Ökad fart i backen

Anzom

Aktiv medlem
Ökad fart i backen
I år har, vad jag kunnat se, 3 dödsfall inträffat i våra svenska skidbackar. Två i Åre och en i Kittelfjäll. Den första i Åre var tydligt kopplat till fart, den i Kittelfjäll innebar krasch in i träd- vilket också har med någon form av fart inkopplad. Den i Åre som var igår har jag inte hört någon ytterligare information om så där får vi återkomma.

För 10 år sen dök vattenfalls app upp som kunde mäta hastigheten i skidbacken, farten gick upp och appen gjordes om. Nyheten dog ut på något sätt. Idag har vi de här apparna runt om oss i flera olika varianter men är osäker på om det faktiskt är så intressant att se sin högsta hastighet i strava ex.

Skidanläggningar i norden menar på att hastigheten har ökat på ganska kort tid. Vad är det som förändrats? Är det likt minskade barnafödelser de förädiska sociala medier? Eller är det 78mm skidorna som smattrar över pucklarna när åkskickligheten inte håller samma nivå. Vad tänker ni?

Ökad fart i backen
Säsongade mkt förr och brukade då tänka att breda skidor och rocker är anledningen till knäskador och att lavinrelaterade dödsfall ökar då det numera inte finns en utvecklingsstege från grundteknik till offpist. De nya skidorna gör att nästan vem som helst kan bege sig offpist och ta sig ner utan varken skidteknik eller säkerhets tänk.
Sedan jag flyttade till jämtland för 18år sedan har jag istället märkt skillnaden i pisterna.
På samma sätt att som breda rockerskidor har förenklat offpistskidåkning har ju carvingskidorna förenklat åkningen i pister gjort att farten ökar. Numera kan man ta sig ner för en backe i hög fart med bakvikt och lite lutning sida till sida även om man knappt kan stanna.
Appar påverkar många skidåkare, gamla som unga, till att åka fort, ibland för farten i sig, ibland för att få till så många åk och höjdmeter som möjlit.
Finns i Åre ett gubbgäng som satsar på mest höjdmeter och åk. Tydligen får man det lättast i nya stjärnliften 🤷‍♂️

Min sambo vägrar att befinna sig i backarna i Åre by när det är turisttider, helg eller bara mkt folk. Det är inte längre säkert.
Personligen tycker jag det ser ut som att 50% i backarna har en bromssträcka på 50m+ vilket motsvarar en personbil i 100km/h på torr asfalt. Att olyckorna ökar känns inte som något oväntat. Sen kan vi alla få hugg, slå i huvudet, köra in i träd osv men det är inte bara random olyckor längre, det är i stort en uppenbar brist på kontroll i backarna enligt mig.

Ökad fart i backen
Om vi ser till vad mer som har ändrat över lite längre tid så åker de flesta idag med betydligt mera skydd än vad man gjorde för 20 år sedan. I backen är det hjälmar och ryggskydd. På vägen dit är det krockkuddar och allehanda assisterande system. Risken minskar överallt och det leder till att medvetenheten om riskerna minskar.

Ökad fart i backen
De unga gubbarna (nej, jag är inte sexistisk, men den ovanstående observationen är, som jag ser det, inte sprungen från tjejer..) slog sig förmodligen lite för lite när de var små, då de kanske var en smula för skyddade eller beskyddade...

Kanske bättre att slå sig lite som liten, än att slå ihjäl sig eller nån annan som inteliten, dvs nästan vuxen, fast ändå inte.. Ja, ni fattar!

(Pappor och mammor till småttisar, är ni med eller emot?)

Ökad fart i backen
Märker också att många inte har koll längre fram än 2 meter framför sig, och öht inte anpassar fart till det. Har ingen aning om att åkare uppifrån har väjningsplikt eller hur stort avstånd man bör passera annan åkare med. Så har det kanske alltid varit med vissa åkare men lättare att åka snabbt med bredare skidor kanske.

Märker en tydlig parallell till många som åker med elsparkcykel i städerna. Har ingen koll framåt, åker alldeles för snabbt och kör på ställen de inte borde men förväntar sig att andra ska flytta sig.

Vad detta beror på vet jag inte, men känslan är att det de senaste åren krävs mycket mer ögon i nacken för att inte riskera få någon i ryggen.

Ökad fart i backen
Det var mer förbud på 80-talet. Minns att jag blev tillsagd för att jag körde störtlopp i Riksgränsen (backen bredvid vinkelliften). Vi fick behålla våra liftkort för att vi hade väntat till backen var tom (men gör inte om det). Var i Romme nyss - många kör ner i Åkes brant utan att svänga (men står helt upprätta). De hade blivit tillsagda om de gjorde så på en anläggning på 80-talet. Säger inte att det var bättre förr men det var annorlunda.

Ökad fart i backen
Allt var bättre för och allt är ungarnas fel. Om inte ungarnas fel, så är det dagens föräldrars fel. Vet man väl ;).

Tycker det har blivit hetsigare i backen. Man ska hinna med flest varv, mest höjdmeter, flest skiddagar och såklart vara först vid liften och få first tracks. Och sen har det ju blivit allt mer folk också...

Ökad fart i backen
Fick en till tanke. Sett till de senaste årens utbyggnad av boende har antalet människor på de färre anläggningarna som tillhandahåller en bra produkt ökat. Fler människor på mindre ytor, tillsammans med ökad fart och mindre skidkompetens i stort. Alla kan köra fort. Kanske att den här trenden märkts tydligast i norden.

Ökad fart i backen
Liftsystemen har väl förbättras och ökat massflödet i backarna?
Men det åktes fort och illa för 20 år sedan också. Sen tror jag, ngt som kanske är kontroversiellt här i detta forum, att breda ganska långa skidor som är avsedda för off-pist leder till att det åks fort med stor radie helt enkelt därför att det inte går att minska ner svängradien på dessa skidor. Minns när det var populärt med ännu bredare skidor, typ 120, eller typ Cash i King... duktiga åkare som hade de här skidorna och nedlät sig till att åka pist bombade ner på nolltid.

Men man får väl hålla sig ifrån de populära ställena, själv åker jag helst till obskyra orter i början av januari och kan då allt som oftast åka ner i en tom backe.

Ökad fart i backen
Skidanläggningar i norden menar på att hastigheten har ökat på ganska kort tid. Vad är det som förändrats? Är det likt minskade barnafödelser de förädiska sociala medier? Eller är det 78mm skidorna som smattrar över pucklarna när åkskickligheten inte håller samma nivå. Vad tänker ni?
"Skidanläggningar i norden menar på att hastigheten har ökat på ganska kort tid". Hur med fakta på det ? Min känsla är att det åktes fort även förr i tiden utan appar. Tror mer att det i skidbacken är som i samhället i stort, med ett här kommer jag beteende. Är det då mycket folk o trångt så blir det lite obehagligt både i backen o i trafiken. Lär va svårt att styra för de som driver skidanläggningar, men som enskild kan man ju välja var o när man åker. Vi åker i stort sett bara lågsäsongsveckor nu för tiden och då är det gott om plats, o man kan köra i den fart man vill.

Ökad fart i backen
"Skidanläggningar i norden menar på att hastigheten har ökat på ganska kort tid". Hur med fakta på det ? Min känsla är att det åktes fort även förr i tiden utan appar. Tror mer att det i skidbacken är som i samhället i stort, med ett här kommer jag beteende. Är det då mycket folk o trångt så blir det lite obehagligt både i backen o i trafiken. Lär va svårt att styra för de som driver skidanläggningar, men som enskild kan man ju välja var o när man åker. Vi åker i stort sett bara lågsäsongsveckor nu för tiden och då är det gott om plats, o man kan köra i den fart man vill.
En tom backe är inget bekymmer. En tom skalle däremot.

– I våra gästundersökningar så är det många som känner sig otrygga och man uttrycker att det går väldigt fort i backarna och därför har vi börjat göra åtgärder, säger Niklas Jacobson, arbetsledare skidpatrullen i Åre.

Den senaste tiden har vi sett en utveckling där tempot i backen upplevs som högre och samspelet mellan gäster inte riktigt är på samma sätt som tidigare. Det är viktigt att utförsåkning är en trygg, säker och njutbar aktivitet för alla – och här behöver vi hjälpas åt.

Idre fjäll
Den senaste tiden har vi märkt att tempot i backen har ökat, särskilt under perioder med många åkare. För oss är det viktigt att utförsåkning hos oss ska vara trygg, säker och härlig för alla, oavsett om det är första svängen eller hundrade åkdagen.

I bredare backar skulle man kunna börja med att dela upp skidåkarna i en långsammare del och en snabbare del. Jag skulle gissa att problemet är som störst i gröna och blå backar.

Ökad fart i backen
Det var mer förbud på 80-talet. Minns att jag blev tillsagd för att jag körde störtlopp i Riksgränsen (backen bredvid vinkelliften). Vi fick behålla våra liftkort för att vi hade väntat till backen var tom (men gör inte om det). Var i Romme nyss - många kör ner i Åkes brant utan att svänga (men står helt upprätta). De hade blivit tillsagda om de gjorde så på en anläggning på 80-talet. Säger inte att det var bättre förr men det var annorlunda.
Jag som har varit med (kanske) ännu längre än du Erik, minns att man kunde få ett sträck på liftkortet för "störtlopp" och fick man ett till till (X) så var det färdigåkt, likaså om man försökte bygga nått hopp eller liknande i anslutning till backen, dessa revs såklart omgående :) , sjukt om man tänker på dom parker som finns nu.

Ökad fart i backen
Jag som har varit med (kanske) ännu längre än du Erik, minns att man kunde få ett sträck på liftkortet för "störtlopp" och fick man ett till till (X) så var det färdigåkt, likaså om man försökte bygga nått hopp eller liknande i anslutning till backen, dessa revs såklart omgående :) , sjukt om man tänker på dom parker som finns nu.
Kanske, kanske inte. :)
Jo, jag minns hotet om det... Som du antyder var kanske inte allt bättre förr.
Men anläggningar med svåra mängder ovana åkare, som Romme, borde kanske satsa på att ha lite pistörer i backen som styrde upp lite. Kom just att tänka på att det ofta var liftpersonalen som ryckte in och påpekade brister både i backbeteende (störtlopp) och utrustning (trasiga trugor, avsaknad av fångremmar).

Ökad fart i backen
Ju snabbare man åker desto mindre blir andelen tid i pisten! 🙂 Fånigt kanske men det ligger något i att ta det litet lugnare och njuta av backen, bergen och sällskapet.

Även utanför backen har farterna ökat men det är kanske inte samma problem iofs. Högre fart ger ju bättre flyt. Förr med smalare skidor åkte man mer ”i” lössnön istället för att flyta ovanpå vilket nog höll ner farten.

Ökad fart i backen
Jag brukar huta åt unga männen, som ännu int utvecklat ryggerad, då de åker rakt ner sittandes på skidorna. Har fått höra lite ett som annat av de unga männen o deras förmyndare. Men de kommer ju som kanonkulor redo att detonera i förslagsvis ett barn. Trodde man kunde bli av med liftkortet men e inte alls säker om de faktiskt gör de längre? Får min del får de gärna övervaka mer. Senast i söndags var jag rädd då det var nästintillbluebird, knökfullt och toppliften var öppen.

Ökad fart i backen
Jag märker att mina åsikter kring detta ämne går tvärt emot de flesta (alla?) andra i tråden. Jag tycker gemene man åker för långsamt. De bör i mitt tycke utmana sig själva mer och åka fortare och över sin förmåga för att på så sätt utveckla sin teknik. Folk behöver ramla och krocka mer, det är ju så man lär sig.
Kanske skulle jag ändra åsikt om jag besökte de stora skidorterna under högsäsong.

Ju snabbare man åker desto mindre blir andelen tid i pisten!
Precis. Och alla förstår ju att kortare tid i pisten minskar risken för olyckor. Så nu kan vi väl alla enas om att ökad hastighet ger färre olyckor.

Ökad fart i backen
Jag märker att mina åsikter kring detta ämne går tvärt emot de flesta (alla?) andra i tråden. Jag tycker gemene man åker för långsamt. De bör i mitt tycke utmana sig själva mer och åka fortare och över sin förmåga för att på så sätt utveckla sin teknik. Folk behöver ramla och krocka mer, det är ju så man lär sig.
Kanske skulle jag ändra åsikt om jag besökte de stora skidorterna under högsäsong.
Man kan mycket väl tycka både ock eftersom den stora massan kan åka för långsamt medan nån enstaka blådåre åker för fort utifrån förutsättningarna. Det kan till och med vara så att förutsättningarna - alltså trängseln och folk som långsamt tar sig ner mer på tvären än utför - gör att den som åker i fullt rimlig fart plötsligt finner sig åka för fort. Vi har väl alla varit där någon gång.

Ökad fart i backen
Man kan mycket väl tycka både ock eftersom den stora massan kan åka för långsamt medan nån enstaka blådåre åker för fort utifrån förutsättningarna. Det kan till och med vara så att förutsättningarna - alltså trängseln och folk som långsamt tar sig ner mer på tvären än utför - gör att den som åker i fullt rimlig fart plötsligt finner sig åka för fort. Vi har väl alla varit där någon gång.
Visst är det så. Framför allt i ett litet brantare hang, lite isigt, några pucklar och mycket folk. Människoslalom. Även om det går långsamt i km/tim kan det kännas svinfort.
Och visst kan det vara bra att utmana mig att åka lite fortare än bekvämt för att utveckla mig själv. Det förutsätter dock att det inte ska vara någon större risk för collateral damage när jag tomahawkar ner i pisten eller för den del att jag över huvud taget är medveten om att jag kör över sin förmåga.
Spin-off: när såg du senast en pistör/pistvärd åkandes i systemet utan att vara på "utryckning"? Men det är nog en annan tråd.

Ökad fart i backen
Visst är det så. Framför allt i ett litet brantare hang, lite isigt, några pucklar och mycket folk. Människoslalom. Även om det går långsamt i km/tim kan det kännas svinfort.
Och visst kan det vara bra att utmana mig att åka lite fortare än bekvämt för att utveckla mig själv. Det förutsätter dock att det inte ska vara någon större risk för collateral damage när jag tomahawkar ner i pisten eller för den del att jag över huvud taget är medveten om att jag kör över sin förmåga.
Spin-off: när såg du senast en pistör/pistvärd åkandes i systemet utan att vara på "utryckning"? Men det är nog en annan tråd.

Ökad fart i backen

Nedre delen av Störtloppet i Åre för ett par år sedan. Efter en vecka av moln, blåst och mildgrader så smäller det till med klarblått, kallt och öppen topp. Alla måste upp. Underlaget vertikal hockeyrink. Backen ett kaos av ångrade livsval samt en och annan skilsmässa i realtid. Just som jag stannar till för att bedöma hur man tar sig igenom den mänskliga slalomen i branten efter kompressionen med hedern i behåll så glider två pistörer förbi med var sin drös käppar på axel och åker som om det vore en stilla söndagsutflykt. Kontentan; vad som är lämplig hastighet varierar stort.

Ökad fart i backen
Senaste helgen jag åkte i Romme så satt ett gäng ungdomar och delade en plunta i liften Syd express, för att sen åka ner igen mot Sydhanget eller Hällas. Där lutar på rätt bra.

Nog för att folk säkert varit snabba på afterskin i alla år, men när det blir duringskin, då menar jag att omdömet brister. Och det är absolut så att vi föräldrar åker med lika mycket ögon uppåt backen som nedåt och försöker positionera oss som skyddspatrull bakom vår 3 åring som plogar ned. Han har redan blivit påkörd en gång, som tur nog gick bra. Och min far som vi drog ut nyligen på 70 års firande blev påkörd när vi stod i liftkön av en ungdom eller ung vuxen som helt utan kontroll bombade rakt fram. Tur nog tog det lågt på pjäxan, annars hade benet gått av.

Jag hade gärna sett fler personal ute i backarna. Där lyser de med sin frånvaro, såvida de inte håller en privat skidlektion. Eller så hade ju lite kameror kunna lösa detta, då kan de hålla koll på en stor anläggning och sen plocka de omdömeslösa när de kommer ned till liften.

Ökad fart i backen
Varit 2 veckor i 2 olika anläggningar i Norge i år (v6 och 7). Där träffade vi på skidpatrullen flera gånger om dagen. Trots att det var väldigt lite folk I backen åkte de konstant omkring och bara kollade. Stod lite här och där och åkte vidare.
Mycket roligt för mina barn, eftersom alla från skidpatrullen är deras stora idoler....

Ökad fart i backen
Det är väl ingen som tror att det söps friskt i liftarna under norska studentveckorna?
Jasså inte det, var glada att ni slapp se eländet 😩
Annars är dom yngre lokala förmågorna inte blyga när dom åker utan föräldrar.
Fort som faen och tror dom äger liftkön, typ jag bor här så jag får ducka repen och tränga mig förbi.
Rent generellt tycker jag att skidkulturen blir sämre för varje år.
Tråkigt!

Ökad fart i backen
Det är väl ingen som tror att det söps friskt i liftarna under norska studentveckorna?
Jasså inte det, var glada att ni slapp se eländet 😩
Annars är dom yngre lokala förmågorna inte blyga när dom åker utan föräldrar.
Fort som faen och tror dom äger liftkön, typ jag bor här så jag får ducka repen och tränga mig förbi.
Rent generellt tycker jag att skidkulturen blir sämre för varje år.
Tråkigt!
inga studenter där vi var iaf... Första veckan var det typ ingen annan där, förutom ett gäng som tränade i portar och en skolklass i några dagar... Andra veckan var det lite folk från danmark och göteborg. Så inga fulla norska studenter. Fulla skidåkare har jag mest sett i Hemsedal de 3 gånger jag varit där, men då var det småbarnsfarsor från Göteborg som var på weekendresa med jobbkompisar... (eller kanske inte alla småbarnsföräldrar då, vem vet)

Ökad fart i backen
Bland det värsta jag sett var några unga tonåringar i Romme (1-2år sedan) som kastade en halvdrucken energidryck mot en pappa i miniparken i Romme nord. Fick tyvärr inte tag på ungjävlarna. De var garanterat där med familjer med tanke på åldern. Men de flesta har ju slutat uppfostra sina barn och stirrar mest ned på sina mobiltelefoner nuförtiden.

Blev för övrigt nästan påkörd i Järvsö innan jul av en ung vuxen som kom i fullt ös och skulle mellan när jag och dottern skulle svänga in till hotellbacken. Jag tog väl kanske ut min sväng lite för att det lutade lite uppåt och slog inte sista getögat upp för backen (hade tittat ett par sekunder innan uppåt). Slutade som tur bra, jag fick en överkörd skida (mindre märke), trasig stav och ramlade men klarade mig bra. Killen flög in i ett nät och klarade sig bra. Han bad om ursäkt många gånger så jag släppte det. Personalen på järvsö var snabba med att skälla också. Jag borde väl ha tittat en extra gång vilket jag kanske slarvade med.

Ökad fart i backen
Här i Åre är många konferenser (H club).
Det är på konferens det händer grejer, jäklar när gubbarna är på grönbete då står det inte still 😃
Det gäller att passa på när inte regeringskansliet har koll.
Någon som känner igen sig?
En för mig känd person var på konferens i Sälen, det blev kanske lite blött första kvällen. Somnar i stolliften dagen efter så dom fick stanna liften och väcka honom.
Hehe, skit händer 😂

Ökad fart i backen
Ett bra tips för att se fulla skidåkare är att ställa sig en bit nedanför Mooserwirt... när det börjar mörkna lite... har själv åkt ner där onykter, för jättelänge sen förstås.

Var i Val Thorens för att par år sedan, då var det kontroll av alla med kroppsvisitation och genomgång av innehållet i ryggsäckar vid liften upp till backen där foli dös ligger. Det är rätt fullt med folk som sitter i backen utanför stället och det är lika bra ljud där, förnämlig anläggning!

Men sånt där, populär afterski någonstans i nederkant av systemet, finns väl i varje skidort av ngn storlek, Ischgl Paznauer taja mm, Hennu Stall i Zermatt etc
Där är det kanske mest så att folk riskerar att skada sig själva?

Senast ändrad:
Ökad fart i backen
Var det inte berättelse om väldigt mycket folk I Madonna i en annan tråd?
Några mindre anläggningar har redan maxtak för sålda liftkort per dag, tex några kring Göteborg (alebacken och isaberg). I större system som Åre är det dock svårare eftersom folk fördelas inte jämnt. Varför skulle man tex inte få köpa liftkort när man vill åka I ett nästan tomt duved,bara för att det är för mycket folk i störtloppet i Åre? Att reglera per backe går ju egentligen bara genom liftkapacitet, men det skappar köer och är dåligt för rykten.

Ökad fart i backen
Med gondoler och sittliftar så är det ju extremt lätt för alla att ta sig till toppen, på gott och ont.
På orter där majoriteten av liftarna är av typen ankarliftar, så kanske man avstår det där "sista åket" eftersom det känns direkt i benen att man är trött.

Sen ett större problem är att just sportloven är så fokuserade på enbart några få veckor -- jag tror alla skulle vinna på att sprida ut veckorna för minskad trängsel.

Ökad fart i backen
Under fredagens skiddag när jag stod och väntade i liftkön kom en kärring och slog till mig med sin stav och gormade på tyska. Detta för att hon tyckte att jag körde för fort. Jag frågade om jag hade åkt nära henne eller om jag hade sprutat snö på henne, det hade jag inte. Nästa gång knäcker jag hennes stav över mitt knä.

Va inte som kärringen

Ökad fart i backen
Om vi ser till vad mer som har ändrat över lite längre tid så åker de flesta idag med betydligt mera skydd än vad man gjorde för 20 år sedan. I backen är det hjälmar och ryggskydd. På vägen dit är det krockkuddar och allehanda assisterande system. Risken minskar överallt och det leder till att medvetenheten om riskerna minskar.
Det intressanta med dagens hjälmar är att de faktiskt är certifierade för kollision i ganska låg hastighet, runt 20-30 kmh. Det finns alltså inga garantier att hjälmen skyddar i kollision i hög fart, det är de inte konstruerade för.

Ökad fart i backen
Osäker på om det har blivit en ändring i uppförsel eller vem som eventuellt är problemet.

Min anekdot från några veckor sen när dottern testade snowboard är att åka sakta och inte helt ha kontroll i en lätt familjebacke upplevdes skrämmande på grund av barn och ungdomar som åkte för fort för deras kontroll och uppmärksamhet.

Tvivlar dock på att det är ett nytt fenomen och jag trodde att saken handlade mer om att vuxna kör för fort än att barn har dålig kontroll.

Ökad fart i backen
Det intressanta med dagens hjälmar är att de faktiskt är certifierade för kollision i ganska låg hastighet, runt 20-30 kmh. Det finns alltså inga garantier att hjälmen skyddar i kollision i hög fart, det är de inte konstruerade för.
Det är ett ämne som förtjänar en egen tråd egentligen. Det är ju sällan man kraschar i så låga hastigheter och gör man det så kan man oftast hantera det utan några skydd.

Jag har till exempel inte hjälm när jag cyklar då det sällan går fortare än 30. Jag har provat men resultatet blev att jag slog i huvudet vid varje krasch, det var den extra vikten och bulkigheten som gjorde det. Ett helt liv av krascher på cykel har lärt mig att skydda huvudet utan hjälm men på skidor går det fortare än vad reaktionerna hinner med.

Finns det några hjälmar som är klassade för högre hastigheter? Jag har valt en skidhjälm som är förstärkt med Aramid (Kevlar) men vad jag vet har den fortfarande bara en vanlig certifiering för skidhjälm vilka har skrämmande låg hastighetklassning.

Tillbaka
Topp