obSethed 08/09 som bergsskida med Marker Baron?

upnorth

Medlem
Tänkte höra om jag är rätt ute här:

Jag är 169 lång, väger 75-80 kg (beroende på våg) och är ute efter en topp-tur skida med randonee-bindning. K2 obSethed säljer vi på jobbet vilket innebär bra pris. Det är dessutom nästan den enda skidan med över 100mm midja (edit: som Vi har i sortimentet) varför just den blivit aktuell.

Funderar därför på om jag ska köpa skidan hos oss i 179 cm, 10 cm längre än mig alltså, och bindningen på nätet.

Har just nu bara Public Enemy 05/06 (169cm) att åka på och den duger bra till både pist (lite väl kort svängradie kan jag tycka) och i skogen, men när pudret börjar bli djupt är det kört. Ska tilläggas att jag köpte dem mittmonterade med pluggad classic-stance och har nu monterat nya bindningar i modern så de är oavsett min vikt inte alls anpassade för puder.

Alternativet är att kolla på en mer renodlad bergsskida (utan twintip?) men då ryker personalrabatten. Jag gillar att åka/landa switch så twintip är bara en fördel, men jag är inte så van toppturer så det kanske blir för avancerat?

Senast ändrad:
Obsethed är ganska tung (och tråkig att åka med, tycker jag) därför skulle jag inte välja den för toppturer. Att du är ovan vid att gå på tur gör det inte bättre med en tung skida. Har du en knaper budget så försök hitta nåt begegnat.

Skida med twintip som duger på tur: Atomic Pimp (mycket roligare än SugarDaddy och nästan lika lätt), är inte särskilt dyr att köpa heller.

En sak du även ska tänka på när det gäller Obsethed 179 är att den är snarare 185 än 179 med tanke på att K2 alltid anger märkliga längder på deras skidor.

Var jobbar du som står tveksam i denna fråga?

Edit: Du är verkstadsansvarig enl. profil.

Ang. valet så tror inte jag Obseth är så bra längre. Tidigare års Seth har haft mycket bättre allround egenskaper än årets vilket gjorde den till en kalasskida. En skida med 100mm midja och rocker går inte ihop då det är för smalt för att bara ha som puderskida. Jag hade satsat på något annat!

Senast ändrad:
Jag har skruvat skidor i totalt 4 månader i mitt liv nu, så førklaringen ær att jag fortfarande ær rætt grøn æven om jag ær intresserad.

Vore det val av skida før pist eller jibb/skog skulle det vara enklare, men just topptur ær rætt nytt før mig och vi har inte så många læmpliga skidor i sortimentet som sagt.

Hittade btw Atomic Pimp på ett par amerikanska sidor, varav en hade den i 174cm vilket ær den kortaste varianten om jag fattat rætt? Men sportcondrad har den bara i længre och andra europeiska sidor hittar jag inte, några tips?

Jag förstår =)

Jag tycker du ska ha 183cm med tanke på din vikt. Men eftersom du ska haika med skidan kanske det är skidans vikt man ska tänka på först. Jag låter någon annan uttala sig om det.

174 är definitivt för litet, satsa på 183 som en bra kompromiss mellan flyt och vikt. Har sett Pimp på Alpingaraget och Adams i GBG. Vet ej vad de har hemma såklart men hör med dom eller leta efter nätbutik.

Ok.

Har blivit erbjuden ett par begagnade Pocket Rocket också, hur ær de jæmført med Pimp?

Är de inte jävligt tunga? Var väldigt länge sedan jag testade PocketRocket (tror det var precis när de kom ut på marknaden) och det jag minns är att jag inte tyckte om dom. De är ju dessutom rätt gamla och inte värda några pengar ens i gott skick.

josemaria_97 sa:
En skida med 100mm midja och rocker går inte ihop då det är för smalt för att bara ha som puderskida. Jag hade satsat på något annat!
Lustigt att det är flera märken som släpper skidor med rocker i denna bredden då!!

//H

Hasse sa:
josemaria_97 sa:
En skida med 100mm midja och rocker går inte ihop då det är för smalt för att bara ha som puderskida. Jag hade satsat på något annat!
Lustigt att det är flera märken som släpper skidor med rocker i denna bredden då!!

//H
Precis vad jag skulle säga. Jag skulle säga att en skida som är kring 100mm i midja och har rocker är en jäkligt kompetent skida och har inte alls ett för smalt användningsområde, snarare tvärtom!
Du får gärna utveckla dina tankar josemaria_97.

Jag tänker bara att rocker förströr en skida med så bra allroundegenskaper som en med runt 100mm. Men jag har ännu inte hunnit testa någon allroundrocker så jag har väl antagligen fel =)

Hehe, lugn och fin nu :)

Rekommenderar ni Marker Baron eller finns det någon annan randonee som passar bættre till det hær?

EDIT: Inga alternativ till Atomic Pimp førresten?

Senast ändrad:
- Skall du vara cool i liftkön eller gå på topptur?

Prylarna du fundera över väger totalt 8kg paret (utan pjäxor och utan hudar), och det är mycket när du skall gå upp. Tänk efter en gång till! Kolla vad prylarna väger innan du snöar in på detaljer och låt dig inte luras in i prylsnacket om absolutbredd, rocker, twintip och annat. Med tunga grejor tar du bara slut på vägen upp, du ser mest skidspetsarna. Och som en flåsande urvriden trasa på toppen har 10mm extra bredd under foten ingen avgörande betydelse åkglädjen, för du står bara och skakar ändå.

Skulle du vara ett fys-fenomen så du orkar släpa prylarna, fundera då över om inte två turer på en dag är dubbelt så kul som bara en.

För mest glädje, leta upp en kombination skida/bindning som väger maximalt 5kg paret och skidan skall fungera även i bristande skare och i vindpressad snö. Dagarna med perfekt puder är lätträknade, och då får gaphalsarna säga vad de vill men vilken skida du har då spelar väldigt liten roll.

Fast i liftkön är det viktigt, precis som transcivern och spaden är nödvändig för en bra afterski. :D :D :D

Haha, jag ær så cool ændå att jag inte behøver så vældigt coola prylar B)

Næ, men tackar vældigt før varningen, har inte tænkt så mycket på vikten faktiskt. Har du något konkret førslag på vilken typ av skida som passar så att jag kan børja leta någonstans utan att ha varenda skida utøver freestyle och pist att vælja mellan?

Vad ska du med spaden till på afterskin, hjælmen går ju iaf att dricka ur xD

upnorth sa:
Hehe, lugn och fin nu :)

Rekommenderar ni Marker Baron eller finns det någon annan randonee som passar bættre till det hær?

EDIT: Inga alternativ till Atomic Pimp førresten?
Marker Baron => 2,3kg per par. För tung och dessutom är de lite rackliga på tur med frikopplad häl. Diamir väger halvkilot mindre, är bättre på tur men har något sämre sidostabilitet. Dynafit väger lite drygt kilot för ett par och har en sidostabilitet i världklass. Bäst men de är dyra och de kräver specialsulor på pjäxorna.

Atomic Snoop Daddy är ett bättre för det liftfria berget.

Budgeten ligger på 6-8000 før hela paketet inkl. stighudar. Hur ær Rossignol SC80 i det hær sammanhanget? Den har ju vælidgt smal midja men ær å andra sidan ganska lætt?

Black Diamond är (kanske var) kända för att göra fina och lätta topptursskidor, inga jag testat dock.

Den budget du har ger en hel del begränsningar, men om du väljer lätt så väljer du i alla fall inte helt fel.

Om du kan slakta ett par heliga FETA kossor som varit uppe i tråden tidigare, är Dynafit Seven Summits inte dåliga. Den skidan med Diamir Free Ride och ett par hudar får du in för under 7 lakan, kanske till och med under 6 om du shoppar lite. Skidan funkar riktigt bra på berget, även utför och under svåra snöförhållanden. Bindningen kan användas med vilka pjäxor som helst.

Känner att jag kanske borde specificera lite här:

Jag är en avancerad åkare alpint.
Jag vill kunna gå topptur utan att köpa nya skor (dvs. är t.ex telemark uteslutet)
Jag gillar twintip då jag gillar att landa och åka switch (huruvida det är ett vettigt kriterie i det här sammanhanget vet jag inte).

Det jag behöver nytt är alltså skidor, bindningar och stighudar.

Budgeten är satt utifrån att jag redan köpt nytt hela min befintliga utrustning (utom skidor, underställ och byxor) nyligen och vill inte lägga så väldigt stora summor på något jag aldrig pysslat med tidigare - billigt/begagnat första gången liksom.

UT: Kombinationen du pratar om verkar ju väldigt lovande. Måste bara hitta grejerna och montera dem innan påsk ;)

UT sa:
- Skall du vara cool i liftkön eller gå på topptur?

Prylarna du fundera över väger totalt 8kg paret (utan pjäxor och utan hudar), och det är mycket när du skall gå upp. Tänk efter en gång till! Kolla vad prylarna väger innan du snöar in på detaljer och låt dig inte luras in i prylsnacket om absolutbredd, rocker, twintip och annat. Med tunga grejor tar du bara slut på vägen upp, du ser mest skidspetsarna. Och som en flåsande urvriden trasa på toppen har 10mm extra bredd under foten ingen avgörande betydelse åkglädjen, för du står bara och skakar ändå.

Skulle du vara ett fys-fenomen så du orkar släpa prylarna, fundera då över om inte två turer på en dag är dubbelt så kul som bara en.

För mest glädje, leta upp en kombination skida/bindning som väger maximalt 5kg paret och skidan skall fungera även i bristande skare och i vindpressad snö. Dagarna med perfekt puder är lätträknade, och då får gaphalsarna säga vad de vill men vilken skida du har då spelar väldigt liten roll.

Fast i liftkön är det viktigt, precis som transcivern och spaden är nödvändig för en bra afterski. :D :D :D
Klart att man sparar sig mkt om man kör på en hel dynafit setup. Men allt beror ju på hur mkt det kommer att turas och hur långa/många turer det blir på en dag.
Så tänk även på det gäller att välja utrustning. Om jag vore du så skulle jag inte köpa marker baron utan skulle isf satsa på ett par fritschi freeride+ då dom är mkt lättare och mer anpassade för tur än vad dukes/barons är (lättare och bättre lösningar) och passa för lättare personer eller "lugnare" åkning, alltså inte hucka klippor och straightlina uppkört.

Har sj en tung setup som jag släpar på på vägen upp (dukes+ehp193) och jag blir ju avis när riktiga turentusiaster springer om mig med deras lätta setup och kanske hinner ett eller fler åk mer än mig per dag. Men jag har å andra sidan roliga på vägen ner med mina ehp193 än vad jag hade haft med ett par smalare och lättare skidor.

PNyberg: Prylarna måste DEFINITIVT vara anpassade för drops och liknande, jag hatar verkligen längdskidor och allt som liknar det xP

För mig är hela poängen med topptur att hitta brantare, mer kuperad och i allmänhet häftigare offpist än vad som erbjuds bredvid backarna i vanliga anläggningar. Om jag nu kommer att fortsätta vara en zackrisson-wannabe när jag väl kämpat mig upp för backen återstår att se, men prylarna bör åtminstone hålla för det.

Verkar vara ett rätt snårigt ämne det här, men intressant värre! :D

EDIT: Skit i budgeten en stund då - vad skulle ni rekommendera en nybörjare på BC-jibbing för utrustning?

Senast ändrad:
Med din kroppsvikt har du ganska stor marginal både för bindningens DINvärde och skidornas hållfasthet. Men då bör du istället tänka lite mer på vikten för du är inte lika stark som en tränad 100kg biff.

Utan budgetrestriktioner skulle jag rekommendera BD Factor + Dynafit Manaslu 187 + Dynafit FT12. BD pjäxorna är rena racepjucken när du stänger dem, bindningen ser lite mysko ut för ett otränat öga, men den håller för rätt brutala drop och funkar hur bra som helst även på is och skravel, men den måste ställas in ordentligt. Skidan är som gjord för svåråkt offpistsnö, man bara garvar och drar. Men på blåis är det mer sport än nöje.

Som alternativ skida finns BD Kilowatt 185cm, klarar fart och brantåkning bättre än de flesta andra riktiga fetingarna, utan att väga bly.

Vill du ha en planka med mera sväng och surfkänsla är Extrem Patriot bland det roligaste man kan ha, och den funkar även på is, fast den väger en hel del (4,3 kg paret i 181cm).

Som en prisvärd kompromis mellan de tre finns Atomic Snoop Daddy, och om liftkön skall få sitt finns alltid K2 Coomba, eller Extrem Caliber om det är en riktig twintip som gäller.

Jag gillar inte twintipskidor då dessa blir för tunga i baken så det inte går att göra enkla lappkast på väg upp.

Senast ändrad:
Den här skidan har jag möjlighet att köpa väldigt billigt på vår utförsäljning: https://www.freeride.se/review/view.php?id=4826 Den vi har är 172 cm tror jag, skulle den vara ett alternativ?

Även den här https://www.freeride.se/review/view.php?id=4905 i 169 cm.

De är väl inte de lättaste skidorna som finns någon av dem, men det är tydligen bra freerideskidor för puder till (hos XXL i Norge) sjukt bra priser just nu.

Kan tilläggas att bindningarna måste fungera med mina Nordica Speedmachine 8 då jag egentligen aldrig tänkt att köpa nya skor för det här.

Några funderingar?

upnorth sa:
Den här skidan har jag möjlighet att köpa väldigt billigt på vår utförsäljning: https://www.freeride.se/review/view.php?id=4826 Den vi har är 172 cm tror jag, skulle den vara ett alternativ?

Även den här https://www.freeride.se/review/view.php?id=4905 i 169 cm.

De är väl inte de lättaste skidorna som finns någon av dem, men det är tydligen bra freerideskidor för puder till (hos XXL i Norge) sjukt bra priser just nu.

Kan tilläggas att bindningarna måste fungera med mina Nordica Speedmachine 8 då jag egentligen aldrig tänkt att köpa nya skor för det här.

Några funderingar?
Gå upp i längd.

Vi har Mythic Rider i 184 också, är det för långt?

Sen har jag en fråga också, är utrustningen ni tipsar om bra för just BC-Jibbing, balans i luften och relativt hårda landningar? Jag har inga problem med att slita på vägen upp om jag kan ha kul ner liksom. Jag skulle väl prioritera så här ungefär:

Jibbingvänliga
Hållbara
Bra flyt
Utseende
Vikt

Har kollat runt bland annonserna också, finns en del breda lagg kring 180cm med Marker Duke, skulle någon av de vara bra för detta? https://www.freeride.se/admarket/view.php?type=1&category=&county=&price=&search=duke

Det verkar landa på ett par Völkl Gotama 06/07 med Marker Duke, blir väl att pumpa lite mjölksyra på vägen upp men det får det vara värt =)

Stort tack till all feedback i den här tråden!

Jag hade nog lagt mina slantar på Hasses D-Sender, verkar vara riktigt kompetenta skidor, plus att du sparar lite vikt (om jag minns rätt, tror att de är hyffsat lätta). Om vi snackar Gotama är vi ju uppe i ganska tunga grejer, lika bra att gå på ett par Katana isf...

D-Sender har alltså 83 meter skärningsradie??? Det blir ju typ 2 svängar per topptur ^^

De såg häftiga ut men Gotaman verkar betydligt mer allsidiga trots vikten.

enligt:
http://www.tetongravity.com/FORUMS/showthread.php?t=76416&page=2
så är Gotama ganska lätta och när jag klämde på ett par d-sender så kändes de lätta också , tror inte viktskillnaden är stor, D sendern har inte mkt till twintip dock och är lite fetare än gotama om det nu spelar någon roll, radie på båda ca 25m

Edit: från samma tråd som ovan sid 5:
"07/08 184 Fat-ypus D-Sender = 2100g/ski" = Gotama är lättare eller ungefär samma vikt

Senast ändrad:
Jag hade lite fel på Gotamas vikt, 4200g för 183:orna, vilket ju blir exakt samma som D-Sender, dock har D-Sender mer bredd för vikten så att säga... 185 vs 183, Gotama i 183 har 25,9m's radie...

Jämnt lopp med andra ord, men om pengarna är lika (vet inte om det är det) så är ju Fat-ypus klart coolare skidor att komma med till After-skin!

24 meter på D-sender. lika stor twin-tip som gotaman. stighudar ingår ju oxå ;) toppskick på belag och kanter...

//H

Hehe, vi verkar ha en 2-3 kandidater hær, jag vill inte verka girig men det ær ju som upplagd før budgivning ^^

Nærå, jag ska fundera och plugga lite till, det ær uppenbarligen vældigt bra erbjudanden allihop =)

EDIT: Ær det bara på Teton-forumet det finns en chans att hitta specs på skidor førresten, tillverkarna skriver ju knappt ut nåt på sina hemsidor? Eller var ær det ni hæmtar det som inte står i recensionerna hær på sidan?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp