pace-flagga

• Trådstartare Trådstartare fleming
  • Start datum Start datum
F

fleming

Guest
pace-flagga
tja, var nere i italien i julas och tyckte det va coolt med dessa rengbågsfärgade flaggor som det står pace på som hänger från balkonger överallt så sen köpte jag en på en marknad... sen kommer man hem och märker att just den färgkombinationen som är på flaggan används ofta i homosexuella sammanhang... pappa är elit på italienska och säger att pace betyder fred ... men jag undra vad flaggan betyder så jag inte hänger upp nåt som står för nåt som jag inte står bakom, om ni fattar hur jag menar.

( misstolka inte dettta inlägg)

pace-flagga
Här i Schweiz hängde de ett tag i många fönster. Jag tror inte att så många ville "komma ur skåpet" samtidigt, så det är nog rätt säkert att hänga upp den..

pace-flagga
Farsan har en pace-flagga hängandes utanför köksfönstret nere i Rom, å även många av hans å mina vänner.

Regnbågsfärgerna står för tolerans å respekt å används därför i gay sammanhang. Men den här flaggan har ingenting me den saken å göra!

De började säljas i samband med att kriget i irak bröt ut.

Flaggorna står för att man inte stödjer kriget i irak, eller krig i allmänhet!

Men om ja va du skulle ja inte hänga upp en sån flagga här i swe, det skulle nog som sagt kunna misstolkas.

Senast ändrad:
pace-flagga
jag har hängt upp en sån flagga i Sverige... det är bra skit.

och så här är det, PACE-flaggan är upp och ner i jämförelse med regnsbågsflaggan som används i gay-sammanhang, dvs färgerna börjar från ovan med violett osv, medan färgerna på gay-dito är i samma ordning som regnbågen itself - går från rött längst upp neråt mot indigo & violett.

därmed behöver du inte vara orolig för att det ska misstolkas eftersom alla alltså väldigt tydligt kan se att PACE-flaggan faktiskt är annorlunda än den "vanliga" regnbågsflaggan..............

men å andra sidan är det väl inte helt galet att förespråka kärlek och tolerans rent allmänt, oavsett om man är gay eller inte. blir sådär trött när jag tänker på att folk oroar sig för att en regnbågsflagga kan "misstolkas". du vet ju sanningen om dig själv, och det är väl ändå det som räknas. skitsamma vad andra tror och tycker... och här skulle jag kunna fortsätta i all evighet men då blir det nog lite väl mkt off topic.

lycka till med flaggan i alla fall!
fridens.

Tillbaka
Topp