Överlappspjäxa eller 3-dels/cabrio? För och nackdelar?

• Trådstartare Trådstartare DrJ
  • Start datum Start datum

DrJ

Medlem
Funderar på att komplettera mina Cochise light med ett par alpnpjuck. Har aldrig åkt med ett par 3-delade pjäxor som tex Krypton pro men lite sugen. Tycker dom satt bra på min fot vid en snabb testning. Vad tycker ni är skillnaden i flex och åkkänsla mellan överlapp och 3-del, givet att båda passar foten bra? Finns det några generella för och nackdelar? Är inte ute efter något superstyvt, väger 75 kg och åker rätt lugnt mest offpist.

Också nyfiken på detta. Rent spontant verkar tredelade vara helt överlägset när det gäller att komma i och ur (just därför har jag alltid sagt att mina nästa pjäxor ska vara sådana men av någon anledning blir till slut fotdödande överlappspjäxor ändå). Sen känns det också väldigt praktiskt med separat snörning på innerskon så att man kan kliva ut pjäxan med innerskon kvar på foten och därmed få en "toffla" att knalla omkring i på lunchrestaurangen.

Snörning känns ju helt klart vanligare på traditionella pjäxor. Speciellt på raceversioner där innerskon är väldigt tunn och lätt veckar sig annars.

Den stora skillnaden som spelar roll är enligt mig att man slipper att skodelen på pjäxan flexar utåt samtidigt som du sätter kraftigt plöstryck.

Inga vetenskapliga bevis men jag har kört 3-delat under nästan alla år.
Jag gillar flexet som 3-delade får bättre. Sen sitter leden längre ner på Krypton pjäxan
känns bättre tycker jag då det är mer vid fotleden (kan ha fel).
Sen gillar jag att du oftast får ett spänne som trycker foten snett nedåt bakåt
på ex Krypton.
Min tankar kring fördelen med 3-delade.

Kör 3 delad Dalbello Krypton numera och har inte upplevt någon nackdel.
Smidiga att kliva i och ur, lätta att ta ur innerskon, skönt flex som är mjukt i ändlägena, möjligt att påverka flex genom att byta tunga, ingen plös som skaver på sidorna.

Nackdelen är att mina saknar gåläge men det finns 3 del med gångläge. Skulle garanterat välja tredel igen. Låter lite väl odelat positiv men jag är sjukt nöjd.

Hittar man ett par tredelade som passar foten så är det ett bra val.

Skillnaderna som jag har märkt, beror lite på hur mjuk flex man har. Vid mjuk flex slipper man, eller iaf förmiskar, ett par problem som att spännena klämmer rakt igenom plasten eller att foten blir klämd när man flexar*. Detta pga av att flexen bara bestäms av tungan så är resten av pjäxan gjord i lika hård plast oavsett flex. Vid hård flex är det inte så stor skillnad

*samma effekt som bootfitta skrev om (när fotdelen flexar utåt, dvs blir bredare så blir den även lägre i "takhöjd")

Sen är det som redan nämnt mycket lättare att komma i och ur pjäxan, kan utan några problem kliva i och ur skalet med innerskon kvar på foten, för att "toffla" runt på lunchen.

Håller med om en del praktiska fördelar som att komma i och ur lätt och att kunna variera flexet med olika tungor. Finns det någon nackdel? Upplever ni någon skillnad i "känslan" när ni åker? En del pratar om progressivt flex som jag tror jag begriper vad det är men jag är inte helt säker...

Progressivt flex innebär att flexet blir progressivt hårdare ju mer du flexar benet frammåt. Till skillnad från en tvådelspjäxa som tydligen ska ha relativt konstant flex, tom dess att fotdelen tappar formen.

Huruvida flexet verkligen är progressivt i en tre-delare eller konstant i en två-delare vet jag inte men jag har inte upplevt att fotdelen tappar formen (så att det märks) när pjäxan är ordentligt flexad på den Full Tilt med flex 4 (jätte-mjukt) som jag åker i nu.

Skillnad när jag åker har jag svårt att svara på då jag innan jag gick över till tre-delare (för 3-4 år sen) åkte runt i 1-2 storlekar för stora pjäxor.

Tex på krypton pro så är skaffet mer upprätt vilket jag tycker är bättre på kraftigt rockade skidor där man inte åker med samma plöstryck som tex med en pistskida. Sen tycker jag att en tredelad är bättre vid höga dropp och hopp då man inte får "shinbang" på samma sätt som med en överlappspjäxa. också blir stödet bättre då vid hopp och drop då flexet planterar sig ner mot fotleden istället för att pjäxan flexar uppe vid smalbenet.

Tillbaka
Topp