Officiella Serre Chevalier 10/11

Jakbob sa:
Bah. Varför sitter jag och läser säsongartrådar på freeride? Jag har ju blivit duktig student nu och borde förbereda mig inför min PM-redovisning imorgon eller plugga inför tentan nästa vecka. Kan man ta sig _BILLIGT_ till Serre på något sätt? Hade varit skoj med ytterligare en alpresa framåt våren och då hade det varit skoj att hälsa på er (Limpan+Gurra) och även testa på Serre.. Hur skulle man i så fall ta sig dit som fattig student? Eller är det Balkanåkning som gäller för min del?
Fan va awesome Jagge! Jag har tyvärr inga bra tips om hur man tar sig ner, vi åkte ju bil förra året och gör det i år igen, men på nått sätt borde det ju gå att lösa. Bo hos oss kan du hur som helst göra! 2 nail 2 fail? Jibb Jibb Jibb!

Hej!
JAg är en kille på 20 bast som söker boende och folk att åka med i Serre Chevalier var i St Anton förra året så har en skidsäsong i bagaget. Är först upp i backen när det puder och sist hem från festen när det inte är det... så om det är någon som har något är det bara att pm:a ha det!

Nån som vet hur det är med internetuppkopplingen om man bor (nu ska vi se om jag får till det :) ) village of La Salle les Alpes i Villeneuve. Är så att jag MÅSTE jobba därifrån mot Sverige några timmar i veckan och måste därför ha en stabil uppkoppling. Nån som har bra info hur man fixar det, eller har koll på detta? Hela säsongen hänger på om jag kan jobba dom timmarna eller inte, så jag är sjukt tacksam om nån har info!

Det finns Le Frog. Bar/restaurang som har internet. Satt inte där själv men vet många andra som gjorde det och soom aldrig klagade. Köper man en kaffe eller nåt så tror jag att det ska vara lugnt.

Hi everyone,

For the coming winter I'm need an au pair:

Looking for a nice cool independent all together girl that would be good for Nell (7y) and I. Good skier and or snowboarder. Work is from 16.30 to 19.00isch when I get back, off on wednesdays and saturday and sunday although might be some weekend when i'll be working. I can give more details. But this person can be skiing a lot...

Send me an e-mail if your interested: bean05@hotmail.fr

Thanks
Bean

gronis sa:
Det finns Le Frog. Bar/restaurang som har internet. Satt inte där själv men vet många andra som gjorde det och soom aldrig klagade. Köper man en kaffe eller nåt så tror jag att det ska vara lugnt.
Aleeex!
Har du inte hört om när Victor, Mickis å familjen höll på att få stryk av Le Frog ägaren för att han var så less för att vi utnyttjade hans internet i flera timmar när vi bara köpte en kaffe? :P Jag tror spontant att vi inte är supervälkomna där!
Men visst finns det väl hyfsat internet lite överallt? På Alpaga, Le bez och Loco loco.

Vi ses i vinter, WOOHO! :D

GurraS sa:
Jakbob sa:
Bah. Varför sitter jag och läser säsongartrådar på freeride? Jag har ju blivit duktig student nu och borde förbereda mig inför min PM-redovisning imorgon eller plugga inför tentan nästa vecka. Kan man ta sig _BILLIGT_ till Serre på något sätt? Hade varit skoj med ytterligare en alpresa framåt våren och då hade det varit skoj att hälsa på er (Limpan+Gurra) och även testa på Serre.. Hur skulle man i så fall ta sig dit som fattig student? Eller är det Balkanåkning som gäller för min del?
Fan va awesome Jagge! Jag har tyvärr inga bra tips om hur man tar sig ner, vi åkte ju bil förra året och gör det i år igen, men på nått sätt borde det ju gå att lösa. Bo hos oss kan du hur som helst göra! 2 nail 2 fail? Jibb Jibb Jibb!
Mycket bättre reaktion! Tack för den, ingen tråklimpanreaktion på dig inte. Ehm, nu efter lite tänkande o fixande så vet jag dock inte hur optimistisk jag är. Eller jag är optimistisk, lite för optimistisk. Har en väldig massa resor planerade/bokade framöver och 8000 i månaden a la csn har nog inte räknat med det. Får se hur det slutar, ska ju ner vecka 4 men om det blir några mer Alperna eller inte är oklart just nu. Får se, hade varit skoj i mars/april typ.

Innan den 1dec är det 200€ billigare att köpaliftkorten i Serre chevalier. Lätt värt! Tänk på att fansmännen är extremt långsamma med posten, så skicka i god tid. Bara ett tips.

Hmmm kollade lite priser där...känns som det inte är så värst mycket dyrare att köpa ett season pass jämfört med ett 14 dagars kort, (jag kommer bara vara där i ett par veckor).

Ni som har koll, får man några fördelar med season pass man inte får med "vanligt liftkort? Är season pass personligt, dvs kan jag tjacka ett sånt, nyttja det i 2-3 veckor o sen kränga iväg det till någon annan bättre behövande :)

/Erik

säsongskorten är personliga, men du får å andra sidan ett gäng dagar du kan utnyttja i omkringliggande skidområden (bl.a. via lattea, les 2 alpes, alpe d'huez).
står mer exakt på serre-chevalier.com

Thank´s Heddious :) Sitter nu och kollar vilken resväg som är smidigast. Jag vill helst flyga med SAS eftersom jag har en Eurobonusresa att plocka där :) Väljer mellan Milano och Lyon. Läste att flera av er körde på Milano sen tåg via Oulx.

Någon som flygit via Lyon och sen tagit tåget därifrån?

Erik:
Tror tyvärr inte det finns någon smidig tågförbindelse från Lyon till Serre. Lyon ligger på "fel" sida passet.
Från Lyon blir det buss till Grenoble, sen byte där för buss mot Briancon. Ganska meck och drygt!
Satsa på flyg till Milano eller Turin ist! Om du inte vill lägga evigheter på att ta dig ner...

Det ska gå tåg från Lyon till Serre, går vi Gap. Men jag tror buss är smidigare sålänge det inte har snöat!

ErikDragon sa:
Hmmm kollade lite priser där...känns som det inte är så värst mycket dyrare att köpa ett season pass jämfört med ett 14 dagars kort, (jag kommer bara vara där i ett par veckor).

Ni som har koll, får man några fördelar med season pass man inte får med "vanligt liftkort? Är season pass personligt, dvs kan jag tjacka ett sånt, nyttja det i 2-3 veckor o sen kränga iväg det till någon annan bättre behövande :)

/Erik
Vad det gæller sæsongskort så tror jag det ær møjligt att ændra "ægare" till liftkortet. Jag vet att en av mina arbetskamrater kom ner senare på sæsongen før två år sedan. Då fick hon ett av en tjej som bara varit hos oss under 3 veckor. Om jag inte minns fel så var det några som gjorde det førra året också. Så ett sæsongskort ær definitivt att rekommendera och jag ær sæker på att det finns møjligheter att få tillbaka lite cash genom att sælja det lite senare på sæsongen. :)

Angelica

fraidaa: Japp, Turin it is :)

Angelica: Hmm ja, jag kanske fixar ett säsongskort ändå, I´ll definitely think about it :)

Erik

Hej!

Mitt namn är Lotta och jag är en kvinna från Uppsala. Jag kommer att åka ner till Serre Chevalier i mitten av januari och stanna så länge säsongen håller. Jag är virgin på att säsonga men det löser sig ;) Letar kompisar att åka med, hänga med och framför allt att bo med!?

Jag är 24 år och åker skidor, men numera mest snowboard. För tillfället studerar jag till landskapsarkitekt i Uppsala. Jag är en liten människa med en stor personlighet.

Öppen för förslag.

Peace

AntiAntonAnt sa:
Jibberisch sa:
Jodå att boka ett flyg är inga större problem, inte ens på fyllan. Men att boka \"rätt\" flyg till \"rätt\" plats kan vara lite trickigare. Snackade med en polare som påstår att hon bor där nere ibland, hon sa att man kan flyga Marseille/Milano och hyra bil för att sedan lämna den i Briancon.

Ta sej in till en italiensk stad är det inte tal om, det bor italienare där.

Kul att trådarna gillas, dyker upp v.3 håll ölen kall!
När vi åkte ner förra året så åkte vi:
Flyg: Arlanda->Milano.
Tåg: Milano-> Oulx
Buss: Oulx-Briancon
Taxi (som lurade oss på pengar): Briancon->Chantemerle! :)

Gick hur smidigt som helst. Vet inte om det berodde på sjukt mycket tur, att vi reste i början av november eller om vi bara var grymt duktiga. :rolleyes:
Hej!

Jag ska göra samma resa i början av januari och vore tacksam om du kunde precisera färdmedel och bolag från Milano till Briancon? Hoppas på en smidig resa, landar vid lunch på Milano Linate.

Tackar / Lotta

c-lofstedt sa:
Hej!

Jag ska göra samma resa i början av januari och vore tacksam om du kunde precisera färdmedel och bolag från Milano till Briancon? Hoppas på en smidig resa, landar vid lunch på Milano Linate.

Tackar / Lotta
Tåg Milano - Oulx: Trenitalia
Finns både snabbtåg som går raka vägen (dyrt) eller att man byter en eller två gånger (Torino Porta Nuova & ibland även i Bussoleno). För långsamtågen behöver man aldrig boka i förväg, har aldrig varit med om att man behövt reservera sittplatser. Fixa biljett i Milano, finns även (hyfsat begripliga) biljettautomater på stationen om köerna till kassorna är långa.

Buss Oulx - Briancon: Resalp

Buss från Linate till Milano Centrale avgår utanför terminalen, bara att fråga någon på plats.
Taxi samma sträcka kostar 20 euro.

Senast ändrad:
Jag kommer faktiskt att göra i princip samma resa själv, iaf flyg till Milano/Linate, blev klart billigast eftersom det är direktflyg, vilket gör att man undviker massa onödiga flygplatsskatter. Sen går det ju så klart fan så mycket snabbare när man slipper mellanlanda :) Jag drar ner sista januari och stannar till mitten av februari.......

Senast ändrad:
c-lofstedt sa:
AntiAntonAnt sa:
Jibberisch sa:
Jodå att boka ett flyg är inga större problem, inte ens på fyllan. Men att boka \"rätt\" flyg till \"rätt\" plats kan vara lite trickigare. Snackade med en polare som påstår att hon bor där nere ibland, hon sa att man kan flyga Marseille/Milano och hyra bil för att sedan lämna den i Briancon.

Ta sej in till en italiensk stad är det inte tal om, det bor italienare där.

Kul att trådarna gillas, dyker upp v.3 håll ölen kall!

Gick hur smidigt som helst. Vet inte om det berodde på sjukt mycket tur, att vi reste i början av november eller om vi bara var grymt duktiga. :rolleyes:
Hej!

Tackar / Lotta
Vilket datum åker du ner?

/Alex

gronis sa:
c-lofstedt sa:
AntiAntonAnt sa:

Hej!

Tackar / Lotta

/Alex
13 januari med SAS. När åker du själv ner? Förresten skrapan, där har man ju gått ;)

innan lotta nu kommer med sitt sas-plan har vi en sängplats över i lägenheten, dvs lucia t o m 13 januari !(kan gå nån vecka till, lite småtrångt dock...)

skicka mail/pm!

/hanna

c-lofstedt sa:
gronis sa:
c-lofstedt sa:
Hej!

Tackar / Lotta

Okej, jag flyger till Milano den 3 Januari :)

Jo jag har förstått att vi är ett gäng från samma skola som ska ner :P galet!
/Alex
13 januari med SAS. När åker du själv ner? Förresten skrapan, där har man ju gått ;)

Den här tråden är ju pinsamt långsam om man jämför med förra årets. Men nu är det snart dags att åka ner igen! Snön ligger redan i Serre så försäsongen kommer nog inte bli helt fel. Vilka datum åker folk ner?

Nu har vi dragit igång bloggen för i år oxå, den hittar ni på:
Rejl

Peace......

Jag och Annika kommer ner den 3de, så håll ut Linus ;)

Vilka ska bo med vilka?

I vår lägenhet blir det
Jag, grans och Annikaa

freeridealias ;)

I vår lägenhet:
Jag, xxx_08 (Linus), AngelicaPL och en lirare som heter Fredrik, som säkert har konto här men jag vet inte vad han nickar.

Grönis jag tror vi fått lägenheter precis brevid varann :D

GurraS sa:
I vår lägenhet:
Jag, xxx_08 (Linus), AngelicaPL och en lirare som heter Fredrik, som säkert har konto här men jag vet inte vad han nickar.

Grönis jag tror vi fått lägenheter precis brevid varann :D
Dålig koll ;)

UNDERBART! Då kan vi ju fixa så vi har våra sovrum vägg i vägg så kan vi knacka godnatt till varandra :D

En försäsongsöl innan vi drar ner vore ju trevligt!

Fan va mysigt, lite bedtime stories genom väggen, längtar redan!

Försäsongsöl låter ju som en toppenidé. Jag åker bort i några veckor, men nån gång mellan den 16-21:a dec typ?

Hufvudstaden it is, be there or be fyrkant Angelica!

Och för att svara på din fråga Alex så kör vi på den 17:e!

Senast ändrad:
GurraS sa:
Hufvudstaden it is, be there or be fyrkant Angelica!

Och för att svara på din fråga Alex så kör vi på den 17:e!
Jag vill så gærna men jag åker till Trysil då før en liten mini-weekend. Det får fungerar också. Kan ju ta igen det i Serre om inte annat.. :D Jaaddaa!

Fan va nice tråd!! underbart att se att så många taggade människor ska ner till serre. Själv ska jag börja jobba den 10januari i Chantmerle. Är det fortfarande någon som har plats i bilen i början av januari?

vi ses där nere allihopa!

Tillbaka
Topp