solsken. Byta linser är oftast lite omständigt så skönast är att ha två linser.
Det finns tillverkare som gjort det. Kallas "fotokromiskt" eller "photochromic". Som sagt ovanligt till goggles men vanligt till glasögon. De ändrar ton beroende på hur mycket UV dom utsätts för. Problemet är att det är mycket svårt att göra dom bra optiskt i den storleken som en goggleslins är. Samt att funktioenn påverkas negativt av kyla. Dessutom så har du mer UV på högre höjd, dvs att i Alperna så blir inte linsen lika ljus som på havsnivå.

jet sa:
AndreasM sa:
6blomman7 sa:
Problemet är att ingen tillverkare har gjort en lins som är väldigt lite tonad när det är mörkt men starkt tonad när det är solsken. Byta linser är oftast lite omständigt så skönast är att ha två linser.
Det finns tillverkare som gjort det. Kallas "fotokromiskt" eller "photochromic". Som sagt ovanligt till goggles men vanligt till glasögon. De ändrar ton beroende på hur mycket UV dom utsätts för. Problemet är att det är mycket svårt att göra dom bra optiskt i den storleken som en goggleslins är. Samt att funktioenn påverkas negativt av kyla. Dessutom så har du mer UV på högre höjd, dvs att i Alperna så blir inte linsen lika ljus som på havsnivå.
Vad menas med att de blir dåliga optiskt?

Saddl3r sa:
jet sa:
AndreasM sa:
Det kan bli brytningsfel, det stämmer inte med verkligheten, som ett veck i linsen,, typ. Scott Fix har en lins som ändrar sig efter ljuset, tyvärr så tror jag inte den finns i högkontrast/gult utan den är clear.

6blomman7 sa:
Saddl3r sa:
jet sa:
Det kan bli brytningsfel, det stämmer inte med verkligheten, som ett veck i linsen,, typ. Scott Fix har en lins som ändrar sig efter ljuset, tyvärr så tror jag inte den finns i högkontrast/gult utan den är clear.
http://www.ebay.co.uk/itm/SCOTT-Ski...iing_GogglesSunglasses_JN&hash=item4d068c8739

Ser gul ut på bilden men ljusgenomsläppet är kanske inte optimalt för högkontrast...

Finns i andra ramar också som t.ex. : http://www.scott-sports.com/se/sv/p...tt-navr2-black-light-sensitive-bronze-chrome/

Senast ändrad:
Har nån provat Anons Bluelagoon linser på kvällen? Frun har, tycks vara jättebra på flaktljus, men jag har inte provat dem på kvällen, då hennes Anons är allt för små för mig.

Tillbaka
Topp