På vilken nivå ska jag lägga mig?

altren

Ny medlem
Jag ska, liksom inte så få andra här, investera i nya skidor. Nu är frågan vilken nivå jag ska lägga mig på när jag väljer modell.

Lite grundläggande info:
- 191 cm, drygt 80 kg
- Medelgod åkare med ambitioner
- Inga Hermann Maier-lår, även om jag tränar någorlunda flitigt
- Åker offpist så ofta jag kan, men vill ändå ha en skida som svänger hyfsat i pisten

Har hittat tre modeller från 06/07 som representerar de olika typer av skidor jag funderar på:

1. Fischer AMC 76 182 cm (https://www.freeride.se/review/view.php?id=3535)
Verkar vara en bra allround-skida, även om 182 cm känns lite kort och 76 mm midja förmodligen inte ger så himla bra bäring om det skulle bli lite djupare snö. Pris: ~2200 kr

2. Nordica Hot Rod Afterburner 186 cm (https://www.freeride.se/review/view.php?id=4267)
Fortfarande "race-form" på skidan vilket verkar ge vettig svängradie trots 84 mm i midja. Borde ge bättre trygghet i offpist utan att offra för mycket kvickhet. Pris: ~2850 kr (demoskida)

3. Blizzard Titan Nine 188 cm (http://www.blizzard-ski.com/goto/en/produkte/06_07/alpinski/freeride/titan-nine)
Nu börjar det bli ganska feta grejer - 92 mm midja och 24 m svängradie. Verkar ha fått mycket positiv kritik. Pris: ~3700 kr

Jag är egentligen mest sugen på Blizzard-skidorna, men frågan är om jag tar mig vatten över huvudet. Vad tror ni?

Senast ändrad:
Hei, altren!

Om man tar seg vann over hodet ved et skikjøp kommer en del an på hvor lenge du har åkt skidor. Altså, hvor erfaren du er. Jo større midje på skiene, jo mer krevende er de som regel.

Selv ville jeg sjekket ut noen av Völkls ski. Kanskje Mantra...? 184 har 96mm midje og 22,5 m svingradius. Den skal være en veldig bra allround modell; veldig bra i pudder/off piste, og bra även på pisterna!

Forresten, så har ingen av skiene du nevner xx CENTIMETER i midje! Det skulle i så fall vara hyfsad feta skidor! (Jag bara skämtas! Jeg forstod hva du mente)

Selv kjører jeg på et par Völkl Unlimited AT3 som er 170 lange og 72 på midjen. (Ingen perfekt off piste ski) Jeg kommer nok til å bytte til neste år! Må bare bli litt mer erfaren først. Forrige sesong var min første på alpinski.

Som ingenjör borde man ju ha koll på enheterna, men icke :).

Tack för tipsen. Mantra känns som att den hamnar i samma fack som Blizzard-skidan -- återigen frågan om den blir för stor "utmaning" för mig.

AMC 76 är i princip en ren pistskida. Bredden lugnar ner skidan och gör att den går bättre i vårsnö och i uppkört, men utanför pisten är den hopplöst smal om du har några som helst ambitioner att utvecklas.

Nordican är bredare, men ändå väldigt pistorienterad. Här får du visst flyt, men iom det hårda flexet och den kraftiga skärningen är det fortfarande en ren nödlösning för offpist om snön är ny. I gammal och/eller fast snö utanför pisten kan den däremot vara riktigt bra. Överlag ganska tung och bastant i känslan.

Titan Nine är en väldigt lättåkt skida med en neutral karaktär i mid-fat-segmentet. 92mm/188cm ger möjlighet att testa en mer modern bredlaggsteknik än med dom andra två. Nine är långt ifrån en stor skida och den "skis short" som det heter i utlandet, dvs den känns kortare än vad den är. Du behöver alltså inte oroa dig för storleken. Det är bara att hoppa på och köra. Frågetecknet är kanske snarare om du vill gå ifrån konceptet med kort radie. Personligen tycker jag att 24m är ganska lagom och det ger en avspänd åkning när man vill, men det går ändå att bli aktiv och kraftfull och tighta upp svängarna rejält. Jag åker hellre mer aktivt med en skida med längre radie i jämförelse med att vara låst till en kortare radie.

Ska du bara ha ett par skidor och vill testa offpist i någorlunda seriös form är Blizzarden det enda tänkbara alternativet av de tre skidor du nämner. Årets variant av Mantra är ingen dum idé heller, precis som Tommy säger. Men Mantran är mer krävande och upplevs större än Titan Nine tycker jag.

Senast ändrad:
Alltid skönt när ens ursprungliga tes visar sig stämma :).

Sen har du också en poäng kring svängradie. Egentligen föredrar jag längre svängar, och då skulle det förmodligen kännas frustrerande att ha en alltför svängfrisk skida.

Stort tack!

Völkl Karma (Bridge heter den iår) och Mantra är extremt allround. Du kan köra dom med dina 80kg utan problem och dom rockar överallt utom...

1. I extremt höga farter kan dom bli lite studsiga, speciellt om du inte orkar hålla skäret.
2. Tight skog. Dom är inte smidigast på marknaden men dom är inte jätte hårda heller.
3. Väldigt djup väldigt lätt puder. Gäller framförallt Karma då den är lite tunnare än Mantran.
4. Switch Karman är lite skum i baklänges känslan, vet inte hur det är med mantran.

Altså det är extremerna i offpist, pist och park som dom inte är jätte bra på men det är ju som sagt allround skidor och då kompromissar man alltid.

Tex

Redan när jag läste inlägget tänkte jag på Mantra. Alla svar med liknande budskap borde väl redan ha övertalat dig.
Om inte: Att Mantra skulle vara för svår för dig tror jag inte alls. Mina grundläggande info var väldigt lika dina när jag köpte mina Mantra förra året. Skillnaden är väl att jag i princip inte tränar mina lår alls, och att du har närmare 10 kg mer än mig att omvandla till kraft. För mig funkar skidorna utmärkt. De kräver en viss ansträngning till skillnad från min förra skidor - pocket-rocket. Det betyder att man faktiskt måste "åka" på skidorna för att de ska komma till sin rätt, i motsats till att bara "glida med". Det är snarare en fördel tycker jag, eftersom att man höjer sig lite extra då. Sen går det förstås bra att vila sig igenom en transportsträcka om man behöver det. Det bästa med Mantra är att dom har riktigt bra pistgrepp samtidigt som de är härliga att köra i lössnö. Det enda jag har riktigt stora problem med är pucklar, men det kan mycket väl handla om teknik och inte skidorna. TexMurphys reservationer för skidorna håller jag med om, men om man inte orkar hålla skäret i extremt höga farter är det nog läge att sakta ner, och med tight skog menas skog som egentligen inte är värd att åka i, eftersom att farten blir så pass låg.

Tack för inläggen om Mantra.

Jag valde dock att slå till på Titan Nine. Hittade den till ett bra pris (€365 inklusive frakt) på www.sportpalette.de och tyckte även att skillnaderna som MnO lyfte fram talade till Blizzards fördel i mitt fall.

Nu vore det najs att snabbspola 2 månader så man får testa dem :).

Tillbaka
Topp