Jag kör på
Skidor: Line EP PRO som är 153-127-150 vikt 2300gram * 2
Bindn: Dynafit vertical ft 12 vikt 500gram * 2
Pjäxor: Scarpa F3 1470gram * 2
Jag turar mycket, höga berg, branta åk, långa turer (läs 10mils turer,) korta dagsturer. Åker liftsystem i Sverige och Norge (läs inte ÅRE), alperna, exotiska destinationer i sommar t ex sydamerika både liftburet och höga bergbestigningar. Railar/jibbar i stan och på berget och turar i Sverige året om.
En utrustning till allt.
Mina tankar kring feta tur skidor är detta. Duke har aldrig vart nått för tur då de väger bly. Och dynafit funkar bra på feta så länge skidorna inte är för hårda/styva. Å du inte ska köra 200 knyck i stenhård snö och ojämnt underlag... MEN DET ÄR INTE KUL MED NÅGON UTRUSTNING.
Mina line är asmjuka, kanske marknadens mjukaste skidor men vansinnigt roliga. Det man kan tänka på är vid mjuka fetingar är att inte har en för styv pjäxa till detta då det är den sämsta kombon. Bättre förmjuk pjäxa till styv skida än vice versa. Dåligt med förstyv pjäxa till fjantig/mjuk skida.
Exempel: en styvare skida K2 sidestach med en dynafit eller fritchi freeride så skulle jag ta en styvare pjäxa än Scarpa F3. Alltså en medelstyv randopjäxa.
Alpina pjäxor funkar trots vikten jättebra att gå uppför med, men är en ren plåga på platten och om du ska gå i pjäxor över stenar. Å duken är ett bra alternativ om du promt ska köra alpinapjäxor. Men ska du lägga mer fokus på tura så rekommenderar jag Dynafit ev Fritchi Freeride med ett par randonne pjäxor. MEST FÖR FUNKTIONEN INTE FÖR VIKTEN. Så mycket smidigare är det att gå med en randonne pjäxa och dynafits bindningar.
Feta skidors nackdelar är enligt mig: ev på brant skrå när du turar men det är inte så kul på några skidor. Kanske snäppet sämre. Brant utförsåkning, typ branta rännor så finns det klart en teoretisk chans att du får sämre kantgrepp. Men om du kan åka brant och är inåkt på lite fetare skidor (100mm och uppåt) så är det mer upp till dig än dina feta skidorsfel att det finns begränsningar. Mittmonterade stora skidor kan vara svåra att skejta med, speciellt om de har rocker också. Så det får bli att diagonala trots att det är skejt före på platten.
Feta skidorsfördel: Oftastsjukt mycket roligare skidor,oavsett om det är en fet jibbskida eller en mer åkskida. Skidåkning och skidturer ska vara roliga. Det ska gå så lätt som möjligt att gå på platten och uppför men vara skitkul utför. Å bara för att du är 2 mil från närmaste väg ska du kunna bjuda på snurrar och baklänges landningar.
Sammanfattning enligt mig: Feta skidor är oftast roligare även om du ska dem till att tura med.
En fet skida och randonne bindning funkar. Jag har kört på feta skidor och rando bindning sedan 2001!! Finns nästan inga gränser på bredder och Dynafit bindn. I Norge är trenden total med feta skidor och Dynafitbidningar. Bara om de är för styva skidorna, då kanske du bör fundera på nått annat. Undvik Marker Duke! Då kan du lika gärna köra alpina bindningar för de är bättre åkegenskaper och med ett par Alpine tracker så är det jämförbart med Duke att tura med också. (lika dåliga). Det är funktionen och inte vikten som är viktigaste på detta område.
Naxobidningen är tung och dålig att båda åka med och gå uppför med.
Silvrettas tur bindning är på pass dålig så jag bara ser det som alternativ om du ska klättra mycket och ska åka i Stor-skor, då silvretta passar för stor-skor.