Offpist = Lavin

Remfors

Ny medlem
Offpist = Lavin
Har börjat åka mer och mer Offpist då tillfället erbjuds, samt i vinter tänkter jag nästan enbart ägna mig åt det, nere i österrike. Men så finns ju den där lilla skrämselfaktorn som heter laviner.
Plus att det är förbjudet att åka offpist i österrike så man blir ju bara ännu mer skrämd av det, inte så det hindrar en men ändå.
Men alla pratar om pffpiståkning numera överallt, inte minst på forumen. Men hur kan man då veta att det är fritt fram för puder åkning utan att man skall behöva vara rädd för att utlösa en lavin.

Måste finnas fler som skulle vilja få svar på detta.

Mvh / gustaf

Offpist = Lavin
Ett första steg kan vara att ställa frågan till rätt folk. T.ex. personalen som jobbar med snösäkerhet där du tänkte åka. Att fråga här är inte det bästa kanske?
Åk på branter med mindre än 25% lutning så är du iof relativt säker, men skidupplevelsen kanske blir sådär.
Åk med guide, om du har råd.

C

Offpist = Lavin
Förbjudet att åka offpist i österrike? Det är förbjudet att åka inom skidområdena om lavinfaran är över tre har jag för mej. Utanför områdena är det aldrig förbjudet. Såklart dumt att åka vid hög lavinfara.

Offpist = Lavin
Ett bra tips för att få lite grundläggande kunskaper innan du åker ner är att plugga på lite.
http://www.utsidan.se/skidor/sakerhet/laviner.htm

Beställ gärna boken "Laviner" från Miljöbokhandeln, http://www.miljobokhandeln.com/

Väl på plats; FRÅGA de lokala proffsen och hyr en guide.

Tyvärr är det alltför många som dras med i laviner varje år p g a bristande kunskaper.
Ha respekt för det är stora krafter i en lavin, även i de små.

Offpist = Lavin
"Men hur kan man då veta att det är fritt fram för puder åkning utan att man skall behöva vara rädd för att utlösa en lavin."

Ledsen att vara en glädjedödare men man ska alltid vara rädd att utlösa en lavin. Se till att kunskaper (gå kurser åk med erfarna åkare) så att du minskar risken för att utlösa en lavin och skaffa utrustning så att du lindrar konsekvenserna.

Offpist = Lavin
om det nylig har gått en del småras, er ihvertfall det en liten indikator. Ellers følg med på skredvarslingen til skitrekket. Pleier å være ok.

Offpist = Lavin
Du kan kolla om lutningen understiger 25%. Sannolikheten för att en lavin ska gå där är minimal.
Temperatur och väderomställningar den senaste tiden har också stor betydelse för hur pass osäkert det är.
Titta vid liftarna där man varje dag visar vilken nivå lavinriskskalan ligger på. Är den hög ska du INTE ge dig ut utanför pisten överhuvudtaget.

Det finns däremot inga som helst garantier för att det inte ska gå en lavin. Det finns exempel på att grupper som är ledda av en guide (som kan berget utan och innan) råkar ut för laviner.

Laviner är som sagt ingenting att leka med och inget man ska ta lätt på. Läs på, gå kurser, fråga dem med lokal kännedom om vad de tror och var överdrivet försiktig.

Mer information får du om du söker på lavin här i forumet. Läs även mer på följande sajter;
slao.se
snoskred.no

Köp också boken Laviner. Jag har den själv och har fått en hel del matnyttig information därifrån.

P.s Vill du åka riktigt bra puder (när vädret vill) på ett säkert sätt kan jag varmt rekommendera skierslodge.com. La Grave med guide är riktigt, riktigt bra när vädret vill... Guiderna är i alla lägen (oavsett väder) kanonbra D.s

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp