Övergå från skidor till bräda?

SimplyP

Ny medlem
Tjenare, jag har kanske tänkt på att byta till att åka snowboard, eller köra både skidor och snowboard. Jag var inte säker på var jag skulle lägga den här topicen, men som sagt, ungefär hur lätt är det att övergå från skidor till bräda? Har iaf hört att det ska vara lättare att lära sig bräda om man åkt skidor innan. Och sen om man ska börja åka, man ska väl inte börja på en för mjuk eller för hård bräda? Tackar i förväg, längar till vintern.

Senast ändrad:
det är inte så svårt, börja bara lugnt så kommer det av sig själv :). vad du ska ha för bräda beror ju på lite vad du åker också, men bäst när man ska börja är nog en lagom mjuk allroundbräda som är snäll mot plånboken. hoppas jag kunde hjälpa och lycka till med åkningen

Hmm.. åkte skidor när jag var bara nå år, började bräda när jag var lite äldre och åker nu skidor igen efter några år på bräda. Det jag kommer ihåg och vill komma fram till är att det var grymt lätt och åka bräda, hoppade och shizzle första dan :>. Skidor var väl lite sådär och börja med igen tog kanske 3dagar innan man hade kontroll. Det som jag märkt dock är att det är svårare i luften med en bräda än skidor IMO men bräda är fett kul på marken och bara småjibba lite så som butters osv. Faktiskt sugen på börja åka bräda igen, sjukt kul med butters :) Lycka till hörru

Ska nog också börja med bräda igen, kanske inte ute i outpisten men i backen/parken ser det nästan roligare ut och rätt cleant. Någon som kan tipsa om bra nybörjarbräda?

Grattis kompis,

det är dags för dig att uppleva något grymt! Se till att köpa en allroundbräda som funkar med det mesta, eventuellt hyr utrustning tills du fattat grunderna. Det är absolut inte svårt, du kan ha lärt dig all "åk-teknik" på en heldags åkning om du är ihärdig....

Lycka till!

Arbor snowboards formula är perfekt för nybörjare. lagom mjuk och lätt som fan. snowboard e det fetaste som finns börja med det

Strunta i att hyra... Du får en riktigt bra bräda + bindning för 2000-3000 kr idag beg. Nypris lätt över 8000. Så varför hyra för för 300 kr per dag (eller vad det kostar).

jag är ganska högutbildad snowboardinstruktör, och har jobbat många år med det, jag åker även mycket skidor och tycker för övrigt att det bästa är att kunna åka båda, då vissa dagar/förhållanden passar bättre på skidor och andra är klart roligare på bräda.

när det gäller att lära sig att åka bräda, så kan jag ärligt säga att jag aldrig varit med om en elev som inte lyckats lära sig att ta sig ner för backen på en dag och jag kan inte påstå att jag tycker det är nån skillnad om dem har åkt skidor tidigare.

det jag däremot tycker är en jättestor fördel med skidåkare som vill lära sig åka bräda är att de har skidvett, dem sätter sig tex. inte bakom ett krön, de fattar att man ska visa hänsyn mot andra etc...

snowboard e cleanare ,man behöver inte vara bra för att det ska se snyggt ut, men skidor måste man vara duktig på för att de ska komma upp i samma klass.!

trk jag, :D

pHille-026 sa:
snowboard e cleanare ,man behöver inte vara bra för att det ska se snyggt ut, men skidor måste man vara duktig på för att de ska komma upp i samma klass.!

trk jag, :D
nja... Försök fotografera snowboardåkare. Oavsett hur duktig man är så är alltid de där j*vla armarna i vägen :P !

men lite rätt har du...

Kommer nog att hyra för 1200 kr i vinter, för att se om intresset finns, sen så kan man alltid köpa nästa säsong! =)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp