Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+1Nojlas sa:11 000kr för 5 månader? Vad är det för j***a försäkringsbolag?
Hemförsäkringen täcker oftast allt.
Jag ringde upp mitt försäkringsbolag (TryggHansa) och frågade hur mycket hemförsäkringen täckte, och fick svaret att den täckte allt.
Då målade jag upp ett skräcksenario med laviner, åkning i extremt riskfyllda områden, benbrott, helikopterräddning med nota på flera 100K kr till försäkringsbolaget. Efter den frågan fick jag vänta en stund, men fick samma svar igen. Hemförsäkringen täcker allt. Tänk på att förlänga hemförsäkringen för att vara utomlands bara.
Sen bör man komplettera med REGA (för schweiz, finns liknande grejjer i andra länder). Kostar väl en 2-300kr ungefär och köps på postkontoret.
Finns för övrigt en hel del info om det här i forumet, till exempel finns det en monstertråd som är klistrad här i forumet: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32159
Ungefär hur mycket kostar det att förlänga din hemförsäkring om man får fråga?voktah sa:Jag vet inte hur du kan förlänga din befintliga försäkring, men jag ska förlänga hemförsäkringen samt skaffa schweizisk offpistförsäkring på plats har jag förstått, både billigare och bättre.
Viktor
Jag pratade med Moderna och dom hänvisade till http://www.gouda-rf.se/powderpower sa:Ungefär hur mycket kostar det att förlänga din hemförsäkring om man får fråga?voktah sa:Jag vet inte hur du kan förlänga din befintliga försäkring, men jag ska förlänga hemförsäkringen samt skaffa schweizisk offpistförsäkring på plats har jag förstått, både billigare och bättre.
Viktor
Ska inte byta till TryggHansa då premierna garanterat kommer gå upp efter dina samtal.:DNojlas sa:11 000kr för 5 månader? Vad är det för j***a försäkringsbolag?
Jag ringde upp mitt försäkringsbolag (TryggHansa) och frågade hur mycket hemförsäkringen täckte, och fick svaret att den täckte allt.
Då målade jag upp ett skräcksenario med laviner, åkning i extremt riskfyllda områden, benbrott, helikopterräddning med nota på flera 100K kr till försäkringsbolaget. Efter den frågan fick jag vänta en stund, men fick samma svar igen. Hemförsäkringen täcker allt. Tänk på att förlänga hemförsäkringen för att vara utomlands bara.
Sen bör man komplettera med REGA (för schweiz, finns liknande grejjer i andra länder). Kostar väl en 2-300kr ungefär och köps på postkontoret.
Finns för övrigt en hel del info om det här i forumet, till exempel finns det en monstertråd som är klistrad här i forumet: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32159
HejNojlas sa:11 000kr för 5 månader? Vad är det för j***a försäkringsbolag?
detta fick mig o garvaNojlas sa:11 000kr för 5 månader? Vad är det för j***a försäkringsbolag?
Jag har Trygg-Hansa och eftersom jag har fått samma svar som Nojlas tidigare (målade i princip upp samma scenario) så kollade jag igen. Hemförsäkringen täcker skäliga kostnader vid olycksfall eller sjukdom i hela världen upp till 45 dagar. Behövs helikopter för räddningen så täcker försäkringen detta. Finns inget undantag för offpist-åkning, men har man brutit mot lokala föreskrifter och förbud så gäller inte försäkringen.Max_Faktor sa:Ringde Trygg-Hansa idag. Nu gäller tydligen inte kostnader för hämtning utan för pisten utanför Sverige!
Vad är det som gäller egentligen? Jag är på resa med UCPA. Resan köpt i Sverige och det är off-pist med guide. Mer familjenöje än högrisk projekt tycker jag.
Någon annan som åkt med UCPA? Hur har Ni gjort?
Någon som har pratar med Trygg-Hansa denna säsong?
Tacksam för råd.
Billigt ju! MnO sökes!JohanKristofers sa:Jag väcker liv i den här gamla tråden.
Har folk börjat se på vad det finns för alternativ inför vintern?
Jag pratade med Europeiska om Kanada för ett par dagar sedan och dom ska ha 14 000 för att man ska vara försäkrad vid offpiståkning utan guide i ett par månader - 6000 utan.
Länsförsäkringar har täckt allt så länge jag har haft mitt där. folksam har något liknande vill jag minnas. tillägg för utlandsvistelse över 45 dagar kostar runt 400/månad (täcker alla scenarion jag kunde tänka mig, inkluderat tävlingar)JohanKristofers sa:Jag väcker liv i den här gamla tråden.
Har folk börjat se på vad det finns för alternativ inför vintern?
Jag pratade med Europeiska om Kanada för ett par dagar sedan och dom ska ha 14 000 för att man ska vara försäkrad vid offpiståkning utan guide i ett par månader - 6000 utan.
Hmm... Skulle du kunna förtydliga detta? Jag förstår att om jag "bryter mot lokala föreskrifter" - åker offpist där det inte är tillåtet - och får böter eller dylikt på grund av detta, så räcker inte försäkringen inte det och det är jag inte ett dugg främmande för. Men hur fungerar det om jag åker där det inte är tillåtet och ramlar och slår mig? Täcker försäkringen mina sjukhuskostnader och sjuktransportkostnader i så fall?HelenaLennartsson sa:men har man brutit mot lokala föreskrifter och förbud så gäller inte försäkringen" Detta är helt korrekt.
Vad menar ni med förbud? Utöver lagöverträdelser då.HelenaLennartsson sa:Nej försäkringen gäller inte alls om ni åker där det finns ett förbud. Så finns förbud att åka så slutar också försäkringen att gälla om du åker där ändå. Återkom bara om ni har fler frågor. MVH /Helena.
Samma fråga som Jarle, vad innebär ett förbud?HelenaLennartsson sa:Nej försäkringen gäller inte alls om ni åker där det finns ett förbud. Så finns förbud att åka så slutar också försäkringen att gälla om du åker där ändå. Återkom bara om ni har fler frågor. MVH /Helena.
Jag hittar ingenting som styrker det du säger i era försäkringsvillkor, vilket jag tycker känns märkligt... Det vore jättesnällt om du kunde hänvisa! (Om det du säger stämmer måste jag överväga att byta försäkringsbolag.)HelenaLennartsson sa:Förbudet innebär att hela försäkringen slutar gälla. Så skulle ni åka och skada er trots att lokal föreskrift säger nej så gäller inte försäkringen för eventuella skador som kan uppkomma. MVH Helena.
Alltså förbud som antingen anläggning eller stat satt?HelenaLennartsson sa:Förbudet innebär att hela försäkringen slutar gälla. Så skulle ni åka och skada er trots att lokal föreskrift säger nej så gäller inte försäkringen för eventuella skador som kan uppkomma. MVH Helena.
Definiera förbud. Finns ju gott om avspärrningar där det står att bakom det här repet åker man på egen risk, området är obevakat osv. Alltså inte ett förbud i traditionell mening utan ett mellanting.HelenaLennartsson sa:Nej försäkringen gäller inte alls om ni åker där det finns ett förbud. Så finns förbud att åka så slutar också försäkringen att gälla om du åker där ändå. Återkom bara om ni har fler frågor. MVH /Helena.