Öpettider för liftar i alperna?

KarinLager

Aktiv medlem
Hur ser det ut med öppettider för liftarna i Alperna, alltså när öppnar de på morgonen och när stänger de på kvällen? Har sökt men det är svårt att hitta info om just det... Har de öppet längre i mars än i januari, som det kan vara i Sverige. Funderar på om vi ska resa i januari eller mars, just nu lutar de tåt Alagna.

Stort tack på förhand!

Där jag vart i Frankrike (3 Vallées, Val d'Isère m.fl) så brukar de första liftarna öppna vid nio eller strax innan, och fram till sportloven stänger de typ halv fem. Senare på säsongen brukar de slänga på en halvtimme eftersom det är ljust mycket längre. (Mitt i vintern mörknar det kring 5 och är kolsvart strax efter sex, som jämförelse är det ljust till typ nio i slutet av säsongen.)

Har dock inte varit och åkt i Italien annat än över dagen, men jag misstänker att det är ungefär samma överallt? Handlar väl till viss del om att det ska hinnas pistas klart, och att pistörerna ska hinna upp och sätta ut skyltar osv innan backarna öppnar.

Flesta ställen jag åkt på i Schweiz öppnar 8.30, även i dec-jan. Lite flexibla på morgonen ibland när det inte är så mkt att få ordning på, eller väldigt mkt att få ordning på. Inte märkt att de stänger senare senare på säsongen fast det är ljusare, de har ju lika mycket att dona med efter stängning oavsett.
Tänker generellt (med tanke på solens upp och ner) att de kan öppna tidigare längre österut och stänga senare längre västerut.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp