Ont i smalbenen (Benhinnorna?)

Gå till en expert. Det gjorde jag. Det som behövdes för mig var en ny sula som byggde upp min fot bättre och därmed rätade upp smalbenet. Det finns säven speciella "plåster" i nåt elastiskt material man kan köpa å sätta längs skenbenet, kostar 150kr cirkus och man kan använda samma plåster runt 30ggr (går att tvätta) Plåstret avlastar benet väldigt bra! ett tips.

H-T sa:
du borde sluta åka skidor för tillfället och träna upp muskler i det området. det gjorde jag, sen dess har jag inte haft problem. om du fortsätter åka och får mer ont finns det risk att det blir kroniskt
man brukar väll inte ha så mycket muskler om ens någon på framsidan av smalbenet???

i sittdynor finns det sjyst skumgummi,en bra övning för vaderna ärju typ att stå och göra som "tå-hävningar", asså lyfta upp hela kroppen med tårna.

i usa sa dom till mig att jag skulle ta och smörja in benen med typ voltaren gel, sne skulle jag dra ett fleece överdrag över benhinnorna och sen linda med gasbinda ovanpå fleecen, så aatt jag skulle få stöd och så det blir värme, funkar relativt bra

M-attee sa:
H-T sa:
du borde sluta åka skidor för tillfället och träna upp muskler i det området. det gjorde jag, sen dess har jag inte haft problem. om du fortsätter åka och får mer ont finns det risk att det blir kroniskt
man brukar väll inte ha så mycket muskler om ens någon på framsidan av smalbenet???
om du tar dig tiden att läsa igenom tråden så förklarar H-T vad han menar...

M-attee sa:
H-T sa:
Det är ju det som är problemet.....att man inte har så mycket muskler där. Den måste tränas upp och det tar lite tid. Musklen vi pratar om sitter 10-15 cm nedanför knät om du följer smalbenet neråt och sedan ett par centimeter mot utsidan av benet. När du märker att du har en muskel där då är du redo för en jibbsäsong. Tåhävningar är grymt. När du sitter i soffan har du hälarna i golvet och lyfter tårna upp o ner. Gör det 10 min om dagen i 3 månader och problemen är borta. Som all träning så måste det även underhållas.

Brukar få ont i benhinnorna, när det ej går att uthärda tar man typ en 5 min paus och löser pjäxorna och sedan upp och åka igen.

Finns ngt märke som heter Epitact , dom gör plåster och liknande och dom har en självhäftande "tygbit" som säts på smalbenet där det gör ont. och somsagt fäster av sig sj så gör inge ont att ta av, år att tvätta upp till 30 gånger. finns på åre skidsport vet jag för 150 kr.

Den som sätts på smallbenet hette visst epitact E29

Tipsson sa:
Jag brukar raka bort hör precis i pjäx kanten och sen så stoppar jag en bit sitt underlag på varje ben, den funkar, tro mig!
Jag använder ett par gamla fotbollsbenskydd istället för sittunderlag. fukar grymt, dock en aning oproffsigt om man vill vara perfektionist.

Om man struntar i att benhinnorna gör ont så kan det till slut gå så långt att benet går av. så man ska alltid ta benhinneinflammationer seriöst.

Har fått höra att bästa sättet för att de ska gå över är att raka bort allt hår där det gör ont, dock bögigt men det funkar, ;)

hej här är en nyuppfining av bode miller. harej tästat sjäv men detär nog en bra investerin.

http://www.skistore.se/catalog/product_ … ts_id=1570

Bosterna är bara till för att få mer tryck mot plösen när du t.ex. åker alpint och att pjäxan ska flexa bättre, har tyvärr inget mot ont i benhinnorna att göra!
Dock en grym investering om man vill åka skidor seriöst!

Blackriverpaint sa:
M-attee sa:
H-T sa:
Det är ju det som är problemet.....att man inte har så mycket muskler där. Den måste tränas upp och det tar lite tid. Musklen vi pratar om sitter 10-15 cm nedanför knät om du följer smalbenet neråt och sedan ett par centimeter mot utsidan av benet. När du märker att du har en muskel där då är du redo för en jibbsäsong. Tåhävningar är grymt. När du sitter i soffan har du hälarna i golvet och lyfter tårna upp o ner. Gör det 10 min om dagen i 3 månader och problemen är borta. Som all träning så måste det även underhållas.
klart man har muskler fram på smalbenet, annars hade det ju inte funkat att gå på hälarna.

Blackriverpaint sa:
M-attee sa:
H-T sa:
jag har muskel där nu, jag känner muskeln, tåhävningar o balansplatta funkar i 2 månader!!! nu e de bara o forsätta antar jag, men har ont när jag hoppar matta så har nog fortfarande benhinneinflamation men tigerbalsam varvat me kyla o värme lindrar bra

Tipsson sa:
Jag brukar raka bort hör precis i pjäx kanten och sen så stoppar jag en bit sitt underlag på varje ben, den funkar, tro mig!
Det funkar inte för mig :/
Jag har ett par SPK Kreation, får skitont av dem, ÄVEN om jag har sittunderlag mellan plösen och smälbenet :(
Är SPK Pro bättre för benhinnorna?

1. skaffa en boosterstrap. gör all skillnad i världen.
2. kör med ordentliga skidstrumpor, inga feta ullstrumpor från 80-talet.
3. formgjut en sula. då hamnar foten på rätt plats också.
4. träna upp musklerna på framsidan av benet. att man inte skulle kunna göra detta är snick-snack, det funkar för mig. jag brukar stoppa in fötterna under soffan och lyfta upp den med framdelen av foten, liksom. då spänner man framsidan underbenet och det blir dessutom dynamisk träning istället för statisk.
5. vaxa bort håret på framsidan om du tror på såna metoder (har aldrig gjort det själv, men vore intressant att prova). att raka känns meningslöst, håret är ju fortfarande kvar, bara kortare.
6. balansplatta är finfin träning. det stärker kringliggande muskler, och det är bra att hålla dessa i form om man vill undvika benhinneinflammation, åtminstone om man åker mycket.

lycka till!

ett tips... raka där smalbenen går. upp till pjäxans slut.. funkar för mej och ha inga knölar med strumpor eller långfillingar

jag hade t5yp samma problem, fick typ hårsäcksinflamation lr ngt sånt, jag har så håriga ben :) Så ja raka längst ner, jättesnyggt + att de inte gör ont längre !

Förutom ovan nämnda träning, som funkar, använder jag mig helt enkelt av rektangulära bitar av skumgummi. Ta en random, oanvändbar madrass och skär ut rektangulära bitar som passar till benet och inom plösen, sen är det bara knäppa och köra. Madrassen trycks ihop så pass mycket att du ändå får en bra fit mellan pjäxa och ben. Mitt förslag!

fan vad folk klagar på att man ska söka i forumet. Man vill väl kanske ha nya idéer och lösningar på problemen som kanske inte fanns förra året eller tidigare :O
Ta fragbite t.ex... man kan söka o söka men inte komma någonvart. Hjälp till istället när han ber om hjälp, och stör det så mkt, svara inte då.

jag hade svin mkt problem med det ett tag men sen var det någon som sa till mig att det kan vara hårsäcksinflamation också så jag provade att raka benen upp till knät har itne haft problem sen dess

Skulle vilja tipsa om Linnex! Det är det enda som riktigt funkat bra för mej och mina smalben/benhinnor.

jag vill även starkt avråda er till att ha skumgubbi mellan ! det blir en kant av det som gör att det bara blir värre ! Pz

jag tror han redan har hittat en lösning på sitt problem då tråden är så pass gammal.
Men för alla andra som läser så hade jag väldigt ont i smalbenen förut. hörde att massa snackade om att raka, det kändes lite töntigt faktist. Men jag testade det innan jag skulle åka sist, och det var det bästa beslutet jag gjort på länge! inga som helst problem sen!

aa nu joinar jag er också med onda smalben. har haft det typ 2 veckor nu, fick det helt plötsligt efter en dag i backen, måste ha lite akuthjäp av er rutinerade.

jag har inte ont när ja går står eller nåt annat än när jag har pjäxorna på mej.
det gör ont på själva BENET i smalbenet om ni fattar , lite snett på framsidan av smalbenet.
jag blir liksom öm och de sitter i en vecka efter ja har åkt, hur mkt jag än vilar (har vilat som längst från skidåkningen 1,5 vecka, sen lockade parken för mkt för att motstå:D) men det kommer tillbax efter ca 3-5 åk igen.
har inga problem med fötterna.
har ett par Salomon Xwave nu.
vad jag har märkt nu på sistonde är att själva plösen är för V formad för mina smalben så att BENET inte ligger emot plösen. liksom vadmusklerna tar emot men de glappar endå därframme. och det gör ont där pjäxan slutar(som längst upp).

har inga formgjutna sulor.

jag har inga knölar eller nåt under pjäxan utan bara ett par riktiga skidstrumpor. har inte boosterstrap . har inte testat vaxat benen heller,

är nånting av ovanstående något ja borde testa?

HJÄLP MEJ SNÄLLAAA!

Senast ändrad:
Jag blir lite rädd när jag läser om alla som inte vet att muskeln på framsidan av benet finns. Den kallas fotböjaren och är minst lika viktig som vadmuskeln efter som den är dess antagonist. Om man inte tränar antagonisten till muskler lika mycket som själva muskeln man vill träna ökar ofta risken för skador. Benhinnor är ett stort problem som ofta kan bli mer eller mindre kroniskt om man inte är försiktig med det. Vila är viktigt samt att träna upp muskler och sådant runt om kring. Om man håller på med löpträning och liknande har jag läst och hört att man ska undvika hårt underlag som tex asfalt. Lösningar har ju nämnts i massor men ordentlig vila och uppbyggnad känns lite bortglömt så därför tipsar jag om det.

Jag har samma problem så kan tyvär inte hjälpa dig.
Men om jag får låna tråden så undrar jag om man ska raka hela benen ? Ska man raka vaden också ?

Pratade med en kille som sa att benhinneinflamation kommer från någon sak i hälen och att man ska köpa formgjutna sluor för att få bort problemet

Zamboni sa:
Stepup sa:
Pratade med en kille som sa att benhinneinflamation kommer från någon sak i hälen och att man ska köpa formgjutna sluor för att få bort problemet
Okej :)
Så det lär inte hjälpa med att raka benen ?
Om du har hårsäcksinflamation på smalbenen så hjälper det nog.
Själv hade jag så att jag i början med ett par Salomon pjäxor fick sjukt ont av bakåtvikts landningar.
Sen lånade jag min pappas gamla lange pjux, funkade bra i början, fast sen fick jag blåmärken på smalbenen istället, gjorde inte lika ont men till slut så blev det att köpa ett par Full tilt booter och dom funkar bra för mig:)

Stepup sa:
eeah, skit snack. det kanske är bra om du har ont i fotvalvet och liknande, typ häl och sånt, men om du INTE får ont när du går står hoppar på marken etc så är det förmodligen hårsäcksinflammation. lösning: vaxa benen, om du bara rakar gör du ju håret bara kortare, du blir ju inte av med det.

om det dess värre gör ont när du går står hoppar på marken etc så kan det vara benhinneinflammaiton. lösning: tigerbalsam, Zon om du är tillräckligt gammal för att använda det. (tror de e nån åldersgräns på ca 15-16 år)

dom råden fick jag. är ännu inte av med mina onda smalben. väntar just nu på mina spk kreation som kommer närmaste dagarna. får se hur mkt dom vill hjälpa mej ur skiten.
pz

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp