"offpist-leach" till skidor?

mustalianen

Ny medlem
tja,

Har ett minne av att jag sett några offpist-rävar smyga runt med en lång lina fäst vid skidorna som man sedan tråcklar upp i byxbenet (inte fäster). Tror att tanken är att skidan anting skall hänga kvar (fast på lite avstånd) och/eller att tråden skall göra det lättare att hitta skidan om den sticker....

Tycker detta verkar vara en synnerligen smart idé när man mot förmodan blir av med skidan i pudret.

Är det någon som vet nått om dessa och var man kan köpa dem?

/erik

mustalianen sa:
lång lina fäst vid skidorna som man sedan tråcklar upp i byxbenet (inte fäster).
tråden skall göra det lättare att hitta skidan om den sticker....
Senast jag såg såna där i verkligheten var '93

Ett tag fanns det även en liten sändare som man skulle montera på skidorna så man kunde använda transceivern för att hitta igen dom om man tappade skidorna i mycket snö.

Transceivern sökte på en frekvens för "skidsändaren", dvs den sände inte på samma frekvens som en transceiver sänder.

Konstig nog verkar folk klara sig utan alla såna där prylar.

-fred, vind och snö.
/r

Yepp.

Du fäster ett färggrannt band i bindningen, stoppar upp det under snölåset i byxan. Tappar du skidan i lössnön dras bandet ut och hjälper dig att hitta skidan. Inte alls dumt. Det kan vara sanslöst jobbigt att hitta en tappad skida ... Köpte ett par i vintras i Andermatt, efter att varit med och letat skida ... (dock inte min), minns inte vad butiken hette. Kostade typ 100 kr.

/MM

Sen blir det lite mer fest och glam över åkningen när de färgglada banden trillar ur byxbenen under åkningen och fladdrar fritt över snöytan bakom dig.

Danska åkare var för några år sedan storkonsumenter av banden så titta lite på danska skidbutiks hemsidor.

Som Brasse skulle ha sagt: FEL, FEL, FEL! Inte sedan Smurfen sågs fladdra omkring på Grandes Montets -94 har jag behövt utsätta mina svaga skidåkarnerver för denna styggelse. Visst, det kanske är praktiskt och så vidare men det finns vissa stilgränser man som skidåkare får anpassa sig efter. Powderleashes passerade dessa gränsöverskridningar i början på 90-talet och har legat i frysboxen sedan dess och där hoppas vi att dom stannar. För all framtid.

Men det är väl ändå bättre att vara "ute" och omodern än att tvingas leta 3 timmar i 2 meter djupsnö och sedan ge upp och ta sig ned på en skida för att kassera den och tvingas köpa nya lagg? Powdercords/leashes verkar bra om man åker i tillräckligt djupt. Se till att ha dem väl instoppade bara ifall Glisseur får syn på dig!

Glisseur, förstör nu inte min senaste affärsidé. Jag har tänkt att övertyga Åres "brantåkare" att det ultimata attributet för att hävda sin brantåkarindentitet på afterski´n inte längre är transceivers eller allehanda lavinsnorklar. Se framför dig hur Gästrappet fylls av färger när leashesarna trillat ur byxbenen på "brantåkarna". För att inte tala om synerna på brantåkarhaken i byn, när killarna trängas i baren, händerna fulla av öl och fernet med leasches intrasslade runt benen.

Det är inte för att tjäna några pengar jag ska driva idén utan endast för att bjuda er runt omkring på några goda skratt.

Den finns i Sport4you i Andermatt bland annat MM.

Centralbyraktraten: Kan tänka mig Glisseur och resten av Åka Skidors redaktion komma ner åkande i östra ravin med dess slingrande efter sig. Hade det inte varit en syn för oss??

Senast ändrad:
Hoho, är dom inte chock-rosa, neonoranga eller neongröna vill jag inte ha några! Vilka färger finns?

Ja det gör det. Ska kanske ska ta med mig några hem och skicka dom till dig så du kan ge dom till dom. Om jag skickar till Glisseur så lär han gömma dom så ;)

Whats up med att det ska vara så jävla svårt att få tag på breda stoppers lixom? Koppel verkar vara en cool ide´ men håller med Utter. Kan bli ett lavinankare.

Fred

Men Jeffa, har du aldrig tappat skidorna i meter djup snö?

Där spelar skistoppern ingen som helst roll, problemet är inte att skidorna far iväg okontrollerat utan att man inte hittar dem, även om skistopperna funkat som den ska.

Och något lavinankare blir det inte heller eftersom de inte sitter fast i benet utan bara sticks upp i byxlinningen.

Men centralbyrakraten, Har du aldrig fastnat i en lavin?

Spelar ingen roll hur man fäster kopplen eftersom chansen att man fastnar fortfarande är stor. Inte värt risken helt enkelt.

Angånde stoppers:

Vet att stoppers inte hjälper jättemycket i pudret men fortfarande bättre än ingenting. Alternativet är ju att kör utan stoppers. Tycker du det är bättre?

Jeffa

Men Jeffa, jag har fastnat i en lavin...

Är det inte någon som har en bild på banden så att vi kan reda ut vad det är för saker. Jag tror att Jeffa inte helt har förstått hur de fungerar.

Självklart ska du ha stoppers på skidorna, annars släpper ju SLAO BlåGul inte ens upp dig. Men för att hitta skidorna i lössnön, vilket hela frågan handlar om så är skistoppers inte särskilt effektiva. Där kommer våra kära färgband in.

Jeffa: Böj ut stopperna. Har böjt mina till orginal LOOK till 132 mm. Så det är inga problem om man kan.

Hur banden ser ut? Det är långa band på ca 2-3 meter ungefär 2 cm breda som man stoppar upp i snölåset vid pjäxan. Om det var lavinfarligt så tror jag inte det skulle få säljas i Tyskland eller Schweiz. Är godkända av TUV så.

jeffa, du har nog missförstått lite... Dessa underbara neonfärgade band är inte till för att stoppa skidorna, därför sitter de inte fast. Deras funktion är att de skall förenkla letandet efter skidorna då man har tokkraschat i det fina fluff-fluffet och man ser inte skymten av skidan/skidorna. De har antagligen stuckit iväg under snön och åk några meter ner utan att skistoppern gjort någon nytta. Har man tillräckligt lång powdercord på skidan så kan det vara så att den sticker fram ur skidans ingångshål lite längre upp och sedan är det bara att dra fram/leta upp andra änden av bandet där skidan finns! Desto skarpare och omodernare färgen är, desto lättare är det att se mot snön... Brunt, vitt, ljust och sånadära moderna jordfärger är ju inte speciellt bra, så man kör på den beprövade discofärgskalan...

Dessutom om dom skulle fastna så lovar jag att bandet går av. Är inte så starkt. Är en sorts "plastband"

PowderLeashLG.jpg

Det kanske bringar lite klarhet till problemet.

Carled:

Danke schön for setting it strejt och visst jag köper hela grejjen och håller till och med me men faktum kvarstår, i händelsen av lavinsurfing så vill jag vara så långt borta från mina skidor som möjligt. Tror fortfarande att risken att trasslas in finns.

Hasse:

Word. Tycker dock att tillverkarna borde öppna ögonen och göra bredare stoppers mera lättillgängliga. Säger inte att detta är något jätteproblem men så enkelt att lösa....

Fred

Genom att ha leash så visar man sig genast vara några snäpp mjukare och fegare än de stora grabbarna... Lite det Glisseur var inne på. Man har ju antingen väldigt lågt ställda bindningar eller så stompar man inte ev. dropp och hopp. En "riktig" skidåkare tappar liksom inte skidorna... Och om man gör det så skall det vara för att bindningen rycks ut ur skidan.

Senast ändrad:
Och jag ser fortfarande synen när Billy, Glisseur, Patrik Leije ställer upp sina fatskis utan för Broken med dessa snören hängande på skidorna. Centralbyrakraten tar med mig tre par hem i dec och skickar upp till dig. Tror jag kommer dö av skratt när man ser den bilden ;)

Måste ha!!

Ett sätt att förhindra att dom trasslar in sig i benet skulle ju kunna vara att vika ihop bandet snyggt, och placera det under pjäxan, om man har bindningar som tillåter detta. Ute och cyklar?

Jeffa: Finns ju breda stopper till dom flesta bindningar i dagens läge ju..

Shit asså here we go again.....

Hasse: Jag vet men vad jag säger är att det är kruxigt att hitta. När jag satte på mina i början av året beställde jag vi en kompis direkt från vist fabriken. Tog dom bradaste som fanns och var fortfarande tvungen att bända.....

Skulle tidigare i år hjälpa en polare med bindningar och då fanns inga som passade på någon butik i Stockholm.

Som sagt inget stort problem men.......

Jeffa

Men köper du Vist så får du skylla dig själv så ;) Dom har inga breda vad jag vet och sen så kan dom vara den sämsta bindningen som gjorts ;)

Senast ändrad:
Har gjort det och han vet precis vad jag tycker ;) Finns en anledning varför Movements Team åkare snodde mina bindningar i gränsen. Dom tjuvlöser för ingeting så.

Hasse sa:
Och jag ser fortfarande synen när Billy, Glisseur, Patrik Leije ställer upp sina fatskis utan för Broken med dessa snören hängande på skidorna. Centralbyrakraten tar med mig tre par hem i dec och skickar upp till dig. Tror jag kommer dö av skratt när man ser den bilden ;)
För det första Hans: för att man ska ha nytta av powderleashes så krävs det att man de facto beger sig ut i lössnö, något som lär dröja för din del ;) Vi på redaktionen har redan smakat på den vita varan och det utan dylika tingestar fästa på skidorna.

För det andra: För några veckor sedan dök en finfin produkt vid namn Lössnöret upp i redaktionens postlåda. Som de ivriga produkttestare vi är drog vi ihop ett litet test på kontorets våldsamt översnöade balkong. Sagda snöre knöts fast i AD Hägglunds egendesignade Extrem Big Block monterade med Ylwa Nowéns (häpp!) gamla Salomon 916-bindningar. Ett ypperligt försöksobjekt ansåg vi. Denna kombo hivades sedemera med frenesi och ackuratess ut i lössnön på balkongen. Följande testresultat framkom:
1. Orange (lös)snören syns väl mot vit pudersnö. Det var med andra ord inga problem att hitta Hägglunds skidor på balkongen.
2. Medelst ett snabbt ryck i sagda snöre får man med lätthet upp sina skidor ur snön.
3. Snö är förjevvla kallt.
4. Öl är gott.
5. GWB är korkad.
6. Powderleashes suger fortfarande och bör placeras i samma fack som Euro gap mellan goggles och hjälm och tumvantar i skalvariant som bäres utanpå jackmuddarna.

leash1.jpg

Steg 1: Finn och dra upp skidan ur snön

leash2.jpg

Steg 2: Funkar finfint! Joråsåattdet...

Ni är så sköna på ÅS. Inte undra på att ni måste jobba så mycket..

Ska montera på såna på dina skidor i vinter Glisseur..... Och vart är mina bindningar din lurifax? Du fick jacka av mig men inga bindningar än....

Snödjup

Tillbaka
Topp