Jag vill ju inte skrämma upp dig men...
1. Jag har kompisar som blivit rånade under pistolhot i Santiago. De var lite skärrade men fick snabb hjälp av polis och svenska ambassaden.
2. Min sambo coh hennes tre tjejkompisar blev rånade mitt på dagen på en strand i Guatemala. Killen som rånade dem var mycket drogpåverkad, tuggade fradga och hade en 60cm lång machete som vapen. De fick också snabb hjälp efteråt, dock är polisen i Guatemala småfarlga de med.
3. I Costa Rica blev en god vän beskjuten från en bil när de lämnade ett uteställe. Varför? De svala surfsnubbarna från Sverige i solblekt ljust hår, blå ögon, solbrända och (i jämförelse) mycket stålar står högt upp i kurs bland de Costa Ricanska damerna. Det tycker inte de osvala Costa Ricanska herrarna alltid om...
Å andra sidan...
...så har jag och många polare som spenderat längre tid i Syd- och Mellanamerika utan att det hänt ett smack. Utan att ha något empiriskt stöd så är det säkert mer farligt än i gamla, hederliga Sverige. Hur som helst så är det de gamla vanliga råden med värdesaker så nära kroppen som möjligt, att vistas på så säkra platser som möjligt, och att inte flascha med stålar, telefoner coh kameror hur som helst.
Jag vill minnas att jag kollade över UDs hemsida innan jag åkte för riskbedömningar, ett annat tips är att skaffa Lonley planetböcker för varje land samt för deras huvudstäder (alltså en för Chile OCH en för Santiago etc...), där står ganska utförligt vad man skall passa sig för.
Lycka till