ont i fötterna

Samen

Medlem
ont i fötterna
Det är så att en polare till mig köpte ett par strolz pga av att han har rätt stora fötter typ 48-49.
Men han kan inte åka mer än kanske två timmar sedan måste han villa fötterna, problemet är att han får riktigt ont på ovan sidan av foten typ mitt på vristen.
Jag kan inte komma med så mycke hjälp för jag har aldrig haft problem med fötterna, så finns det någon som har liknande problem så kom gärna med tips. Jag läste här på forumet att man kunnde
"bulba" skalen till pjäxorna går det även på strolz? För det är inte själva inner skon som det är fel på det är snarare att hans fötter är för höga, så det är själva skalet som klämmer på fötterna, för han behöver nästan inte spänna dom nedre spännerna.
Och större storlek fanns visst inte..

Samen..

ont i fötterna
Men om han slänger in ett par formgjutna sulor, då höjs ju hela foten upp ytterligare en bit och trycket mot plösen (på skalet) förvärras? Stöd under hålfoten är ju en helt annan historia. (Det finns för övrigt separata, formbara hålfotsinlägg hos t ex Löplabbet sist jag kollade.

Ring och prata med Strolz, de borde vara angelägna om att lösa problemet.

//Dr. Snow

ont i fötterna
Tjena!
Tror, som ni säger, att formgjutna sulor kommer att göra under i detta fall. Stoppar du in sådana sulor i skorna blir ju inte foten högre... Det som händer är att foten får det stöd den verkligen behöver, och när du drar åt spännena dras pjäxan åt RUNT foten. Istället för att bara försöka pressa ner foten så mycket som möjligt mot sulan, vilket kan hända om man har högt fotvalv och dåligt uppbyggda skor.
I detta fall skulle jag även funderar på att borra om fästet för det andra spännet, det kan vara så att spännet sitter precis där han har ont och problemt kan försvinna bara man flyttar på det spännet lite grann.

Mvh// Daniel

ont i fötterna
Jag har ungefär samma problem men jag har otroligt små fötter. Jag är begåvad med otroligt högt fotvalv så skalet tryckte otroligt mycket på mina arma fötter. Jag fixade mig ett par formjutna filtsulor, för att få lite värme och så skruvade jag om spännena. Detta har hjälpt mig otroligt mycket, men de har ju tagit två år innan pjuxen har blivit sköna. Men nu åker jag en hel dag utan att behöva lätta på trycket. Så det finns hopp. Formjutna sulor är nog de grymmaste som finns.

// Emma

Tillbaka
Topp