Offpistskidor

Labiengo1080

Ny medlem
Offpistskidor
Jo jag vet... Jag är inte direkt först me o ställa den här frågan inför säsongen. Men grejen är att jag verkligen har kört fast i mitt letande. Köpte ett par nya Extrem bigblock (184) förra säsongen (me Salomon S912TI bindningar) och hann få en riktigt bra vecka i Val Thorense på dem. Kände där att bärigheten inte var riktigt 100... Visst flöt jag ganska bra, men de kändes ändå som att skidorna var snäppet för smala... Ibland fick jag luta mig rejält bakåt för att inte känna mig som nån attackubåts kapten, och alla vet ju att bakåtlutad är faen inte de mest optimala i offpisten. Kondisen är dålig som den är redan... JAG VILL JU SURFA!!!

(F.ö. så äre nån som är sugen på just de skidorna så säljer jag dem nu. Använda en vecka och så gott som nya. Har satt pris här på freeride men de är väl ganska förhandlingsbart bara jag hittar några älsklingar)

Jaja, har iaf kikat runt på varenda jävla tillverkares hemsida nu i snart en månads tid. Kriterierna som jag har är:

* 177 cm lång
* 77 kg
* Midjan på skidan ska ligga över 100. Ev upp mot 110.
* De ska vara en fullständig twintip skida. Inte som typ B3/B4 med liten tip där bak.
* Skidan ska endast användas i offpisten... Har redan pistskidor o så, så ifall ni har nåt förslag behöver ni inte ta i beräkning att den måste gå bra i pisten me.

De här har jag kommit fram till än så länge:
Är egentligen mest såld på K2s nya Made´n AK, men jag är rädd att den med sina 189 kommer vara för lång för min del. Bigblocken var ju 184 och de passade mig som handsken tycker jag. Om Made´n blir för lång så blir ju också Seth Vicious de (Gillar nog ändå inte motivet på den skidan). Apache chief har "bara" 98 i midjan o då känns de som att man kan ha kvar sina gamla lagg.

Vet inte vart Head 103 har tagit vägen men jag hittar den inte på deras hemsida längre. Utbytt?
Annars känns det som att Head, Atomic, Blizzard, Dynastar, Elan, Extrem, Fisher, Nordica, Rossignol, Salomon och salomon inte har nåt direkt av intresse... Inte om man har i åtanke att skidans midja SKA ligga över 100 (helst en bit) samt att den helst inte ska vara längre än typ 185 heller... Har funderat en del på Völkl Gotama. De verkar ju fått ordning på finishen till i år, och den ska ju tydligen vara lite styvare än förra årets, men de verkar ju inte vara nån riktig twintip på den? Svårt o se på bilderna Völkls hemsida... Nån som kan klargöra?

Som sagt... Känns som att jag verkligen har målat in mig i ett hörn i och med att jag vill ha en just precis "sån" skida som uppfyller alla mina ovanstående önskemål, men va faen lägger man ut typ 6-8000 spänn på ett par skidor då ska de ju också uppnå alla ens förväntningar.

Tacksam för alla råd och all info jag kan få... Tycker ni att jag har för höga eller dumma krav, säg då så... Just nu behöver jag all hjälp/kritik jag kan få. Säsongen närmar sig ju me stormsteg.

Jaja, take care allihopa iaf o se upp för folk danskar med langerem i backen.

//Patrik

Offpistskidor
Kan informera om at Gotama har dom fetaste tipsen som jag känner till.
Både fram och bak.

Själv kör jag på Ross B4 och är väldigt nöjd med dom.
Men sen så åker jag alldrig baklänges iheller :)

Du verkar gilla feta skidor
Varför inte kolla in Völkl Sumo
Har förstått att dom e väldigt feta med ordentliga tips oxo.

Offpistskidor
Jag tror att ditt problem ligger i att du är lite för lätt och oteknisk för ett par bigblock. BB är en superstyv skida som kräver tyngd och en aggressiv åkare inte en medelviktig lallare som tror att det bara är att ställa sig och surfa på. En styv skida som inte åks sjunker hur jävla bredd den än är. Du behöver nåt lite mjukare och snällare, och behöver verkligen inte vara 110 i midjan, för det blir garanterat jobbigt det med. Tänk också på att många twins är lite mera mittmonterade vilket också påverkar skidans bärighet negativt, varför måste det vara twin om du ska ha skidan som ren offpistskida?

Offpistskidor
feta twins... gotama redan nämt, kommer väl nåt som heter head super mojo i vinter, annars finns armada jp vs julien, kör själv på de som kom i år, 103 i midjan å 191 cm, vet bara att de blir kortare och lättare till i år, 188 cm... kanske e i längsta laget men å andra sidan så kan man montera närmre mitten utan att tappa flyt jämfört med en kortare skida... funkar kanon på mina dessutom har de nog fetast twin av alla, bakändan e tom högre än framändan...

Offpistskidor
balanselius> Nej, inte tentaplugg den här gången. Men väl total fastkörning i redigerandet av kommande skidfilm. Lika bra att dra sitt lass för få lite längd på inläggen.

-----
Richi>
"Jag tror att ditt problem ligger i att du är lite för lätt och oteknisk för ett par bigblock. BB är en superstyv skida som kräver tyngd och en aggressiv åkare inte en medelviktig lallare som tror att det bara är att ställa sig och surfa på."

Antingen har Extrem ändrat rejält på BB den senaste säsongen, eller också är du ute och cyklar rätt långt ute i skogen. Dom BB jag har testat (alla årsmodeller utom fjolårets) kan verkligen inte kallas superstyva och krävande. Snarare medelhårda till mjuka och snälla och lättåkta med en snärtig svängvillighet i botten. I mitt tycke Extrems hittills roligaste skida för allroundbruk. Den första årsmodellen tycker jag påminner ganska mycket om en lätt uppstyvad gammal grön AK Rocket och efterföljande utgåvor skiljer sig bara marginellt eller inte alls från det. Min erfarenhet är att speciellt ovana åkare gillar skidans lekfulla attityd, medan mer drivna och kraftfulla skidåkare klagar på brist på respons och stabilitet.

Modellens svaghet är att Extrem har låtit den vara kvar i sortimentet alldeles för länge och därmed på något sätt hindrat utvecklingen av nya skidor. Antagligen har det med ekonomi att göra. Det är klart att det kostar att utveckla nya modeller och att ta fram pressformar därtill. På senare år har ju Extrem lagt mer och mer krut på klädkollektionen och det kan kanske vara en förklaring. Jag kan inte på något sätt förstå hur Extrem kan agera på detta sätt. Ett litet företag som Extrem borde bygga sin verksamhet på att hela tiden ligga i fronten av utvecklingen och uppvisa innovativa idéer. Så var det också i början av deras skidtillverkning. Friåkningsskidan Freedom var kaxigt attitydstinn med sin flamesgrafik när den kom och kändes het som en tidig 68mm-skida mitt i den första freeridevågen. Att sen egenskaperna var lite sämre än de större fabrikanternas liknande modeller brydde sig få bums om. Grafikmässigt imponerade hela sortimentet rakt igenom. Dödskallar och andra hardcoreinspirerade motiv stog för en trivsam kontrast till dåtidens trista försök till att skapa freeridekänsla genom att ändra färgskalan på racelagg. Numera verkar Extrem totalt ha tappat greppet om sitt grundkoncept som nyskapande skidfabrikant.

Varför presenterade tex inte företaget en fishtailfeting i 195-längd och med 110mms:s bredd för två-tre år sedan? Det kändes då självklart att dom skulle försöka fixa fram en sådan modell när den ytterst tydliga trenden började synas i initierade kretsar. Men inte. Förra vintern såg jag en prototyp av just en sådan skida från Extrem, men ajajaj så sent det känns och nu verkar den inte ens släppas till den här säsongen. Och i fjolårets sortiment fick dom till ett bottennapp utan like i form av designen på nämnda Big Block 184. Punkinspirerat med rött vävt tyg och anspelning på Sex Pistols och grön-gul bakgrund... Vänta lite här nu. Var det inte någon annan skidtillverkare som hann typ nåt år eller två före med det? Fler än jag letade efter en ironisk underton och kanske tom en dold dissning av K2:s Factory Series, men allt sådant uteblev och ersattes av ett pinsamt tafatt luftslag.

På hemsidan finns vissa indikationer på att nästa års prylar kommer att ha Inka/Aztec/Godtycklig urbefolknings-motiv med religösa anspelningar. Stopp och belägg återigen. Säg att det inte är sanning. Fischers tydliga idérip från Völkls buddhalinje (Gotama, Karma osv) fast nu med fokus på en annan främmande religion resulterade i Fischer Watea och de andra i den serien. Det kändes sjukt trött redan när man såg indikationer på trenden på mässor förra året. Det är ju fasen inte möjligt att Extrem inte greppar den enkla. Hoppet om att dom INTE har pressat ut en årsproduktion skidor med sådan grafik finns fortfarande, men jag kan inte låta bli att känna en oro för att dom har fixat till skidor som känns trötta redan innan pressformarna har kallnat.

Nej, Extrem. Jag hoppas verkligen på en uppdatering och det snart. Vi vill se snygga BigO:s och snabbt släpp av BigBamboo eller vad fishtailskidan (med bambu i kärnlaminatet enligt uppgift... cooolt! Mer sånt!) nu kommer att heta. Dags att uppdatera hemsidan med 2006:orna som en av dom sista i branschen kanske?

Ursäkta att jag härmed har kapat tråden lite lätt, men jag var tvungen att ventilera lite nu när BigBlock kom på tal :)

/MnO

Offpistskidor
Jösses vilken uppsats!

Tänkte bara passa på att propsa lite för big daddy som är en riktigt eminent skida!

Offpistskidor
Skulle inte rekommendera Big Daddy till nån som väger 77kg om han inte bara består av lår. Den är inget för den som vill slösurfa och kräver mycket utrymme (dessutom har den ingen vidare tail så den kan nog inte kallas twintip heller)

Offpistskidor
Vad snackar du om? 77 är cirkus fem kilo mer än vad jag väger. Big daddyn är lekfull och tämligen lättåkt, åtminstone om man jämför med monster103, som ju trådförfattaren visade visst intresse av.
Ja, dom är stora. Ja dom är hårda. Så man kan väl inte vara helt majonäs i benen, men dom är defenitivt inte omöjliga att kontrollera.

Men är det så att du ska ha en skida som du ENDAST tänker köra puder med, så är det väl lika bra att fläska på med ett par sanuk, eller kanske ett par spatula. Dessa är skidor du kan bränna på i pudret med utan att behöva oroa dig för att dom kommer dyka.

Fredrik

Offpistskidor
Se där ja. Flera goda svar på bara en kväll. Flera goda synpunkter och råd. Man får tacka så mkt.

Chambenkeyxan: Tack för att du klargjorde de där me twintippen på Gotaman. Har hört både att den var fulltippad och att den inte var de där bak... Angående Sumon så funderade jag på den under en dag, men kom fram till att 125 under pjäxan är ändå lite väl. Sen är den ju bara 175 lång också. Tror inte att jag skulle gilla den bara (magkänsla), men tack så mkt ändå :)

Richi: Jag vet inte om jag skulle välja o beskriva mig själv som en medeltung åkare som mest lallar runt direkt. Jag tror heller inte att jag i mina vildaste drömmar skulle kunna mäta mina kunskaper och min offpistteknik med någon som gjort 11 säsongen i Antons sköna backar... Jag har varit en uteslutande piståkare hela mitt liv, med 3 säsonger som skidlärare och några utbildningssteg i ryggsäcken. Så tekniken, eller iaf inlärningsförmågan ska det nog inte vara några större problem med. Tyvärr så får man ju leta länge och väl om man ska hitta nån offpist att tala om i vårat något snöosäkra avlånga land. Fick först känna på riktig (asså mer än meterdjup) offpist förra året, och sedan dess så känner jag mig fast. Angående BB:en så vet jag mkt väl att det är en riktigt vridstyv skida. Har grymma pistegenskaper trots dess storlek. Körde på en kompis BB halva säsong 03/04 och var ganska så säker i mitt köp. Tyvärr så missbedömde jag den (och säkerligen mina offpistkunskaper) litegranna. Fanns aldrig tillfälle till att testa den i puder... Men lallare, de vette faen om jag är :) ... Men tack för synpunkterna... Jo, en sista sak me. Anledningen till att de ska vara twinnisar är att jag vill kunna hoppa och även landa baklänges utanför pisten. (De var iaf tanken)

CKL: Har försökt kollat på armadas sida i en o en halv vecka nu, men den håller på o uppdateras så den är helt nere... Men ska fortsätta tills jag vet exakt vad de har för skidor... Tack så mkt för tipset

MnO: Hehe, ja vart ska man börja egentligen? Tack så mkt för de långa och utförliga svaret.
Ok, angående längden och de där så är det säkert bara nåt jag har hakat upp mig på. Eftersom jag fram till förra året har åkt pist, pist samt lite mer pist så hänger man ju upp sig ganska mkt på måtten på skidorna. Att gå från ett par Ex: crossmax 162 cm till ett par likadana fast 170 långa är ju ibland som natt och dag. Jag säger inte att det enbart beror på längden. Finns ju hur många faktorer som helst som spelar in, men du kanske hajjar hur jag tänker. Jag tyckte att 184 passade mig jävligt bra. Då ska det tilläggas att jag inte testat speciellt många puderskidor i dess rätta element innan. Har kört flertalet av dem vi har snackat om här på skidtestardagar i åre och tandådalen, men de finns ju inte en chans i världen att de kommer till sin rätt där.
Anledningen till att jag vill ha ett par fulltippade skidor börjar faktist blekna mer och mer måste jag medge. Först var det som sagt för att kunna landa baklänges om jag så skulle vilja. Men med mitt något begränsade hoppregister med 3or som svåraste trick så känns det ju som att anledningen just fällde krokben för sig själv... Tror att det mer har gått över till en "jag vill bara att de ska vara så"-känsla. Sen har jag inte hittat några andra "halvtippade" skidor som tilltalar sådär jättemkt. Men om du har några bra förslag så shoot man... Jag är idel öra.

Faen va tråkigt o höra om era erfarenheter me Gotaman. Jag har annars hört mkt gott om den. Har testat förra årets skida och den var helt ok i pisten, men har ingen erfarenhet av den i pudret... Måste varit ett riktigt måndagsexemplar ni fick tag på... När bror min lånade mina gamla crossmax o skulle visa hur man gjorde en 900 med tunga pistskidor skrotade han rejält. Han satte ena skidan rätt ner i marken med tippen och tippen klövs rätt itu ca 15 cm ner. Jag har aldrig sett nåt liknande...Har kollat en del på Lines skidor. De verkar rätt coola, men jag vet ingen som har testat dem så jag har inget direkt att gå på. Mellan Propheten ligger ju på 100 i midjan vilket känns på gränsen. Den stora ligger ju på 130 vilket kanske är lite i största laget... Sen känner jag inte till nån affär i sverige som säljer dem heller...

Känns som att det mer och mer talar för Made´n asså... Har du hört något om några kvalitéts problem med skidan? Belägg, kanter, laminering m.m??? De kanske är som du säger att jag hakar upp mig lite väl mkt på längden. De är ju som sagt många faktorer som spelar in när de kommer till hur skidan beter sig... Huvudsaken är att skidan både klarar o typ surfa, pumpa samt att den ska vara tillräckligt smidig för o klara visssa skogspartier...

När jag tänker efter så kanske twintips ej är ett måste... Hmm, ska ta o fundera över de tills imorgon... De breddar ju iaf urvalet något...

Tack så mkt för all hjälp... Väl mött

Offpistskidor
CKL: Tack, jag uttryckte mig nog lite klumpigt. Sidan är ju inte alls nere, men allt man ser av de nya skidorna är bilder. Ingen info eller så alls... Men det fanns en del bra länkar här på freeride som typ visade nån japansk affär där de redan fått in säsongens grejor.

Hmm... Tänkte byta inriktning på tråden här litegranna. Alla som har svarat verkar ju vara pålästa värre så jag tänkte att det säkert finns nån som har erfarenhet av min nästa fråga...
Har till 90% bestämt mig att jag nog ska satsa på ett par Made´n, och jag tackar så mkt för all info och förslag... Saken är den att jag har hittat dem till ett riktigt bra pris i tyskland. Med frakt hem till dörren skulle jag få dem för 4500 spänn.

http://www.sportconrad.de/2A_00_Detail.asp?Kategorie=04-FRSK&page=&ArtNummer=70005201

Billigast i sverige (tror jag iaf efter mkt snokande, mailande och ringande) är skistore.se med 6000 kr

http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=1_26&products_id=246

Frågan är om man vågar o beställa skidor från tyskland. Någon som vet ifall det kan bli problematiskt att reklamera/få skidorna lagade??? Fick det klart för mig efter viss mailkorenspondens att ifall jag skulle köpa ett par skidor utomlands så kan jag ej lämna in dem till K2s kontor här i sverige för reklamation, allt enligt Björn Andersson, kontaktperson på K2 Sverige.

All info och synpunkter är uppskattat.

Ha de gott

Offpistskidor
Själv står jag och väljer mellan Maiden och Vicious 189or, frågan är ju om man behöver dom där 10 extra millimetrarna.
Kör i princip bara offpist, väger ca 90kg och åker relativt hårt.
Någon som provkört båda och är sugna på att komma med en jämförelse?

Offpistskidor
Det finns många som har beställt från sportconrad, och vad jag har hört är det bara positiva intryck.

Angående reklamation tycker jag det låter konstigt att dom skulle vägra ta emot en reklamation av ett par som är köpta på en nätsida med bas i tyskland, till skillnad från en med bas i sverige. Är du säker på att du uttryckte dig klart och tydligt att du skulle köpt skidorna på nätet i vilket fall som helst? För om man köper dom i en butik brukar ju butiken lösa reklamationsfall åt en.

Produkten har ju egentligen inte nånting med sportconrad eller skistore att göra, utan garanti lämnas av tillverkaren, K2. Kör hårt och beställ från sportconrad tycker jag!

Offpistskidor
FFsuper:
Tack för infon gällande Sportconrad...
Jag sökte på K2s hemsida över återförsäljare/kontaktpersoner i sverige. Hittade ett namn och skickade iväg det här mailet. Tanken var då att en kompis i USA skulle köpa skidorna på nätet där och skicka hem dem till mig. Men det borde väl typ vara samma sak me tyskland?

Tja... Visste inte riktigt vart jag skulle vända mig, men din mailadress dök
upp på K2:s hemsida över försäljare i sverige. Hoppas du kanske kan hjälpa
mig, eller åtminståne slussa mig vidare till nån annan som har koll på
läget...
De är såhär att jag funderar på att köpa ett par K2 Made´n AK i USA, men jag
ska använda dem här i europa o åka på... Jag undrar typ vad som händer ifall
det skulle vara nåt fabrikationsfel på skidorna. Måste jag skicka tillbaka
dem till affären i USA där jag köpte dem, eller har K2 något högkvarter här
i Sverige dit man kan skicka dem för eventuell reklamation eller lagning vid
uppvisande av kvitto från den amerikanska affären?

Tacksam för svar

Mvh Patrik

Svaret lät dröja ca fem min...

Han skrev:

Hej,
principen är den att i de länder som K2 har distributörer eller agenter så
ansvarar dessa för
försäljning, marknadsföring och service inom respektive land eller annat
avgränsat område. Det
innebär att man ansvarar och bedömmer de produkter som sålts och levererats
inom respektive område.
Någon övergripande servicefunktion finns alltså inte, mycket beroende på att
sortiment, prissättning och
annat varierar från område till område.
Mvh Björn

Jag tolkar det typ som att det ej skulle gå att reklamera ett par skidor här som är köpta utomlands. Kanske borde maila igen och vara lite mer exakt i min formulering till honom? Nämna att de kommer att köpas på nätet och att affären ligger i tyskland nu och inte usa???

Någon som har nån erfarenhet?

Läste att du (än en gång?) ska säsonga i St anton... Har du några sjyssta orörda repor du kan tipsa om? Vi ska förmodligen dit i slutet av Jan. Hur äre me snösäkerheten där då?

Offpistskidor
Har man ingen koll är det alltid bra att hänga på nån som har det, så åk till Stuben och försök hitta nån med lokalkännedom. Annars är den där offpistboken dom säljer i butikerna helt ok. Lite svårtydd är den allt, men det finns ett flertal bra åk i den. I slutet av Januari borde det finnas goda utsikter för puder.

Offpistskidor
Jag kör på ZAG Gold 191 längd , mycket trevliga skidor med en "känsla" och flyt som passar mig. ZAGen svänger mycket och är i den lite mjukare kategorin.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp