Ont i smalbenen (Benhinnorna?)

Smulad_kotte

Ny medlem
Tjena, jag få skitont i smalbenen/benhinnorna? av min pjäxor så jag tänkte höra om nån av er hade nå trix/tips om vad man kan göra för att förebygga det, eller om det finns nå skydd eller nåt man kan köpa för det=)

tack på förhand

hört att tigerbalsam är bra.. ja körde med extra strumpor så de skulle bli tjockare vid smalbenet. men nu har ja styrt å köpt ett par spk pro model å dom funkar bra mot onda smalben!

lägg en bit skumgummi/liggunderlag i mellan smalbenet och plösen och pjäxan. Funkar skitbra för mig iaf. då skummgummit formar sig perfekt efter benet + att de ger en bättre passform. Oftast är problemet med ont i smalbenet att det är glapp mellan smalbenet och plösen så att man hela tiden slår vilket orsakar ömheten/smärtan.

jag har spk pjäxa men det gör endå ont :S men en tvättsvammp eller vad det heter hjälper :P som man har mellan benet å plösen :)
peace

Det finns inge bra du kan göra just nu förutom ha antiiflamatoriska salver samt smärt stillande, men sen är de bara att vila smalbenen köpa värme sulor som du kan ha i jumpaskon när man går och springer sen byt till ett par mjukare eller hårdare pjäxsor till nästa år. / Fredrik

Jag brukar raka bort hör precis i pjäx kanten och sen så stoppar jag en bit sitt underlag på varje ben, den funkar, tro mig!

ja hadde hornhinneinnflammation i sommras när ja hoppade studsmatta ;P de gör ont som fan :( men chilla med skidåkandet så går de över efter 1 månad typ ;P de skulle ja däremot inte klara ;D Älska skidåkning !

Knurteball sa:
ja hadde hornhinneinnflammation i sommras när ja hoppade studsmatta ;P de gör ont som fan :( men chilla med skidåkandet så går de över efter 1 månad typ ;P de skulle ja däremot inte klara ;D Älska skidåkning !
haha va? hornhinnan sitter väll ändå i ögat?

du borde sluta åka skidor för tillfället och träna upp muskler i det området. det gjorde jag, sen dess har jag inte haft problem. om du fortsätter åka och får mer ont finns det risk att det blir kroniskt

Testa med en längre strumpa, om strumpkanten sitter där benet trycks mest mot pjäxan så får du ont. Det funkade för mej iallafall :)

mitt tips (har inte läst igenom tråden så detta kanske nämnst...) är att spänna remmen på pjäxan hårdare och framförallt högre upp på pjäxan, det gjorde jag förut när jag hade problem och det hjälpte. boosterstrap är ett ännu bättre alternativ för att få pjäxan stabilare mot smalbenet..
sen kan du göra pjäxan mjukare genom att gå till typ alpingaraget och snacka med dom, dom kan skära bort delar av plasten i pjäxan så den flexar mjukare framåt. så benet tar mindre stryk vid landningar

Knurteball sa:
Men alltså det är inte så att smärtan klommer sakta så där, utan direkt när jag tog på mej pjäxorna inför första åket den här säsongen så kände jag direkt att jag fick ont av dom=/

avillberg sa:
H-T: hur kan man träna upp smalbenet (framsidan)?
det bör egentligen "specialsys" för person till person. man kan inte träna upp framsidan på smalbenet utan måste träna upp muskler runt omkring. man måste även träna upp rörlighet osv, och det är olika från person till person var man är stark och rörlig. så därför bör man gå till en naprapat eller liknande och få hjälp med övningar för att göra detta. det gjorde jag. det funka prima.

H-T sa:
avillberg sa:
H-T: hur kan man träna upp smalbenet (framsidan)?
det bör egentligen "specialsys" för person till person. man kan inte träna upp framsidan på smalbenet utan måste träna upp muskler runt omkring. man måste även träna upp rörlighet osv, och det är olika från person till person var man är stark och rörlig. så därför bör man gå till en naprapat eller liknande och få hjälp med övningar för att göra detta. det gjorde jag. det funka prima.
Kör mycket hoppövningar,typ jämfotahopp,enbenshopp och mycket balansplatta. Det gör jag funkar perfekt. Sen tränar jag mycket ben ändå.. Jag va även top 10 i sverige på 100m för ca 2 år sen. Nu kör jag skidor som första men fortsätter med den andra träningen vid sidan om. Jävligt bra träning till åkningen sen.

Booster straps hjälper som många redan sagt riktigt bra, för att de gör att tungan på innerskon sitter mycket tightare mot smalbenet och tillåter den att flexa mer med benet än med en helt stum strap.

Sen finns det också en anledning till att Tanner Hall, Seth Morrison, Shane McConkey, Eric Pollard m fl kör i 3-dels pjuk (Dalbello Krypton och Full Tilt). Helt enkelt för att de tillåter benet att flexa så mkt mer med pjäxan istället för hålla benet tillbaka.

Kolla på de här 2 filmerna för att få det djupare förklarat varför ett par boots av 3-dels konstruktion med tunga är så bra när man hoppar och studsar mkt, och även när man åker.
http://www.dalbello.it/technologies/krypton-tecnology/krypton-video.html
http://www.fulltiltskiboots.com/tech.asp

Att hålla på att skära i plasten på sina boots kommer förändra pjuken för alltid, mjukt och skönt för att hoppa kanske men utan respons och kraftöverföring när man ska åka hårt.
På Krypton och Full Tilt byter man bara till en mjukare tunga om man vill att de ska flexa ännu mer.

Ett bra träningstips för musklerna runt skenbenet är att göra sittande tåhävningar/-sträckningar med ett gummiband.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Booster straps hjälper som många redan sagt riktigt bra, för att de gör att tungan på innerskon sitter mycket tightare mot smalbenet och tillåter den att flexa mer med benet än med en helt stum strap.

Sen finns det också en anledning till att Tanner Hall, Seth Morrison, Shane McConkey, Eric Pollard m fl kör i 3-dels pjuk (Dalbello Krypton och Full Tilt). Helt enkelt för att de tillåter benet att flexa så mkt mer med pjäxan istället för hålla benet tillbaka.

Kolla på de här 2 filmerna för att få det djupare förklarat varför ett par boots av 3-dels konstruktion med tunga är så bra när man hoppar och studsar mkt, och även när man åker.

Att hålla på att skära i plasten på sina boots kommer förändra pjuken för alltid, mjukt och skönt för att hoppa kanske men utan respons och kraftöverföring när man ska åka hårt.
På Krypton och Full Tilt byter man bara till en mjukare tunga om man vill att de ska flexa ännu mer.

Ett bra träningstips för musklerna runt skenbenet är att göra sittande tåhävningar/-sträckningar med ett gummiband.
Är det nån som vet vart man kan köpa sånna där Dalbello pjuck här i stockholm nånstans?

Smulad_kotte sa:
Lima-ko sa:

Är det nån som vet vart man kan köpa sånna där Dalbello pjuck här i stockholm nånstans?
alpint har dalbello

Precis som H-T säger finns det mkt hjälpmedel, salvor osv. men om du verkligen vill bli av med det finns det inte något annat att göra än att vila, trist men sant. Vila tills man blir av med det ordentligt och sedan börja träna sina ben ordentligt, framförallt vader.
Om man använder olika hjälpmedel, salvor osv. så kommer det lindra men du kommer inte bli av med det.

Senast ändrad:
H-T sa:
du borde sluta åka skidor för tillfället och träna upp muskler i det området. det gjorde jag, sen dess har jag inte haft problem. om du fortsätter åka och får mer ont finns det risk att det blir kroniskt
Muskler på framsidan av smalbenet? Jag har då bara ben och skinn, kan knappast tänka mig att det ska sitta en muskel där och lär ju inte hjälpa smalbenet om man bygger muskler i övriga kroppen. Risk för att det blir kroniskt? Nja.

FelixL sa:
H-T sa:
Muskler på framsidan av smalbenet? Jag har då bara ben och skinn, kan knappast tänka mig att det ska sitta en muskel där och lär ju inte hjälpa smalbenet om man bygger muskler i övriga kroppen. Risk för att det blir kroniskt? Nja.
Baksidan av smalbenet, vaderna, det är dom man ska träna.
Faktum är att man måste vila ordentligt först och sedan börja träna framförallt sina vader ordentligt vilket gör att dom hjälper till med belastningen på framsida smalben.

Skaffa ett par fotbollsbenskydd o riv bort plasten, sätt dom mellan smalbenet o pjäxan när du åker. musmattor funkar typ också.

FelixL sa:
H-T sa:
hahaha kan bero på att du är otränad XD Det sitter en muskel på framsidan som du kan träna genom som sagt tåhävningar etc, fast jag går på hälarna istället något varv efter friidrottsträningen, får en fin statisk styrka då. Det är viktigt att vara stark i vaderna också och att stretcha dom efter varje gång du har ansträngt vaderna.

Benhinneproblem har jag hört kan visst bli kroniska, farsan berättade att han snackat med några medeldistanslöpare som sprungt mkt när dom hade hont i benhinnorna i ungdomen och har fortfarande stora problem med det. En tjej i min friidrottsgrupp som gått nån tränarkurs sa också nått om det.

Lycka till

Åh nej, det är den 18-åriga sekten som gaddat ihop sig mot mig ;(

Tillbaka
Topp