Offpist repor

Zevs

Ny medlem
Offpist repor
Tja!
Jag skall ner till Les Diablerets nästa vecka och undrar om någon varit där och kan rekomendera några sköna repor.

Tack på förhand
Zevs

Offpist repor
tja!

om du skall till glacieren kan jag ge dig ngr bra tips:

När du har gått av högsta kabinen går du ut genom dörren och till höger runt huset. då kommer du ut på en kamm som du går på tills den slutar vara en kamm. här är det bara att åka ned och sikta mot klippan som mittstationen (till kabin liften) ligger på. försök dock inte ta dig upp på denna. åk istället vidare ned mod botten, det går jätte bra att åka under liften. du kommer hela vägen ned till botten.

då åker du igen upp till toppen och istället för att ta samma repa igen så åker du ned för den första "backen" och åker mot sittliften, stanna dock inte vid den utan åk vidare tills du kommer mot en väldigt bred "korridor". här finns sedan ett stort öppet fält som du kan åka på. direkt motsatt sida mot förra turen.

dessa två åken räcker för en dag kan jag lova.

räcker det inte kan du alltid ta Combe d"audoe och skråa ut till skiers left... finns ngr fina klippor m.m.

akta dig för lavinfaran på båda åken dock, den är mycket hög på första...

om du inte skall till glacieren kan jag rekomendera att boka om till Verbier, Leysin (ca 45 min därifrån. litet och väldigt bra om det finns snö), Gstaad eller någon annan närliggande ort.

ski fast die slow, ski slow die fast

Offpist repor
Tja!

Tack för dessa tips har redan spanat in på karta och jag tror jag vet var turena går, jag är mycket tacksam.

Jag kommer att hänga på glaciären och kommer bara stanna där i tre dagar. Sen bär det av till franska alperna.

Zevs

Offpist repor
ett nöje att kunna hjälpa till... glömm inte att kolla snön påvägen upp dock. tjatigt att behöva gå sista biten.

ha det så kul!

Offpist repor
Du får gärna avlägga rapport när du varit i Diablerets. Snödjup, bra åk mm. Skall dit i april, håller tummarna för att det skall finnas snö fortfarande då.

Offpist repor
Hej,

Detta är mer en snörapport och ett avradande fran Offpisten i denna region i ar....

Jag var i Adelboden förra helgen, även detta Berner oberland och skratt avstand fran Les Diablerets.
Snön var ok, inget speciellt eftersom det inte har snöat här särskillt mycket under hela vintern. Jag drog skidorna i botten när jag var utanför pisten t.ex. Mycket stenar tittar upp. I söndags kom det lite mer snö.

Här kan du titta själv hur det ser up pa de olika skidorterna i Schweiz. Däribland Les Diablerets:

http://www.topin.ch/deutsch/kamerawahl.php?id_land=7

Den bästa snön hittar du i Wallis i ar. Wallis är t.ex:
Zermatt, Saas-Fee, Verbier, Val d"Annivierse, Cranz Montana

Hoppas att du far en bra vecka!!

Offpist repor
ang. Les Diablerets i april, det e ingen fara... det kommer defenitivt att finnas snö. jag var där 1 maj förra året och då kunde man fortfarande åka ned till mellan stationen...

oroa dig inte...

/ebbot

Tillbaka
Topp