Oakleys linser vs. Smiths linser

Nojlas

Aktiv medlem
Någon som har koll på skillnaden mellan oakleys och smiths linser? (Avser främst Oakley Crowbar och Smith I/O)

Optisk kvalitet?
Generell kvalitet? (På hela produkten)
Priser på extralinser?

Har planer på att skaffa oakleyglas i "Fire Iridium" och "H.I. Persimmon" - någon som har koll på närmast motsvarande linser hos smith?

Om någon har provat båda modellerna får ni gärna kommentera dem...

jag har kört lite med smith tidigare och, ärligt talat, hur många kan räcka upp en hand och säga, "shit, vilken skillnad, oakleys lins är lätt värd 500 spänn mer"?
jag kan det inte. nu är ju toner och färger och så vidare lite olika, och jag är nog inte heller den som känner till smiths utbud bäst, men anledningen till att jag väljer oakley är bara att jag aldrig varit besviken. jag har iofs aldrig varit besviken på smith heller, möjligen kan jag känna att deras linser repas lite lättare, men det kanske är inbillning.

och har jag aldrig testat i/o, däremot både phenom och prodigy, två riktigt bra modeller för övrigt.

Motsvarande linser bör ju vara sensor linsen (H.I persimmon) och den andra blir väl Red Mirror

Ojojoj, vilken rolig fråga att besvara... äntligen något jag är lite insatt i. :-)

Det är väldigt svårt att säga att en lins har dålig optisk kvalitet bara genom titta genom den. Däremot efter längre användande och fysiska aktivitet kommer en lins av sämre kvalitet ge dig huvudvärk, trötta ut ögat och musklerna som styr det. En stor del av kroppens energi kan dessutom gå åt till hjärna och ögat för att korrigera de felaktiga brytningarna av ljuset som linsen skapar.

Oakley testar alla sina produkter, både solglasögon och goggles (förutom mx, och de billigare gogglesen) mot ANSI Z87.1.
ANSI Z87.1 är frivilligt att testa sig mot och innehåller 5 optiska tester och 2 tester för fysiskt skydd. ANSI Z87.1 är den hårdaste standarden för "protective eyewear". Och vi klarar och överskrider dessa standarder med råge.

De som spelar in är alltså vilken linsgeometri som används för att göra linsen så optiskt korrekt det går, och vilket linsmaterial som används.

Oakley använder sig av HDO (High Definition Optics) som varumärke och där ingår XYZ Optics som är en patenterad linsgeometri som korrigerar för hur ljuset bryts när det passerar genom en välvd lins. Dessto mer välvning eller högre baskurva, dessto svårare och dyrare.

I HDO ingår även Plutonite som är ett exklusivt linsmaterial för Oakley som bygger på den absolut renaste formen av Polycarbonat.
Inga andra har tillåtelse att få använda någon av dessa teknologier. Plutonite blockerar givetvis även 100% skadlig UVA, UVB, UVC strålning och skadligt blått ljus. Detta gäller även clear-linser.

Smith testar såvitt jag kan läsa på deras hemsida, inte sina goggleslinser mot någon standard för optisk förmåga eller fysiskt skydd.

ps. Försöker inte att tala illa om andra varumärken. Bara förklara vad Oakley gör som skiljer oss från konkurrenterna.

Senast ändrad:
jet sa:
Ojojoj, vilken rolig fråga att besvara... äntligen något jag är lite insatt i. :-)

Det är väldigt svårt att säga att en lins har dålig optisk kvalitet bara genom titta genom den. Däremot efter längre användande och fysiska aktivitet kommer en lins av sämre kvalitet ge dig huvudvärk, trötta ut ögat och musklerna som styr det. En stor del av kroppens energi kan dessutom gå åt till hjärna och ögat för att korrigera de felaktiga brytningarna av ljuset som linsen skapar.

...
...och det är därför jag enbart kör på oakley i alla typer av glasögon och skidglasögon.
Vet inte om folk kan vara olika känsliga, men jag får snabbt huvudvärk av icke-sfäriska linser och i vissa fall av budgetsolbrillor. Oakleys produkter har alltid funkat fint. (mina första wisom har hängt med i nästan 10 år nu och börjar bli rätt slitna...)
Den optiska kvaliteten är som du säger ingen man märker i butiken, utan snarare efter man provat dem en hel skiddag eller flera skiddagar.
Men smith I/O verkar vara bra skit också...

jet sa:
En massa intressant text
Kul att höra från någon insatt i branschen.

På teton diskuterades lite goggles förra veckan http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=167570 Många som verkar nöjda med sina smith-goggles och andra som föredrar oakley

(Vill också minnas att Josh, i Jons videoblog (11 december 08) någon gång under förra vintern fick hälsa på i oakley´s gogglesfabrik och testade då sina dyra spy optics-solglasögon i något av de optiska testerna som jet skrev om. Inget vidare resultat.)

EDIT: Hade visst fel

Senast ändrad:
Oakley´s linser är helt grymma! High definition!

Jag kör samma linser som du funderar på, HI persimon o fire irdium. De kompliterar varandra väldigt bra, en mellan lins vore kanske bra. Kanske en blue irdium och man ser perfekt i alla väder.

Joye sa:
jet sa:
En massa intressant text
Kul att höra från någon insatt i branschen.

På teton diskuterades lite goggles förra veckan http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=167570 Många som verkar nöjda med sina smith-goggles och andra som föredrar oakley

(Vill också minnas att Josh, i Jons videoblog (11 december 08) någon gång under förra vintern fick hälsa på i oakley´s gogglesfabrik och testade då sina dyra spy optics-solglasögon i något av de optiska testerna som jet skrev om. Inget vidare resultat.)

EDIT: Hade visst fel
Jag spenderade 1 vecka i Oakley's huvudkontor och fabrik och fick också se hela processen. Riktigt intressent och roligt faktiskt. Utbildningen vi gick igenom vara bland annat detta och hur man testar optik.

Tillbaka
Topp