Överfallsrisk i latinamerika?

Niiiicke

Medlem
Planerar en resa till latinamerika om 1-2 år och tänkte besöka argentina, chile och ev. peru. Men är rån/överfallsrisken väldigt stor när man reser runt där på egen hand. Någon som har erfarenhet?

känns som de är jävligt svårt att säga eftersom du ute i så pass god tid!
men de är klart att de kan va klokt att inte ut efter 10 i dom värsta områdena!

min polares farsa har vart i sydamerika ett antal gånger och han säger att stöld/rånrisken är hög. 2 ex på försökta rån: dom skärde hål i botten på hans ryggsäck men han hade satt dit hönsnät så inget ramlade ut. den andra gången så kastade 3 personer koskit på han och direkt kom flera personer som torkade av skiten samtidigt som dom försökta ta alla hans pengar. dom lyckades inte för att han hade lagt dom i kalsongerna! så om du vill ha pengarna safe, lägg dom i kalsongerna för där rör dom dig aldrig!

Jag vill ju inte skrämma upp dig men...

1. Jag har kompisar som blivit rånade under pistolhot i Santiago. De var lite skärrade men fick snabb hjälp av polis och svenska ambassaden.
2. Min sambo coh hennes tre tjejkompisar blev rånade mitt på dagen på en strand i Guatemala. Killen som rånade dem var mycket drogpåverkad, tuggade fradga och hade en 60cm lång machete som vapen. De fick också snabb hjälp efteråt, dock är polisen i Guatemala småfarlga de med.
3. I Costa Rica blev en god vän beskjuten från en bil när de lämnade ett uteställe. Varför? De svala surfsnubbarna från Sverige i solblekt ljust hår, blå ögon, solbrända och (i jämförelse) mycket stålar står högt upp i kurs bland de Costa Ricanska damerna. Det tycker inte de osvala Costa Ricanska herrarna alltid om...

Å andra sidan...
...så har jag och många polare som spenderat längre tid i Syd- och Mellanamerika utan att det hänt ett smack. Utan att ha något empiriskt stöd så är det säkert mer farligt än i gamla, hederliga Sverige. Hur som helst så är det de gamla vanliga råden med värdesaker så nära kroppen som möjligt, att vistas på så säkra platser som möjligt, och att inte flascha med stålar, telefoner coh kameror hur som helst.
Jag vill minnas att jag kollade över UDs hemsida innan jag åkte för riskbedömningar, ett annat tips är att skaffa Lonley planetböcker för varje land samt för deras huvudstäder (alltså en för Chile OCH en för Santiago etc...), där står ganska utförligt vad man skall passa sig för.
Lycka till

Jag har spenderat 4 månader med att resa i Sydamerika och märkte inte av några problem alls. Stora städer och välkända turiststråk är ju alltid värre men det beror mycket på hur du uppträder mot de du möter, är man dryg och odräglig på något skumt ställe där så är det mycket större risk att råka illa ut än i Sverige. Har man bara vanligt bondförnuft så är det inga problem. Peru är värst då det är väldigt fattigt men Chile och Argentina ska det inte vara några problem i.

Chile är relativt säkert tycker jag. Peru har dock en rätt stor del personer som lever under fattiga föhållanden som sagt. Men det är som sagt farligare i vissa områden precis som i usa, spanien eller frankrike. Dock är människor lite mer desperata kanske. Jag har släkt i både Chile och Peru och visst väcker man uppmärksamhet trots att jag är mörkhårig och håller tyst ( jag bryter på spanska åt andra hållet ) Visst finns de folk som är infödda och ljusa, klär sig som vi och har mycket pengar som vi eller mer men de är (mer i peru ) färre och rör sig lite mer begränsat. Är du typ blond? Är man med tjejen som är blond och 170 så kan man bli utstirrad på vissa ställen. Åka ensam skulle jag inte göra själv för att det är tråkigt och farligare. Och behöver inte vara ljus heller för att väcka uppmärksamhet då en polare som är halvperuan-svensk och mörk blev rätt illa omtyckt av peruanska killar då han ser rätt bra ut, är 185 ( sydamerikaner brukar vara kortare ) och klär sig rätt fräscht. Han fick stryk då han gillade ett gäng peruanska tjejer för mycket då nån blev sotis. Men om du inte är alltför blyg så är kontakt med folket som bor där du är a och o då de lär känna dig o risken för att nåt händer lär ju försvinna helt. Peruaner och Chilenare är trevliga typer överlag.

Har bott i Chile och Guatemala, och jämfört med Centralamerika så är Chile säkrare än Tranås på dagtid. (tänk vad några år under diktatur kan göra) Som flera ovanstående har konstaterat så finns det alltid en risk att råka illa ut i större städer i fel områden. Men med lite sunt förnuft och mindre flashiga kläder klarar man sig bra.

Min erfarenhet är att hyfsade spanskakunskaper är ett stort plus. Jag har tagit mig ur flera kiviga situationer för att jag kunde snacka mig ur det.

Generellt sett så känns det väldigt säkert att resa i Chile söder om Santiago, och i Argentina söder om Buenos Aires. Jag liftade med helt främmande människor upp genom Patagonien själv i sex veckor och sov i princip vid vägkanten eftersom det kan dröja en dag tills det kommer en bil. Hände inte ett smack. Patagonien är f.ö. ett absolut måste om du reser till Chile/Argentina.

Klart du ska dra dit!

Tillbaka
Topp