Offpist skidor

Johan-w

Ny medlem
Offpist skidor
Ska köpa nya Offpist skidor, byter från ett par Rossignol scratch bc som har blivit för små och veka för mej.

Jag har åkt skidor ungefär 10 år och är en rätt bra åkare. Jag väger 70 kg och är 185cm lång. Jag har en ganska aggresiv ågstil men vill också kunna jibba runt och leka lite. Jag har kollat på några skidor och dom är Rossignol s7, 4frnt ehp och armada jj. Jag kommer åka mest i sverige men även lite i alperna. Är skidorna jag har kollat på bra, eller har ni några andra förslag? Skriv gärna även vilken längd jag ska ha.

Johan.

Offpist skidor
Har JJ men dom kan du nog glöma, tror dom är omöjliga att fåtag på nu. MEn jag älskar dem. Men skulle gå på 4frnt ehp om jag hade din vikt och längd.

Offpist skidor
Goodha 114 är goa. 190 cm långa, twintip är väl bra för jibb har jag hört och dessutom kostar de ungefär hälften så mycket som andra skidor. Inte stenhårda, men enda gången jag har känt att de är för mjuka är i spårig/pucklig slask.
Jag ser ut som dig ungefär och har varit bra kompis med dem hela vintern.

Senast ändrad:
Offpist skidor
har lirat på völkl chopsticks i vinter, är väl runt 180 och väger 65-70.

en helsymetrisk skida med en rocker( inte hellbent rocker)

hyfsat styva med så det går att bränna på.

Offpist skidor
S7 och EHP är riktigt bra val. Du förstår nog själv vilka du skall välja om du vill gå på mer jibb-orienterat eller mer åk-orienterat. Jag kör själv på skidor som EHP utvecklats utifrån, och den typen av skärning och spann är fenomenalt! Och jag vet att det är många som håller med mig...

Offpist skidor
Åka mest skidor i Sverige gör ju att skidor som S7 och EHP hamnar långt ner på listan. Hur många grymma puderdagar prickar man in i Sverige!?

Allt över en midja på 100 är överkurs för svenska förhållanden, riktigt feta skidor med rocker eller early rise är ju bara kul när det är gott om snö.....

Köpte ett par K2 Extreme inför säsongen, kört mycket i både Alperna och Sverige. De funkar bra överallt men de kunde varit lite bredare, kanske 95 istället för 85. Nästa års skidor blir ett par Line Prophet 100, riktigt kul i pist, grymma i pudret och en liten twintip när man vill leka lite. Dessutom är det riktigt snygga skidor.

Senast ändrad:
Offpist skidor
WAF sa:
Åka mest skidor i Sverige gör ju att skidor som S7 och EHP hamnar långt ner på listan. Hur många grymma puderdagar prickar man in i Sverige!?

Allt över en midja på 100 är överkurs för svenska förhållanden, riktigt feta skidor med rocker eller early rise är ju bara kul när det är gott om snö.....
Vi snackar puderskidor nu!!! Vill man åka pist använder man park- alternativt pistskidor. När det snöat eller är mjukt och slaskigt på våren, då plockar man fram 100+'arna. Släpp sargen och kom in i 2000-talet... EHP's skärning och konstruktion är väldigt allround och kräver inte metervis med puder för att vara rolig, lite mjukt i någon form räcker. S7 kontrar med ordentlig skärning. Så att skidorna inte är åkbara i Sverige, pyttsan!

Prophet 100 är ju nästintill samma typ av skida som han har nu...

WAF, hur mycket feta skidor har du åkt, och i vilka förhållanden har du åkt dem? För 100mm är inga som helst problem i svenska pister.

Offpist skidor
WAF sa:

Allt över en midja på 100 är absolut inte överkurs för svenska förhållanden, riktigt feta skidor med rocker eller early rise är ju bara kul när det är gott om snö.....
Allt över en midja på 100 är överkurs för svenska förhållanden, riktigt feta skidor med rocker eller early rise är ju bara kul när det är gott om snö, lite lössnö, slask, halvmjukt, park och mjuk pist. Sådär, fixat. Men det är klart, hård pist finns det bättre skidor för.

Senast ändrad:
Offpist skidor
WAF sa:
...Allt över en midja på 100 är överkurs för svenska förhållanden, riktigt feta skidor med rocker eller early rise är ju bara kul när det är gott om snö.....
...
Har bara åkt i sverige i år, och aldrig nyttjat en skida under 100mm midja denna säsong. Har även spenderat en del dar helt uteslutande i pisten...

Har t.o.m. ganska många av dagarna på ett par 120mm breda DPS Lotus 120, trots total avsaknad av puder. Förklaringen är att skidorna går som en stridsvagn genom alla snöförhållande oavsett vad man stöter på, och samtidigt är beredda på att vända på en femöring...

Offpist skidor
WAF sa:

Köpte ett par K2 Extreme inför säsongen, kört mycket i både Alperna och Sverige. De funkar bra överallt men de kunde varit lite bredare, kanske 95 istället för 85. Nästa års skidor blir ett par Line Prophet 100, riktigt kul i pist, grymma i pudret och en liten twintip när man vill leka lite. Dessutom är det riktigt snygga skidor.
öh, jag har åkt på ehp hela vintern, i såväl midjedjupt puder i härjedalen som slaskig puckelpist i sälen (där för övrigt alla pister blir puckelpister på eftermiddagen under våren), och har inte haft några som helst problem med mina skidor. faktum är att de var fantastiska i uppkörd vårslask. i stenhård pist kl 9 på morgonen är det säkert roligare med racelagg under fötterna, men hur bra funkar de utanför pisten?

äh, det är bara inse att det där är en fråga om vana, smak och teknik.

edit: kan ju tillägga att den bästa feta skida jag åkt i pist är nordica blower. 110 mm och går som ett förbannat lok. skitbra!

Senast ändrad:
Offpist skidor
Utter sa:
WAF sa:

Allt över en midja på 100 är överkurs för svenska förhållanden, riktigt feta skidor med rocker eller early rise är ju bara kul när det är gott om snö, lite lössnö, slask, halvmjukt, park och mjuk pist. Sådär, fixat. Men det är klart, hård pist finns det bättre skidor för.
Men vem vill åka pist? -"Pist är trist". :)
De feta skidor och sk. funshaped skidor jag har åkt på har alla funkat i pist, men som jag ser det är pisten en transportsträcka till den fina, vita mjuka guldet... Har kört på EHP två säsonger och dessa funkar kanonbra i svenska förhållanden och jag ser inte problemet. Det är klart ska jag carva sönder manchestret är jag helt galet ute med ett per EHP men till allt annat är det mums!

edit: stavade tom. sämre än vänligt...

Senast ändrad:
Offpist skidor
Jag har kört säsong i alperna pa Völkl Mantra 184 cm i vinter. Tror de har en midja pa 95mm ca. Fungerade finfint i pist, puder, uppkört puder, haardpackad offpist, skare... you name it! Jag väger 72kg och är 180cm.

Offpist skidor
Jag skulle rekomendera Soul skidorna dom ligger på över 7000 riksdaler men det är dom värda. Dom är mjuka inte för mjuka då. Dom har en sjukt bra känslaa i sig, testade dem på skidtestarhelgen i Hemsedal dom funkar överallt jag kunde inte sluta le när jag hade provat dom. En sådan känsla i en sån plain skida. Dom har bra kantgrepp i pist och förvånansvärt bra isgrepp för att vara en sådan bred skida. Dom har ett sjudundrans flyt i pudret också ;)

Det jag säger är alltså att det är en av dom mest kompletta skidorna Jag har provat.
Detta är helt å hållet min åsikt, sök på forumet efter dom jag testade dem orangea och dom svarta.

Gå in på www.soulskis.com och kolla deras modeller!

Glömde skriva att jag köpte den orangea modellen!

Hoppas du hittar något bra, hoppas även jag har varit hjälpsam med den info jag har!!

Kram på dig mvh Paul

jag jibbar med mina också, det funkar galant har dom orangea!

Offpist skidor
jag tror s7 är lite väl breda om du skall ha dem för hopp å lek, skulle tatt smalare och lite lättare skidor, men det är nog ganska personligt kan jag tro. Har inte testat men vad jag läst är väl en s6 mer mittemellan än en s7.

Offpist skidor
alltså vi pratar verkligen inte om någon pep fujas-andy mahre-eric pollard åkning här, vill bara kunna göra en trea utför ett dropp och kunna landa switch ibland.

Offpist skidor
tror nog både s6 å s7 skulle säkert passa då, om man skulle säga att s7 är 95 % offpist så är kanske s6 80-85 &, lite mer renodlad offpist med s7 men tror nog inte det är större skillnad, tror t.o.m de kostar lika mkt, men har kanske fel

Offpist skidor
Offpist skidor
Har kört på ehp 193 i två säsonger, körde på steezen i år som slackcountry/inbouds skida och testade s7orna en dag.

Ehp är definitivt ingen lekskida. Den är rolig men flexet gör att det mesta som heter jibb blir lite krystat. Stabila som attan utan att bli plankiga eller ha svårt med flyt i det djupa.

Steeze/S6 var lite för nosstyv för min del för att få riktigt bra flyt med i pudret (väger 80kg) och det blev mer sväng än att spetta på. Detta kan nog bero på monteringen då jag valde att montera dom på modern ist för standard. Annars var dom jäkligt kvicka och roliga och väger väldigt lite. Inte jättestabila när det börjar gå undan i slagigare terräng då de gärna vill fladdra lite trots att man trycker på. Även det kan bero på mitt monteringsval.
För övrigt så tycker jag att spannet på skidorna är löjligt. En bc skida med så mkt spann är för mig en gåta. Skulle det vart helt plattspann så hade jag aldrig släppt dom skidorna!

S7 är den roligaste skidan jag har stått på! Lekig som attan och jag åkte runt och buttrade på allt jag såg. Flyt i puder kan jag inte säga ngt om eftersom jag testade på en slaskig dag då skuggsidor fortfarande var hårda o sköna ;) Men det känns som att de inte kommer att dyka för ngt alls med tanke på den stora rockrade mjuka spaden i fram.
Testade att bränna på lite och fann den förvånandsvärt stabila. Jag trodde att det skulle vara som att åka på blades när det gick lite snabbare och underlaget inte längre var mjukt och jävligt men nix.

Hoppas att det hjälpte ngt.
Kan även slänga in en joker i leken och säga att dynastar huge trouble kan vara det du letar efter :) 115mm midja 33m radie, nollspann och fin allroundig flexprofil :)

Offpist skidor
ehp är redan uträknade eftersom att dom inte har ngn twintip!, hendryx är för dyra. Vill helst kunna köpa på sport conrad(eftersom att jag har 50 % rabatt på deras redan låga prider. Nån som vet när 09/10 skidorna kommer in dit? Oktober? Står hur som helst mellan JJ och S7 nu.

Offpist skidor
Är i ungefär samma sitts som trådskaparen! Tror ni att ngn av dom här skidorna skulle funka som en 100% op skida till en 15 åring? Väger ungefär lika mkt och har åkt lika länge. Har även kollat på czar lite, Vill typ ha en skida som jag kan köra hårt med men ändå leka. Ska också funka i dålig snö.

Offpist skidor
Stepup sa:
Är i ungefär samma sitts som trådskaparen! Tror ni att ngn av dom här skidorna skulle funka som en 100% op skida till en 15 åring? Väger ungefär lika mkt och har åkt lika länge. Har även kollat på czar lite, Vill typ ha en skida som jag kan köra hårt med men ändå leka. Ska också funka i dålig snö.
ross kan jag inte svara för, har inte testat dessa. ehp är utmärkt i de flesta fören, den kan du köra hårt med också. inte gärna switchlandningar dock. :)

Offpist skidor
Offpist skidor
crj ser riktigt intressanta ut! Synd att 4frnt inte finns på sport-conrad bara...

Tillbaka
Topp