Officiella Verbier tråden 2008/09

evald_87

Ny medlem
Tjena!

Tyckte det var dags för en ordentlig tråd för alla oss som ska ner till Verbier i vinter!

Tanken med den här tråden är att man skall kunna ställa frågor om Verbier till dom som vet mer än oss andra som vet mindre. Förhoppningsvis finns det också folk som har gjort säsonger i Verbier förut som gärna svarar på frågor.

Kom ihåg att det inte finns några dumma frågor, bara dumma svar. Dock med den enkla tumregeln att om frågan redan är ställd tidigare i tråden så är det, just det: En jävligt dum fråga!

En annan grej som kan vara roligt är att man skriver några rader om sig själv. Vem man är, var man skall bo, när man åker ner och vad man har för förhoppningar om denna asgrymma vinter vi kommer att tillbringa nere i de schweiziska alperna!

Namnet är Johannes, är 21 år fyllda och kommer att åka ner till Verbier nån gång 9-11 december. Jag kommer att bo i en lägenhet på Richemond 207 (fråga mig inte var gatan ligger. det löser sig när jag kommer ner) Målsättningen är att bli en jävel på att åka skidor (inte för att jag är dålig men knappast über grym) o att festa järnet så länge man kan stå på benen (gäller för båda).

Kan väl även börja med att dra av den första frågan (så behöver ingen dra sig för att fråga på sen..)

Står just nu i valet o kvalet över var man skall köpa skidutrustningen.. Var finns det bästa utbudet och den billigaste utrustningen i kombination. Här hemma i Sverige lr nere i Verbier?

Simma lugnt i höstregnet... Hoppas vi ses där nere!

Senast ändrad:
Ja, det är fan inte billigt på plats, och utbudet är väl inte superduper... Visst finns det fina grejer, men det kostar ju definitivt! Alpingaraget är ju rena rama Willys-varianten i jämförelse. Så mitt tips är Sverige eller "Tyskland"...

Inte för att jag kommer säsonga där i år, eller gjorde det förra året (även om det halvt känns som det) så kan jag ju meddela att jag förhoppningsvis och troligtvis spenderar jul/nyår där i år igen... Så dra på er regnkläderna när ni ser mig gå in på Farinet! Jag kommer säkert leta efter lite åksällskap när jag väl kommer ner, men då skriver jag nog när det börjar närma sig, polarna är ju inte lediga alla dagar tyvärr...

Värt att ta upp redan nu att jag gärna är med och arrangerar ett Derby de Mont Fort igen, dvs. race från toppen ner till Puben. Detta bör inte missas om ni vill kalla er för hårda skidåkare!

Carled sa:
Ja, det är fan inte billigt på plats, och utbudet är väl inte superduper... Visst finns det fina grejer, men det kostar ju definitivt! Alpingaraget är ju rena rama Willys-varianten i jämförelse. Så mitt tips är Sverige eller "Tyskland"...
Men om du ger iväg från Verbier så är det genast mycket billigare än i Sverige.... Prylar är billigare i Schweiz än i Sverige. Men tyvärr är det inte lika stor skillnad längre då Svenska kronan är ganska svag just nu. Har aldrig varit med att CFH varit så här stark.

//H

Ja om man har tid kanske man skall kolla in lite butiker i Genève eller liknande, men då måste man ju verkligen veta att man skall köpa något där, frakten från Conrad till Schweiz är inte nådig...

Ofan, jag har bil så ur den synvinkeln är det väl lugnt. Funderar på hur man skall tänka gällande garanti. om det går åt helvete med ett par svenska skidor är det ju jobbigt att reklamera skiten o vice versa om dom pajar senare om dom är köpta i schweiz... Eller oroar man sig i onödan? Dessutom är det ju ganska goiga priser på förra årets modeller här hemma just nu. När ställer dom fram skidorna nere i Schweiz?

Derby de Mont Fort låter jävligt basic. Jag är på! =D Tycker att vi fortsätter den diskussionen på Farinet lite senare i vinter ;)

Carled sa:
Ja om man har tid kanske man skall kolla in lite butiker i Genève eller liknande, men då måste man ju verkligen veta att man skall köpa något där, frakten från Conrad till Schweiz är inte nådig...
Utbudet i Genève är betydligt sämre än i Verbier. Dessutom ungefär lika dyrt eller dyrare...

Frakten från S-C (eller andra tyska handlare eller Telemark-Pyrenees) har aldrig jag upplevt som så himla dyr. Dessutom kan du dra av tyska momsen (17% har jag för mig) eftersom Schweiz inte är med i EU. Däremot får du betala schweizisk moms på det priset (7.6%) och tull + administrativa avgifter. Det blir i slutändan ändå en bra affär...

Däremot kan det ju som evald_87 är inne på vara skönt att ha handlat grejerna i en lokal affär om nåt skulle strula.

Carled, hur menar du nu? Bättre/Billigare att köpa på Alpingaraget? Dyrt att frakta till Schweiz med Conrad? Om du hade gjort någon säsong så hade du för det första vetat att säsongare sällan betalar fullpris. Utbudet i just Verbier är inte alltid det bästa, men det dyker upp bra erbjudanden då och då, samt att många butiker kan ta hem det man letar efter. Annars finns ju även Chamonix som ligger en timme bort, Sallanches en kvart från Cham. Att köpa på plats har många fördelar när det gäller tex service och reklamationer. För det andra, som Peter_K redan har upplyst dig om så är det BILLIGARE att beställa till Schweiz än till Sverige från Conrad. För övrigt rekommenderar jag alla som vill kalla sig hårda skidåkare att hålla sig borta från Derbys som körs i pisten..

Det är rätt hårt att bränna ner tokfort och köra slalom mellan livrädda tanter och skrikande gubbar, imo.
Att spraya och rejsa är en riktigt rolig grej under en säsong i verpan...

När jag har strosat gatan ner har utbudet iofs tillfredställt mitt mm-älskande sinne, men jag har alltid tyckt att priserna har varit i överkant. Fina gatan + avancerade skidor + lättlurade snorrika människor brukar ofta resultera i ganska små prislappar med många siffror.

Sen ger jag mig helt och hållet om att det skulle vara dyrt att köpa grejer från S-C till Schweiz, glömde totalt att de står utanför EU. Har bara snabb tittat på frakt tidigare, iofs så skljde frakten bara någon hundring, vilket verkligen inte gör några stora förändringar. Dock såg jag nu att det var 25€ till CH, dvs. samma som Sverige!

... och angående derby. Vem har sagt att man kör i pisten? Bara för att Anton måste köra i pisten för att försöka komma i kapp mig betyder väl inte att man måste köra där? Sen måste jag tillägga att säkerheten har varit väldigt högt prioriterad på de race vi har kört, och det menar jag verkligen! Hur nu säkerhet kan blandas in när man väljer att göra en sån här grej från första början är en annan fråga...

Om du har lite is i magen så brukar det vara en dirtbag sale på Puben nån gång i början på december. Där säljer butikerna förra årets skidor till säsongare och annat löst folk... Har du lite tur kan du hitta det du söker där till ett billigt pris

Skärpning Anton, gå hem och valla enligt Carleds instruktioner så ska du nog se att det går som tåget även om du lämnar pisten. Säkerheten var nog annars det sista jag oroade mig för.

Wonderbar, om det kanonstallet nu finns kvar i ar, arrangerar val ocka utforsaljngingar av begagnade skidprylar om jag inte minns helt fel?

Ett tips är sion, 50 minuter från verpan. Har en stor outlet med hur mycket sport grejer son helst. HAr inte överdrivet många modeller på skidor speciellt i slutet på säsongen då det är väldigt utplockat, men billigt är det! pjäxor har dom många däremot! Tar somsagt 50 minuter med tåget och lite leta nde. men det är värt det!

Tack för alla grymma svar! Som jag tolkar det fixar man hellre skidor nånstans i Schweiz med skapligt avstånd från Verbier än i Sverige både pga pris och ur service synvinkel. Även Conrad var ju ett vettigt alternativ. Dock lika kass service som hemma i Sverige om nåt skulle hända med utrustningen.. det är en bit bort om man säger så.

Är det några som hittills skrivit i tråden som ska ner i vinter? Hade ju varit nice o höra var ni tänkt bo o vilken tid ni är nere i så fall...

tjenna jag har kört verpan 2 ggr bästa möjliga skidutrusning hittar du garanterat här hemma om du vill bli bra på att åka så köp skall plagg sos på norlands gatan i sthlm har bra kunning personal och grymma grejer alpin garaget e skit duktiga famförallt på skidor och pjäxor hade tänlt att dra till verpan skälv den här sesongen du kommer garanterat se mig på farinehts afterski tack för mig lycka till ha det grymt

Tillåt mig att småle, SOS-butiken är ett skämt! Jag och en polare gick in och körde den mycket enkla frågan: "Vilken är eran bästa jacka?" Dels var de lite osäkra, men efter lite betänketid (och komplettering från mig om att jag letade efter en skaljacka) visade de oss en orangeröd historia i Softshell med halvfoder... Hmm... Jag ville ju ha en skaljacka... Men det var en jättebra jacka, den hade inbyggd Recco-reflektor vilket ju var bra, enligt dem. Min eminente polare förgyllde då det hela med den i situationen obligatoriska: "Ja, det är ju bra för att hitta liket..." Men visst, 6500:- för en jacka med halvfoder och Recco-reflektor. Och jag som tyckte Norröna var tokdyra designgrejer, när vi svenskar är ännu bättre! Sen vette fan om man blir bra av att åka av några speciella kläder.

Vi ses på Farinet, och ett litet tips, kolla på tangenterna bredvid M-tangenten...

charlie16 sa:
tjenna jag har kört verpan 2 ggr bästa möjliga skidutrusning hittar du garanterat här hemma om du vill bli bra på att åka så köp skall plagg sos på norlands gatan i sthlm har bra kunning personal och grymma grejer alpin garaget e skit duktiga famförallt på skidor och pjäxor hade tänlt att dra till verpan skälv den här sesongen du kommer garanterat se mig på farinehts afterski tack för mig lycka till ha det grymt
Det hade varit helt OK att använda.....................................................................så att det går att läsa vad du skrivit.

Varför blir man bättre på att åka med skall plagg från SOS, antar att du menar mössa. Själv föredrar jag hjälm.

Tycker utbudet är helt OK i verbier jämfört med många andra alporter. Nästan varje butik har iallafall ett par lagg med mer än 90 i midja. ;-)

SOS-butiken i verbier är verkligen ett skämt. Där kan jag inte annat än instämma.

Har du sett den amerikanska tv-serien Weeds evald? Hasse är vädligt populär bland alla schweiziska soccer moms...

Jag vet att du redan har blivit tillrättavisad Calle. Men var ifrån fick du att alpingaraget var willys jämfört med Verbier. Snarare tvärtom ju.

Ok, alla är inte dyra, men Verbier har minst sagt en fylld kvot av affärer som riktar sig till multimiljonärer. Se det positiva i det hela, för en gångs skulle tyckte jag faktiskt att Alpingaraget var ett vettigt alternativ, det är ung. lika vanligt som solförmörkelser...

Senast ändrad:
Charlie har med önskvärd tydlighet visat att om man skriver som om man är 5 år gammal så kan det lätt uppstå missförstånd. Nu när jag läser inlägget för sjätte gången så tror jag att han menar SOS-butiken på "norlands gatan i sthlm" så har vi det klart för oss. Tror inte den ligger i Verbier. Hittar inte den på internet heller så antagligen finns den inte. Solförmörkelser inträffar 2-5 gånger om året. Alpingaraget händer aldrig. Har blivit en något haltande jämförelse här mellan jetset-skidORTEN Verbier och en dyr BUTIK i Stockholm. Jag och min dryga skånska vän var inne i en butik i Stockholm och frågade vilken deras bästa jacka var. Dels var de lite osäkra (precis som alla andra stockholmare), men efter lite betänketid visade de oss nån slags blå dunjacka av fjällrävensnitt. Hmm tänkte jag, har jag på mig den här i skåne så blir jag nog skjuten på nära håll med något grovkalibrigt vapen. Min eminenta (men dryga) polare förgyllde då med det obligatoriska "Ja det blir nog svårt att identifiera liket.." Men, det är ju klart, varför recensera varenda dålig butik i Stockholm när man istället kan rekommendera någon av de bra som finns.

Senast ändrad:
Jämfört med Crans Montana, Zermatt, St.Mortiz (Davos ?) tycker jag Verbier har ett stort utbud av butiker med bra sortiment (fokus på offpiståkning).

Sen är klart att det finns möjlighet att köpa saker som du inte ens ser på andra orter och som ligger i en priskategori där iaf jag inte shoppar...

Jag var inne i butiken på Norrlandsgatan, bara för att förtydliga. Och som du läste Jakob så syftade solförmörkelserna till hur ofta jag rekommenderade AG. 2-5 ggr per år stämmer nog... Ditt övriga inlägg vägrar jag kommentera.

Jahapp, den här tråden blev ju lite konstig med tanke på ursprungs-ambitionen. Här kommer ett försök att styra den i nån annan riktning:

Jag räknas knappast som säsongare men jag kommer säkert att åka en hel del i Verbier igen i vinter. Enligt websidorna öppnar de Lac des Vaux nu på lördag. Liften går hela vägen från le Chable för oss som åker bil dit. Tyvärr är jag på annan ort till helgen så det blir ingen åkning för min del, men nästa helg kan det tänkas bli en sväng dit.

Förhoppningarna för säsongen är som vanligt: Mer åkning och mer puder än förra året.

jag ska dit på sportlovet och undrar, är det nån som vet hur deras park brukar se ut eller om det är nån som har besökt parken?

Hasse: Ofan! Trevligt trevligt. Kunde blivit roligare med lite weed men det är dumt att kombinera med skidåkning.. Så skidor passar mig bättre. Jobbar du i butik motsv. här hemma i Sverige lr är det nåt du löser där nere?

Hampas: Har ingen aning om hur parken ser ut men du ska nog inte räkna med allt för mycket.. Vad jag förstått är det ju inte parken dom är kända för om man säger så.

Peace!

håller med peter, denna tråden blev väldigt konstigt, alla bara trackar! så ag börjar på ny kula..

jag heter matilda och sitter just nu i verbier, byn e helt underbar. jg tog mig ner hit med flyg och sen tåg, sjukt jobbigt däremot med tåg men det löser sig alltid. jag åkte ner nu för att hitta jobb, det har varit sjukt svet att få tag på jobb här nere, alla bra "pratar du frnska" vilket jag absolut inte gör. men jag gick från pub till pub och fick tillsut jobb bakom baren på offsore, vilket jag blev sjukt nöjd med.

jag är en tjej som e öppen och glad coh som aldrig ger upp. jag har åkt skidor sen jag var 2 år och älskar fortfarande att åka.

jag och min tjejkompis ska bo tillsammans med 2 killar på 20m2 (har förstått att det e så man bor i verbier.

målet e väl att utväcklas bakom baren och att får åka så mycket skidor som man vill, och så ska vi inte glöma festandet som verkar vara på top här.

just nu sitter jag på pub mont for, där typ alla gamla säsongare verkar ha kommit redan. chill stäming men det kommer antagligen bli en galen säsong..

hör av er till mig om nu undrar någonting om byn eller och n vill att jags ka ta teda på någontoing, åker dock hem på fred morgon så ni har bara några timr på er att fråga :P

ha det bra!
hoppas vi ses där nere!

LOVE

Gött initiativ Peter o Matilda! Hoppas att fler fattar vinken o skriver lite grann om sig själva. kan ju vara trevligt med en liten presentation innan vi ses där nere!

Hasse: Vilken by då? Kommer ju förmodligen att ha bil om den vill hålla ihop hela vägen ner...

Hej Alla!

Jag är en 25-årig tjej från Stockholm som ska ner till Verbier i slutet av november fram till jul.
Tänkte passa på att åka lite skidor och skoja lite innan jobb väntar hemma i Sverige.
Någon som har tips på boende i drygt tre veckor? Några andra som är där då?

/Hanna

Tjaa!

Jag å en polare åker ner den 22 november på 2 veckors utbildning för att sedan kombinera skidåkning med både jobb och party. Vi kommer att börja med att bo på jobbet "les elfes" men tänker försöka hitta annat boende framåt jan-feb eller nåt.

Vi är båda 19 år och kör hela säsongen ut i verpan.

Inte bokat resan från Genéve till verbier ännu men det ska väl inte vara några problem.

Hade gött, ser fram emot att spendera vinterhalvåret med er!

Jag ska ner igen! jobba på millenium bo i en liten studip och vbara ha skitkul.

20 år från örebro och 2:a säsongen.

lustgasen: Under vintern är leselfes helt ok att bo, har själv bott där 1 år. enda jobbiga detaljen är väl att duschen ligger i källare samt toaletten, och alla handfat. men det blir mysigt iallfall! Leselfes kommer alltid vara mitt 2:a hem så vi lär ju ses där ;P

Jag ska äntligen göra min säsong! 21 år från Göteborgstrakten Ska bo tillsammans med evald_87 och 5 främlingar, åka mycket skidor och ha riktigt skoj!!

Vi ses snart! =D

lustgasen: är jättelätt att fixa tågbiljetter från geneves flygplats. Ett tips är att det finns automater att köpa biljetten i istället för att stå i kö. Du klickar bara in att du vill till Verbier station poste och lägger i pengar vad det kostar och så har du biljett för hela vägen, två tåg och en buss. Finns säkert också någon snäll person som kan hjälpa dig, själv fick jag hjälp av en söt liten man förra året..

hoj!

Emma var namnet sitter just nu i de norrländska skogarna. Åker ner den 21nov till som lustgasen+ sällskap; "les elfes". Skönt att höra fler svenskar på samma ställe! Glider ner sj, skulle va kul att sammanstråla!

21 år gör min första säsong i alperna, därförinnan en säsong i Åre! Saknar folket redan!

ser fram emot att pumpa lite puder, döda lite räcken och ta död på lite hjärn celler i vinter!!

hade

Ska ni köpa skidutrustning i Stockholm så är ju www.addnature.com det självklara valet!
ni kan garanterat få rätt schysst pris om ni går ihop och köper tex. lavinkitt och rubbet.

Finns alla värda skalplagg du vill få tag på också, marmot, mammut till klättermusens produkter!

Väskor, snöskor, hudar... rubbet!

Tillbaka
Topp