Offpiståkning Randonnébindning

lgrstdt

Medlem
Är det någon som har koll på hur det är att köra ett par skidor som K2 Apache Pontoon med en randonnébindning? Är det någonting som är värt att satsa på och är det mycket skillnad i åkstil mot vanliga bindningar och pjäxor?

Är en "bra" åkare som tar mig ner överallt utan minsta problem.

Skaffar du ett par Marker Duke så kan du köra på som vanligt, men kan traska med stighudar. Kan rekommenderas!

Om du med apache pontoon menar de vanliga pontoonerna? Alltså de stora puderskidorna? Så gissar jag att du mestadels kommer åka puder på tur med dem och då kommer du inte uppleva nåt problm alls om du kör med turpjäxor och säg tex Fritschi freeride-bindningar. Du kan även med fördel köra med de formidabla dynafit-bindningarna om du ska använda grejerna mest till att tura. Då måste du ha pjäxor som är kompatibla med dessa.

Om du ska använda skidorna mycket inbounds i liftsystem och köra uppkörd hård snö med också rekommenderar jag marker duke och alpinpjäxor om du vill kunna ha samma känsla "som vanligt"

Själv kör jag duke och alpinpjäxor och tycker det funkar bra till allt, men visst hade det varit bra med en lättare setup...

Kul att fler hakar på DEN ENDA trenden.
_________________________________________________________________________________
Om du åker haute-route (7 dagar svår randonée) med 2,5kg skida+bindning+pjäxa på varje fot kommer DU att utveckla en helt ny åkstil i nedförsbackarna.
Tänka först och åka sedan blir ett tungt argument i ditt fall.

skida 2,5 kg (en stadig planka)
pjäxa 1,8 kg (lätt randonee pjäxa, pontoon kräver eg. tyngre pjäxor)
bindning 1,3 kg (tillräckligt styv randonee bindning)
Summa = 5,6kg per fot.

På 1000 höjdmeter kommer du att ta ca 0,3 m per fotsteg. Det blir 3333 st steg.
3333 * 5,6 = 18 ton.
_________________________________________________________________________________
Eftersom du kommer att ha lyft 18 ton var 1000:e höjdmeter, kommer du att bli lite trött i benen. Randonee skidor väger hälften av pontonerna, försäsongsträning någon?

Kolla i stället på skidor som är gjorda för det okända:
K2 DarkSide Alpine Ski
K2 SideStash Alpine Ski
K2 Coomback Ski
(för att jämföra med andra K2 skidor)

Men om du är en av de där få människorna som begåvats med AnjaPersson Lår så är ponotonerna bra. (även om du rekommenderas att delta i världscupen som de andra)

I övrigt kan jag bara säga att du är på rätt spår, men lita inte på att tidigare uppkörda spår är säkra att åka, utbildning och utrustning ska man ha.

Har du provat snowblades?

Först och främst, jag menade de vanliga pontoonerna men fingrarna ville visst skriva Apache också. Jag tänker köra dessa skidor i offpisten och inte glida runt i liftsystemen.

Jag har funderat över det där med Duke-bindning men det känns kasst att ha vanliga pjäxor om man ska knata en bit. Hur är det att ha en Duke-bindning och sedan ha randoneepjäxor som man sätter på en grej på så att de passar i vanliga bindningar?

NiklasLundberg: Tack för det. Det är dock inte någon haute-route jag ska göra utan jag har mer tänkt att göra enklare dagsturer.

Fetingar och Duke funkar finfint. Ett problem med att tura med fetingar är om man ska traversera i hård snö. Tyngdpunkten på skidan kommer (för) långt ut från berget och vissa muskler, senor m.m. annat på kroppen kan börja protestera.

Är man rädd om vikten så köp ett par DP Lotus 138 Pure istället 1,940 gr/st vid 192 cm.

Vanliga alpinpjuck funkar kanon att köra några turer då och då, de som hävdar motsatsen har antingen fel pjäxor från början eller vet inte vad de snackar om.

Såvitt jag vet behöver du inte ha någon "grej" för att randopjuck ska passa i vanliga skidbindningar. Dynafit och Scarpa vet jag funkar utan iaf.

Ski on / Stig

Visst funkar alpinpjäxor, men ett lätt sätt att spara kilo är att köra en styvare randonépjäxa. Funkar utmärkt till Duke och då har en du en "all round" utrustnig. Passar utmärkt för enstaka dagsturer, pistnära offpist där man går lite och det går fortfarande att ta sig genom pist om man måste.

Senast ändrad:
lgrstdt sa:
Då känns det som att Dukebindning med randoneepjäxa är vad jag är ute efter.
Jag skulle köra Duke + alpinpjäxa.

En styv randopjäxa är inte så jävla mycket lättare än en sjyst pjäxa. För dagsturer är vikt inte så jävla viktigt. Äsch

Håller med Oscarius. Hudar du ett berg då och då är finns ingen anledning att skaffa randopjuck. Det är mer skillnad än vikt mellan rando och vanliga, det räcker att gå in i en butik och testa så förstår du varför.

När du sedan fastnar (vilket du kommmer att göra, om inte nu så när du e 50...)för rando då kan du köpa ett par separata.

Jag kör på
Skidor: Line EP PRO som är 153-127-150 vikt 2300gram * 2
Bindn: Dynafit vertical ft 12 vikt 500gram * 2
Pjäxor: Scarpa F3 1470gram * 2

Jag turar mycket, höga berg, branta åk, långa turer (läs 10mils turer,) korta dagsturer. Åker liftsystem i Sverige och Norge (läs inte ÅRE), alperna, exotiska destinationer i sommar t ex sydamerika både liftburet och höga bergbestigningar. Railar/jibbar i stan och på berget och turar i Sverige året om.
En utrustning till allt.

Mina tankar kring feta tur skidor är detta. Duke har aldrig vart nått för tur då de väger bly. Och dynafit funkar bra på feta så länge skidorna inte är för hårda/styva. Å du inte ska köra 200 knyck i stenhård snö och ojämnt underlag... MEN DET ÄR INTE KUL MED NÅGON UTRUSTNING.
Mina line är asmjuka, kanske marknadens mjukaste skidor men vansinnigt roliga. Det man kan tänka på är vid mjuka fetingar är att inte har en för styv pjäxa till detta då det är den sämsta kombon. Bättre förmjuk pjäxa till styv skida än vice versa. Dåligt med förstyv pjäxa till fjantig/mjuk skida.
Exempel: en styvare skida K2 sidestach med en dynafit eller fritchi freeride så skulle jag ta en styvare pjäxa än Scarpa F3. Alltså en medelstyv randopjäxa.
Alpina pjäxor funkar trots vikten jättebra att gå uppför med, men är en ren plåga på platten och om du ska gå i pjäxor över stenar. Å duken är ett bra alternativ om du promt ska köra alpinapjäxor. Men ska du lägga mer fokus på tura så rekommenderar jag Dynafit ev Fritchi Freeride med ett par randonne pjäxor. MEST FÖR FUNKTIONEN INTE FÖR VIKTEN. Så mycket smidigare är det att gå med en randonne pjäxa och dynafits bindningar.

Feta skidors nackdelar är enligt mig: ev på brant skrå när du turar men det är inte så kul på några skidor. Kanske snäppet sämre. Brant utförsåkning, typ branta rännor så finns det klart en teoretisk chans att du får sämre kantgrepp. Men om du kan åka brant och är inåkt på lite fetare skidor (100mm och uppåt) så är det mer upp till dig än dina feta skidorsfel att det finns begränsningar. Mittmonterade stora skidor kan vara svåra att skejta med, speciellt om de har rocker också. Så det får bli att diagonala trots att det är skejt före på platten.

Feta skidorsfördel: Oftastsjukt mycket roligare skidor,oavsett om det är en fet jibbskida eller en mer åkskida. Skidåkning och skidturer ska vara roliga. Det ska gå så lätt som möjligt att gå på platten och uppför men vara skitkul utför. Å bara för att du är 2 mil från närmaste väg ska du kunna bjuda på snurrar och baklänges landningar.

Sammanfattning enligt mig: Feta skidor är oftast roligare även om du ska dem till att tura med.
En fet skida och randonne bindning funkar. Jag har kört på feta skidor och rando bindning sedan 2001!! Finns nästan inga gränser på bredder och Dynafit bindn. I Norge är trenden total med feta skidor och Dynafitbidningar. Bara om de är för styva skidorna, då kanske du bör fundera på nått annat. Undvik Marker Duke! Då kan du lika gärna köra alpina bindningar för de är bättre åkegenskaper och med ett par Alpine tracker så är det jämförbart med Duke att tura med också. (lika dåliga). Det är funktionen och inte vikten som är viktigaste på detta område.
Naxobidningen är tung och dålig att båda åka med och gå uppför med.
Silvrettas tur bindning är på pass dålig så jag bara ser det som alternativ om du ska klättra mycket och ska åka i Stor-skor, då silvretta passar för stor-skor.

Senast ändrad:
Har faktiskt sett tre andra som har samma skida som dig för touring i vintras så det kanske är ett bra val då?

@ skantz: Har du testat att tura med duke? har du testat att åka med duke? Det jag upplever med bredare skidor är att du behöver en bindning som har styvare fjäder eftersom hävstångseffekten på bindning när du svänger blir så mycket större, speciellt i hårt före, då kan det vara trevligt att inte skruva sin binding i botten får att få ha kvar foten i den. Nu ska det sägas att jag inte har turat med en dynafitbindning någon gång, men av det jag har hört och läst mig till är de stabila så länge man har dom exakt rätt inställda. Duken har ju lite mer förlåtande egenskaper där... Vad det gäller vikten så är det ju en personlig preferens, men man bör ju räkna med hur mycket drops man kommer göra, eller hur mycket man kommer köra tur vs vanlig liftburen offpist. Det jag generellt känner är att en bindning som väger 2,6 kg kommer vara stabilare och mer hållbar än en bindning på dryga 300 g, men å andra sidan vara jobbig att släpa på när man går på tur. att man sedan vill ha en styv skida och en mjuk pjäxa är inget jag vill kännas vid heller. Jag tycker en mjuk pjäxa ger dig nackdelar i alla lägen utom när du kanske har problem med benhinnor eller så. Du tappar ju väldigt mycket kraft som du kan överföra till skidan om du har en för mjuk pjäxa.

Till bjanne

Japp det har jag. Men Jag sa mina åsikter,det är okej att ha andra.
Ja hävstångseffekten blir säkert bättre med ett par duke än med dynafit som du säger kan vara bra vid hårt före.
Vill du ha en skida som är bra i hårt före ska du inte kanske ha ett par fetingar som turskida dock. Då såna fetingar väger lite väl mycket för att tura med. Så då bör du titta på mer lämplig utr. Där har du rätt. Kanske ska ha ett par smalare skidor som funkar för hårt före och inga fetingar då. Jag skulle inte direkt rekommendera Line Profet 130 med dynafit bindning. Men kanske inte skulle ha ett par sådana för tura med överhuvudtaget då dessa är mer styvare å tyngre. Bör ha en alpinbindning till ett par sådana.

Dynafit vertical ft 12 funkar jättebra till dropp, hopp och all möjlig påfrestning en bindning kan utsättas för. Men kan gå sönder precis som alla typer avbindningar.
Jag anser att dynafit bindningen är bättre än de flesta andra bindn på att inte lösa ut i tid och otid. Som sagt styrkan ligger på inställningarna på dynafit. Kan ställa in dem så de aldrig löser ut eller väldigt lätt för att lösa ut.

Senast ändrad:
Tack för dina erfarenheter Skanz! Intresant.
Är själv en nöjd dynafit användare, men funderar på byte av skidor i år. Kör Gotama nu, men dom känns lite små för mig på både längd och bredd. Just Sidestash som du nämner har jag grunnat lite på. Har du testat dem? Är lite orolig att dom är just styva och tunga med tanke på metall-laminaten. Synd att dom inte gjorde en ny Coomba med sidestash måtten istället.

oscarius sa:
Den mest förvånande skidsetupen jag sett på länge. Kul att du backar upp den av empiri. Uppskattas!
Till oscarius. En del blickar har jag fått. Men skönt att alla i sverige inte kör völker med duke och i Åre.... Kör säkert volvo till backen... Fördommarna haglar.

Men har åkt på dem 11 månader och det funkar fint. Mest förstående har kommit från de innötta topptursfolket. De har typ tyckt: bra med dynafit men jag är tveksam till så stora skidor men det ser verkligen kul ut när du åker!!

Har ni möjlighet, kom till Åre under skidtestarhelgen, då kan ni testa alla möjliga randonee combosar, Black Diamond, Dynafit och K2 skidor med Duke, Baron, Dynafit, Diamir och den nya G3 Onyx bindingen. Test pjäxor från Dynafit, Garmot och BD.

Micke

-

Kan inter rekommendera duke'arna. Första säsongen jag åkte på dom gick dom riktigt bra men min andra säsong på dom så tjuvlöser dom av ingen belastning alls. Har även problem att skruven till framplattan åker ner om jag landar lite hårdare. Vet ej om dom har gjort några ändringar efter första utgåvan??

Peter_Haggkvist sa:
Kan inter rekommendera duke'arna.
Jag är mycket nöjd med Duke, har dock bara kört en säsong (plus i söndags). Jag tycker att de är mycket bättre uppför än Alpine Trekker som jag använt tidigare, framförallt när det är isigt och allmänt besvärligt underlag (mycket stabilare). Dessutom är de lättare och mindre struliga vid byte av mode (klättra/åka). Sen är det mycket möjligt att Dynafit är nästa steg...

Senast ändrad:
Problemet är att det är jäkligt svårt med mer än ett par lagg, du står där på morgonen vilka skall du ta? Polarna gnäller, när du skall knö in skiten i hyrbilen då de obefintliga jävla takräckena som levereras med hyrbilarna i alperna bara räcker till 4 par skidor från tidigt 70 tal.

Jag vill kunna gå lite, det är fantastiskt efter 2 dagar då allt är uppåkt fixar du bästa åken. Sen ger det även extra säkerhet, om du åker ned någonstans som kanske är en återvändsgränd, om en polare av någon anledning måste hjälpas etc...

Funderar nu på detta års set up, vad tror ni på följande:

Goode ski's BC 116 breda 183 långa med dynafit, blir skapligt lätt.

Ellar har ni andra förslag?

Tyvärr så medför dynafit att en ny pjaxa måste fixas då jag idag har Adrenaline.

Hälsnignar
Fredde

Fredde:

Jag turar mycket och jag kör mycket inbounds... Kanske är förhållandet 50/50 om man slår ut det. Det låter som du kommer göra ungefär samma?

Jag kör uteslutande med Duke och alpinpjäxor, alternativt vanliga bindningar och alpinpjäxor. Förvisso är det så att jag i mina våta drömmar har en till tur-setup med dynafit och lämpliga pjäxor, det är mkt bättre vid längre turer när man går mkt på platten och över sten osv. Och såklart lättare på uppvägen.

Men jag tycker ändå det är bästa kombinationen så länge man oftast kör liftbaserade turer alternativt dagsturer.

Oj nu läste jag att du redan kör på turpjäxor och jag antar du är nöjd med hur det är att köra i dessa. Så då kan du lätt köra dynafit och lämpliga moderna pjäxor som kommer vara bättre skidkänsla i än dina nuvarande.

Ja det var ju ett jävla onödigt inlägg det här blev... äh

Ett litet tips till,

Tänk på att du snart kommer att bli mästare på turåkning (eller barnbacken), i alla fall i teorin.

Det är då mycket viktigt att vara medveten om att du ofta kommer att hamna i situationer av typen: "you fall you die" (även i barnbacken), eller i alla fall i teorin.

Så det är bra att veta att den enda försäkring som man får något tillbaka på är den som man har på fötterna, händerna och i ryggsäcken mm. (försäkringen gäller ej när du glömmer något hemma), teoretiskt sett.

Jag tycker det är bra att ni funderar noga på valet av en utrustning som passar er både upp, ner och inte bara tar det som Sverre mfl använder, (när de åker uppför och nerför barnbacken) eller i alla fall dagdrömmer att ni hade gjort det.

Nån som gått haute route med snoblades eller?

tror inte sidestash e för tunga, Weight: 2050g@ 174 vilket inte blir för farligt i 181, däremot 190 vilket är som en 200cm twintip blir ju tyngre men förmodligen långt friån 2500g/skida

men ni som funderar på att köpa backside serien...
glöm inte att det inte är twintip alls och att k2 181 förmodligen skidas längre än en gotama 190

Senast ändrad:
Vad jag har förstått så måste man modifiera pjäxorna när man skaffar en Dynafit randbindning. Vad är det man måste göra?
OldGen

OldGen: Du måste köpa ett par tur-pjäxor som är kompatibla med dynafit. De har små hål i metall i tådelen och en liten stålplatta på häldelen som bindningens piggar hakar fast i.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp