Offpistskida för fart

raassmus

Ny medlem
Offpistskida för fart
tänkte nu passa på att fixa ett par nya offpist lagg, det jag är på jakt efter är en skida som tål höga farter, hårt underlag och vara allmänt fartstabila.

skidorna jag har kollat på är Moment Bibby Pro alt BC Navis eller BD zealot, varav bibby ligger bra till och zealoten, Navisen har jag inte känt så mycket på.

Åker hårt, aggresivt på alla underlag oskolat men ståsäker. Har ett par hellbents men de är lite mjuka när det blir hårt ute så det är ett komplement till den skidan jag är ute efter.

Jag är 178cm och väger runt en 90 kilo, bibbyn har jag kollat på 196 cm, zealoten 182 då jag upplever den som lite hårdare? vad tror ni, någon mer skida jag skulle kolla på? eller tänker jag helt rätt här?

Tack

//Rasmus

Offpistskida för fart
BC Navis?
Om det fartstabila lagg för aggressiv åkning så är det nog BC Corvus du ska titta på av BC laggen..

Offpistskida för fart
gnilk har rätt, Navis upplevde jag som alldeles för fladdrig, provade Navis&Corvus ordentligt under en vecka i alperna och köpte slutligen Corvus. Hade gärna provat några av Moment skidorna men det fanns ingen möjlighet där/då men Jaguar Shark måste ju vara grym...

Offpistskida för fart
Dps Lotus 120 190. Hybrid eller Pure.

Älskar mina Pure och lär behålla dom ett tag till. (200cm flex 3)

Offpistskida för fart
Kika på Skilogiks Howitzer, en rolig skida så fort det går över 20 knyck. Då jämför jag tex emot Katanan ( på hårda underlag ). Howien är en otrolig skida på hårda eller uppkörda underlag. Lite spann under foten och vridstyv som få men ändå ganska lätt. Fladdrar aldrig. Sedan är dom ju så djävla snygga med. Men det är ju min personliga åsikt :)

Offpistskida för fart
Howitzern finns bara upp till 186 längd om jag inte minns fel? Om du tittar på Bibby i 196 så känns 186 Howitzer som en väldigt liten skida måste jag säga. 186 Howitzer är stadig och går fort men absolut inga lok. Det lilla jag hann prova 196 Bibbyn så kändes den rejält tung och dov, medan Howien är betydligt lättare och mer "crisp" så att säga. Det jag mest vill poängtera är att det är två väldigt olika skidor. Om du vill ha en ren högfartsskida och har bibby 196 i åtanke skulle jag nog snarare titta på skidor såsom Lotusen, Katana 191/197, Sevun, Salomon El dictator, Atomic Atlas eller nånting ditåt.

Offpistskida för fart
Pillard sa:
Howitzern finns bara upp till 186 längd om jag inte minns fel? Om du tittar på Bibby i 196 så känns 186 Howitzer som en väldigt liten skida måste jag säga. 186 Howitzer är stadig och går fort men absolut inga lok. Det lilla jag hann prova 196 Bibbyn så kändes den rejält tung och dov, medan Howien är betydligt lättare och mer "crisp" så att säga. Det jag mest vill poängtera är att det är två väldigt olika skidor. Om du vill ha en ren högfartsskida och har bibby 196 i åtanke skulle jag nog snarare titta på skidor såsom Lotusen, Katana 191/197, Sevun, Salomon El dictator, Atomic Atlas eller nånting ditåt.
Beror ju ganska mycket på hur mycket charger som söks och på vilken nivå det gäller. Finns som sagt en hel del att välja på, jag håller med, själv så upplever jag Howitzern som lätta lok : )

Offpistskida för fart
Bara för att jag fick syn på rea'n härom dagen och läst några recensioner som verifierat deras egen reklamtext.
(+ att om du köper ett par så får vi en recension sen?)

Jag har alltså ingen erfarenhet alls av skidan utan tipsar bara på recensioner och att de nu nästan skänker bort dom.

Bluehouse Shoots
http://bluehouseskis.com/shoots-191.html

The Shoots - Nice to Beef You
The Shoots are the beefiest ski Bluehouse offers. If you don't like beefy things, look elsewhere. If you don't like straightlining down steeps, stomping big features, or things getting in your way, then The Shoots are not for you, because with The Shoots, there's really only one choice each run: Which direction do I point them this time? You'll go straight, you'll be stable, and nothing will stop you.

Offpistskida för fart
rabbit sa:
Jag har alltså ingen erfarenhet alls av skidan utan tipsar bara på recensioner och att de nu nästan skänker bort dom.
Det är inte rea, det är Bluehouse ord. priser. :-)
Det är deras grej, bra priser men ingen slutfinish (slutputs). Har inte sett några själv, men från det jag läst verkar kvalitén endå vara helt ok.

Senast ändrad:
Offpistskida för fart
Får väl slå ett slag för Down Skis CD3.
Inget superstyvt lok, men satan vad stabilt de går och fortfarande lätta att hantera.

Offpistskida för fart
alltså, jag vill inte vara sådan, men om du söker riktiga skidor kanske kolla salomon diktator, eller dynastar legend pro rider eller varför inte k2 hard side om du vill ha hårda skidor. Eller varför inte vissa av black dimond modellerna, alla dessa skidor är fruktansvärt tåliga skidor och stabila.

Offpistskida för fart
Noen forslag: Völkl Katana, Kästle BMX108/128.
Og: Black Crows Sevun 12/13 kommer med rocker.
EDIT: Så at både Sevun og Katana var nevnt, jaja...:)

Senast ändrad:
Offpistskida för fart
Mmm, Völkl Katana! Så får du skidvärldens skönaste rocker på köpet också! ;-)
Kör förra årets och väger 75kg ca. Årets är betydligt styvare och borde vara perfekt för en åkare på 90 pannor!

Offpistskida för fart
Hasse_Lindborg sa:
Haha hur fan kan Hendryxskidorna dyka upp som kopplade till denna tråden? När de inte ens är nämda?
Fömodligen nån av Hendryxtalibanerna som konstigt nog inte skrivit här än men däremot gör en smygattack genom att bara koppla skidorna :)

Offpistskida för fart
Kolla in Nordicas större modeller! Eller Black diamond - lätta svinstyva skidor = perfa för toppturer. Men se upp med Blac crow, har kört på Navis länge och visst är Black crow styva, men det är tyvärr också allt de är (högst personlig åsikt alltså!). Ingen kul skida, man tröttnar fort på att bara bomba järnet hela tiden! Lite rocker och mjukhet i topparna livar alltid upp stämningen i slush och mjuksnö!

Offpistskida för fart
Det er ikke helt enkelt å svare på spørsmålet ditt, egentlig...

Du er ute etter et komplement til Hellbent, noe som er enkelt da det vel kun er EP pro eller andre brede, overkokte nudler som er mindre fartsstabile enn de.

Spørsmålet blir da: Er du ute etter en stabil allroundski, eller et rent godstog som helst ikke vil svinge?

Hvis det første: Se etter noe rundt 115mm i midjen, med rocker foran og bak og en solid fleks.

Hvis det andre: Se etter en mer tradisjonelt bygget ski, med spenn, kanskje litt rocker i tuppen og stiv fleks.

Radie er ikke det viktigste, og må vurderes mot hvor langt skjæret på skien er, men over 25m bør den nok være.

Offpistskida för fart
Nordica Helldorado i 193 som släpps till nästa säsong verkar ganska köttig. Det är exakt samma skida som Nordica Patron fast med 2 lager metall.

Offpistskida för fart
tack för alla svar, vart lite spontant köp av en bibby, fick den till sånt pris så jag inte kunde säga nej. Nordica helldorado blir en intressant skida, kommer nog bli en till skida nästa år. Återigen tack för alla svar och hoppas att jag bibbyn kan göra jobbet en stund. Men blir nog en till nästa år;)

Tillbaka
Topp