Off Pist Chamonix i mitten på mars?

Boobnoob

Medlem
Överväger att åka till Chamonix för att åka off pist. Snömängden verkar dock varit rätt kass hittills och undrar därför två saker:

1) Är det bortkastat att åka till Chamonix för off pist med den snömängd som finns i nuläget?

2) Hur brukar snön i Chamonix utvecklas mellan mars-april?

Inte koll om det är ovanligt dåligt i Chamonix, här är det ovanligt bra snöläge ovanför 2000 m. Max snödjup brukar ju vara i april-maj, dvs det ökar i mars-april. Det är statistiken, hur det blir i år vet man ju inte. Nog rätt snöfritt i stan och på låga sydsluttningar men kan ju dumpa även på lägre höjd om man har tur.

Edit: över 2,5 m precis på andra sidan gränsen, ett par stationer med över 3 m. Var har du hört att det är dåligt?
1707567000242.png

Går inte svara på nu. Det är tillräckligt m grund i hela systemet även i år så det gäller ha tur/timing. Kan komma riktigt mycket snö i slutet av säsongen. Kom 50 cm på 2 dgr i april påskhelge. både 2022 och 2023. Då hade det varit max 15 cm per snöfall innan sen i början december. Tips då är köra Flegere-Brevent på förmiddagen. Vid lunch när det blir varmare (pga solsida) åk till grand montet eller le tour-vallorcine istället. Valle blanche jobbig i år då liften upp till tåget är stängd/ny ska byggas.Courmayeur ofta lite kallare mer och snön ligger kvar längre, boka guide o åk offpisten där ner i dalen (från arp och toula kabinerna). Samt ofta färre där som kör offpist. Vi åkte orört puder 1v efter det snöat förra året i courmayeur. I cham körs det upp dag 1.

Hörde på radion att det var rätt kasst med snö i alperna generellt.

Jag har aldrig åkt offpist, vad är ert stalltips då om jag ska åka på en guidad tur till Chamonix? När hade ni valt att göra det?

Jag har aldrig åkt offpist, vad är ert stalltips då om jag ska åka på en guidad tur till Chamonix? När hade ni valt att göra det?
Stämmer att det är dåligt på låg höjd pga regn på sistone. Mars är generellt bra månad för offpist, basen har hunnit lägga sig och mindre risk för massa vinterstormar som stänger liftarna. Sportloven mestadels över också, fördel.

Kolla snöprognosen. Boka och åk när det är forecast på 30 cm eller mer. Vilket kommer 3-4 ggr per säsong....däremellan kan det vara en månad eller mer utan snö

Lite mer inspiration.. påsken 2023, chamonix-vallorcine. Kan du vara flexibel så vänta m boka o kolla snöprognosen så du vet det snöar veckan du åker. Annars boka resa men vänta m boks guide tills du vet om det är ngt puder. Går också ta helitur i courmayeur o då flyger de längre in i Aosta dalen om det är kass m snö kring courmayeur (som ingår i cham liftkortet)

Bilagor

• Screenshot_20240210_133735_Gallery.jpg
    Screenshot_20240210_133735_Gallery.jpg
    184 KB · Besök: 155
  • Screenshot_20240210_133727_Gallery.jpg
    Screenshot_20240210_133727_Gallery.jpg
    161 KB · Besök: 156
  • Screenshot_20240210_133722_Gallery.jpg
    Screenshot_20240210_133722_Gallery.jpg
    181.2 KB · Besök: 149
Tror nog att jag haft mina absolut bästa dagar i Chamonix i mars och april men vädret är ju såklart aldrig säkert.

Det finns massvis av åk i olika svårighetsgrad så har man bara tur med snön så kommer det bli kul. Kan rekommendera att åka med UCPA, då får du bra och lärorik åkning tillsammans med likasinnade.

Om man ska boka baserat på prognos måste man vara väldigt flexibel, max 2 dagar i förväg skulle jag lita på prognosen. Glöm billigt flyg och boende mao.
Tur man är sån som åker offpist även om det inte är puder, annars skulle man sitta hemma och sura rätt många helger per år... 😜
Föhnstorm idag men fick ändå ihop 3300 fhm på två åk. ⛷️

Mitten av mars brukar vara toppen i Chamonix. Går såklart inte att räkna med något snöfall, men slush-åkning kan vara minst lika kul. Tror jag såg på Facebook att de hade 4 meter vid toppen av Bouchard i Grands Montets, så snö lär det finnas även i mars.

Just nu, när det gäller snömängd så är den bra på höjd, och riktigt dålig på normala åkhöjder (1000-2000m). När det gäller snökvalitet så är den kass överallt, åtminstone under 2000 meter pga av regn och kalla nätter. Just nu regnar det upp tilll 2000 meter, kan bli lite snö under nästa dagarna men inte mycket ( Haute-Savoie). Sedan blir det ganska varmt igen! Om du vill åka offpiste (med bra snö) är det säkraste att åka till Val Thorens eller liknande som är riktigt högt. Allt kan ändras tills mars, vi hoppas alla på det :cool:

Det är med UCPA jag tänker åka och kollar bl.a. på en Chamresa i mitten på mars...

Det finns även ski offpist i Val Thorens men i början på mars.

Vilken hade ni tagit? Skulle gärna boka nu för att planera in resten av livet.

En till fråga, som nog är rätt pantad att ställa på ett forum som heter Freeride... Men är det annars bättre att välja Tignes guidad tur med instruktör, fast PIST (alltså inte offpist)? Har åkt skidor i kanske totalt 5-6 veckor men aldrig med instruktör. Tänker om det kanske är bättre att först vässa på det innan man hoppar på offpist?

Det är med UCPA jag tänker åka och kollar bl.a. på en Chamresa i mitten på mars...

Det finns även ski offpist i Val Thorens men i början på mars.

Vilken hade ni tagit? Skulle gärna boka nu för att planera in resten av livet.
Tror vilket som blir bra. Själv tar jag v10, men hemifrån här i Schweiz då. Glöm inte solkrämen. 😄
Vad gäller din andra fråga har jag fattat det så att UPCA flyttar runt folk om de tycker de inte valt rätt grupp.

Tror vilket som blir bra. Själv tar jag v10, men hemifrån här i Schweiz då. Glöm inte solkrämen. 😄
Vad gäller din andra fråga har jag fattat det så att UPCA flyttar runt folk om de tycker de inte valt rätt grupp.
Resan är för nybörjare i offpist, men jag är ju inte svinbra i pist heller... Åker rätt snabbt i röda svenska backar och kan även ta mig ner för svarta backar i alperna.

En till fråga, som nog är rätt pantad att ställa på ett forum som heter Freeride... Men är det annars bättre att välja Tignes guidad tur med instruktör, fast PIST (alltså inte offpist)? Har åkt skidor i kanske totalt 5-6 veckor men aldrig med instruktör. Tänker om det kanske är bättre att först vässa på det innan man hoppar på offpist?
Nej finns ju offpist-nybörjare, kör på det om du är osäker. För bokar du pist får du åka i huvudsak pist förutom kanske lite offpist sista dagen om guiden tycker det är bra snö.

En faktor till, vet inte om du bryr dig. VT i början av mars så är det vinterkänsla i byn. Cham i mitten av mars chans på vårkänsla på eftermiddagarna.
Men boka offpistgrupp oavsett om det är det du vill åt.

Ok men då kanske det får bli VT i början av mars, det låter nästan som ett säkrare kort? Särskilt om detta blir min första offpist-erfarenhet. Korrekt tolkat?

Ok men då kanske det får bli VT i början av mars, det låter nästan som ett säkrare kort? Särskilt om detta blir min första offpist-erfarenhet. Korrekt tolkat?
VT ligger ju högt och är snösäkert så då behöver du oroa dig mindre för det. Vill du åka off pist så boka en sådan grupp i lämplig (nybörjare) nivå. Det kommer att vara makligt tempo och inte särskilt svåra åk, fokus är på att lära sig och att ha roligt.
Många härliga åk utanför pisten är inte supersvåra, mycket njutning finns i atmosfären, utsikten, snön och äventyrskänslan. Jag tror att många har haft en fantastisk dag när de för första gången skidat Vallée Blanche trots att den enkla vägen ner nästan är längdåkning... Om än något farligare.

VT är ju nice också med ett väldigt fräscht center med ski in/ski out där man bokstavligen glider tillbaka till centret efter afterski. Värre är det om man vill gå upp till byn igen på kvällen… 🤣

Det är iof inte Chamonix direkt utan i Argentiere, men det är väl typ Chamonix.

Då står det mellan VT på halvtid med instruktör i början på mars med bara OFF-pist.

Tycker resan till Argentiere på heltid med instruktör lockar också då den är 50% OFF-pist och 50% Randonée men i slutet på mars.

SVÅRT val, vad hade ni valt?

Det låter lockande med Chamonix i slutet på mars då det är både OFF-pist och Randonée, allt för nybörjare. Men det kommer ju suga om värmen slår till.

Någon som vill kasta in sitt VETO innan beställningen görs?

Om inte så blir det Chamonix, heltid med instruktör, 50% off-pist och 50% randonée.

Vad tror ni att jag kommer ha roligast med UCPA.

Chamonix off-pist och randonnée heltid med instruktör

ELLER

Val Thorens PIST, halvtid med instruktör men med SOLO, dvs det är inga grupper eller sällskap utan bara soloresenärer som mig själv.

Tvekar fortfarande lite på offpist då min egen pistförmåga kanske inte är på utmärkt ännu.

Jag har ingen erfarenhet men alltid tänkt att UCPA är ett otroligt prisvärt och trevligt koncept för att få kompetent guidning/lärare offpist. I pisterna kan man ju åka själv. Så jag skulle absolut valt att maximera offpist. Mina 50 öre.

Vad tror ni att jag kommer ha roligast med UCPA.

Chamonix off-pist och randonnée heltid med instruktör

ELLER

Val Thorens PIST, halvtid med instruktör men med SOLO, dvs det är inga grupper eller sällskap utan bara soloresenärer som mig själv.

Tvekar fortfarande lite på offpist då min egen pistförmåga kanske inte är på utmärkt ännu.
Trodde du bokade i tisdags! :ROFLMAO: Jag har aldrig tagit en lektion, började ändå åka offpist utan att vara riktigt duktig i pist. Är ju sjukt mycket roligare att åka utanför! I värsta fall på UCPA så skickar de ner dig till pistgrupp om du sinkar åkning för mycket. Har jag förstått när jag läser här på forumet...

Åka utan grupp låter ju riktigt tråkigt. Det sociala är halva grejen, alltid roligare att åka med andra. Sluta nojja över din nivå, det är UCPA, vissa (ofta britter eller fransoser) bokar expert fastän de är helt odugliga. Det är ju en offpistnybörjargrupp du tänkt boka och förutsättningen är således sådan att ni inte skall ha någon erfarenhet innan.

Sen ska du inte blanda ihop UCPAs soloveckor med att åka privat med guide/utan guide, det är inte samma sak. Soloveckor innebär endast att UCPA märker en vecka som "solovecka" för att öka sannolikheten att ensamresenärer i stor utsträckning kan hamna på samma bokningsvecka. Jag var på just en sådan i Tignes förra året och den sociala sammanhållningen var väldigt trevlig, å andra sidan visste knappt någon förutom jag att det var en solovecka.
Var mest slumpen som gjorde att många ensamresenärer hade bokat just den veckan den destiationen. Men deras "märkning" gör att sannolikheten för det inträffar och det är trevligt för umgänget som ensamresenär, finns inga par/kompisgäng att slå sig in i/bli inbjuden till.

Boka offpist nybörjare i Chamonix nu, du kommer ha det jätteroligt, lära dig jättemycket och upptäcka att det inte alls är särskilt svårt. Offpisten kommer vara typ grön/blå lutning och troligen vara mycket enklare än du anat.

jag har åkt exakt två veckor Ucpa i mitt liv så jag är kanske inte den mest kunskap att uttala mig. men kan försöka
Men detta skulle kanske göra mig lite osäker på offpist i ditt fall " röda svenska backar och kan även ta mig ner för svarta backar i alperna."
Ner kommer man ju alltid, det är ju frågan på viket sätt. De röd/svarta i alpern a är nog inte brantare än på hemmaplan men längre, vilket gör att man även måste orka .
Enligt förfrågan på centret senast så vill de man har övre nivå av confirme för att klara offpist nybörjare. Min kompis frågade gällande vanliga offpistgruppen o där sa de att dit släpper de ingen som inte har expert nivå- det är kopplat med för stora risker.
På Confirme nivå skall du kunna åka obehindrat ner i de svarta o kunna hålla farten. det handlar nog mest om att våga och klara av olika typer av snö- allt från is till slush. Snyggheten i utförandet tror jag inte de bedömmer.
Så om du känner dig osäkert på det. ta en pistvecka!

Sen har de genomgång av grupperna på måndag förmiddag där de petar folk upp å ner. Sen beror det på veckan vilken nivå grupperna har inom de olika nivåerna.
Om du tror du håller nivån anmäl dig på offpisten å se vad som händer. tror inte de uppgraderar en från pist till offpist då de kurserna är dyrare.

Om du åker ensam skulle jag nog ta heltid. Om gruppen e trevlig så e de jättenajs! annars kan man ju skolka...

jag har åkt exakt två veckor Ucpa i mitt liv så jag är kanske inte den mest kunskap att uttala mig. men kan försöka
Men detta skulle kanske göra mig lite osäker på offpist i ditt fall " röda svenska backar och kan även ta mig ner för svarta backar i alperna."
Ner kommer man ju alltid, det är ju frågan på viket sätt. De röd/svarta i alpern a är nog inte brantare än på hemmaplan men längre, vilket gör att man även måste orka .
Enligt förfrågan på centret senast så vill de man har övre nivå av confirme för att klara offpist nybörjare. Min kompis frågade gällande vanliga offpistgruppen o där sa de att dit släpper de ingen som inte har expert nivå- det är kopplat med för stora risker.
På Confirme nivå skall du kunna åka obehindrat ner i de svarta o kunna hålla farten. det handlar nog mest om att våga och klara av olika typer av snö- allt från is till slush. Snyggheten i utförandet tror jag inte de bedömmer.
Så om du känner dig osäkert på det. ta en pistvecka!

Sen har de genomgång av grupperna på måndag förmiddag där de petar folk upp å ner. Sen beror det på veckan vilken nivå grupperna har inom de olika nivåerna.
Om du tror du håller nivån anmäl dig på offpisten å se vad som händer. tror inte de uppgraderar en från pist till offpist då de kurserna är dyrare.

Om du åker ensam skulle jag nog ta heltid. Om gruppen e trevlig så e de jättenajs! annars kan man ju skolka...

Ja det är helt hopplöst att bedöma sig själv. Jag har definitivt uthålligheten för att ta mig ner röda backar i hyfsad fart. Blir alltid omkörd i svarta backar, så där tar jag mig nog endast ner.

På confirme så står det att "Dessutom börjar du tycka att det är riktigt kul att åka även utanför pisten."

Jag har aldrig åkt utanför pisten :P

Svårt detta! Bekvämligheten talar för att ta en pistvecka men äventyraren i mig vill ta offpist

Jag tror du får väldigt roligt vad du än väljer. Har aldrig åkt med UCPA men hört att det är bra.

Randonné innebär att du blir uttröttad även på uppvägen istället för att vila i en lift. Min tolkning av vad du skriver är att du kanske ska välja pist i år och testa offpiståkningen på egen hand när det inte är lektioner.Sen boka du en resa nästa år också och då tar du nästa steg.

Ingen guide kan garantera att det blir bra snö en viss vecka men det behöver inte vara perfekt för att vara riktigt bra!

ja men det gör jag väl nog. Men jag kan inte göra bedömningen åt dig. Det är mycket som spelar in. Hälften är ju att våga stå på fast man e osäker. Sen får man ju väga in andra spekter som känsla för snö, är du rutinerad längdåkare, mm. dvs vet hur skidor fungerar på snö. Helgen ligger ju framför, ta en dag på nått lokalt skidcentrum å testa hur det går utanför de preparerade pisterna.
Du kan ju anmäla dig på offpisten och sen inte ta det som en personlig katastrof om de petar dig.
I confirme gruppern aingår även träning utanför pisterna
Randonee vet jag inget om, så där lyfter jag händerna.

Tillbaka
Topp