Packning för en säsong

SannaW

Ny medlem
Packning för en säsong
Hej!

Jag reser i november ner till Österrike och hoppas på att hitta jobb och boende på plats. Men eftersom det är min första säsong så undrar jag vad man ska ta med sig, tänkte fixa skidutrustning på plats. Har försökt leta runt lite här på sidan men inte hittat nån bra lista.

Tacksam för tips.

Packning för en säsong
Phony sa:
Internationellt försäkringskort är ju det enda som du verkligen ska ha med.. sen är det fritt fram!
måste göra en kommentar: när jag var i italien på genom resa för något år sedan var jag tvungen att söka upp akuten. Där på akuten visade jag detta plast kort, reaktion i receptionen var ungefär så här. Haha så frågadede om jag hade pass!
slutsats av detta e att de inte litar på ett plast kort där ens namn står tryckt.
men idéen e ju bra.

Packning för en säsong
kalle188 sa:
Phony sa:
Internationellt försäkringskort är ju det enda som du verkligen ska ha med.. sen är det fritt fram!
måste göra en kommentar: när jag var i italien på genom resa för något år sedan var jag tvungen att söka upp akuten. Där på akuten visade jag detta plast kort, reaktion i receptionen var ungefär så här. Haha så frågadede om jag hade pass!
slutsats av detta e att de inte litar på ett plast kort där ens namn står tryckt.
men idéen e ju bra.
Ja tanken är väll att man även ska kunna styrka sin identitet så att den matchar namnet på kortet, tycker du inte det? :) Ungefär som när man betalar med ett kredit/betalkort, är visst något bedrägeriargument som kommer in där tror jag :P

Packning för en säsong
Yutta sa:
kalle188 sa:
Phony sa:
men idéen e ju bra.
Ja tanken är väll att man även ska kunna styrka sin identitet så att den matchar namnet på kortet, tycker du inte det? :) Ungefär som när man betalar med ett kredit/betalkort, är visst något bedrägeriargument som kommer in där tror jag :P
men jag var nog inte tydlig! det som hände var att receptionen i italien bara frågade vad det var för kort och kollade bara på mitt pass, alltså min slutsats av det är att de inte spelar någon roll, men å andra sidan var det ingen jätte turist ort, bara verona. så de e väll inte så vana vid dumma svensakar;) som de kanske e i St anton eller dyl. ne idee med kortet e ju tvärtom att man inte skall behöva styrka det, varför skall man släpa på ett extra kort när man kna ha ett vanligt körkort eller pass i stället??

Packning för en säsong
Tror vitsen med försäkringskortet är att det just visar att du har försäkring. Pass har ju (nästan) alla, men det har ju inget med ens försäkringar o göra.
Men som sagts innan, man måste ha någon form av godkänt id (pass, körkort etc) med sig också, annars kan ju vem som helst gå omkring med ens kort.
Sen att alla inte känner till kortet är ju inte så konstigt.. men nån på sjukhuset borde göra det så borde inte vara nåt problem egentligen.
Sjukhus nära/på turistorter brukar vara vana o förbredda för att turister ska komma, med bl.a. svenska eller iaf engelska blanketter som ska fyllas i osv.

Packning för en säsong
Om du jobbar vitt kommer du troligtvis även få försäkring via jobbet, ett spec kort, vilket gör att du aldrig behöver lägga ut några pengar alls. Du får dessutom fri tandvård via detta kort.

Packning för en säsong
Apropå det där blåa europeiska försäkringsplastkortet man får så undrar jag också vad det är till för?

I vintras till exempel fick jag bege mig till doktorn i Frankrike 2 ggr, en gång "akut" och en gång bokade jag tid. Väl där var det inte en kotte som frågade mig om nåt försäkringskort, eller nån försäkring öht. Visserligen rörde det sig inte om några tiotusentals euro-summor (om det nu spelar roll) men vart ändå runt 1500 spänn att punga ut sammanlagt vid de tillfällena. När jag sen kom hem till Sverige igen så skickade jag in alla kvitton och grejer till mitt försäkringsbolag och fick tillbaks varenda krona jag lagt ut (inkl lite extra för sveda & värk :))... Min stilla undran är varför man uppmanas att alltid ha med sig det där plastkortet? Nån som haft användning av det någon gång? I vilken situation isf?

Kanske att man kunde vända sig till nån slags myndighet för att få reda på exakta och konkreta svar på en gång. Men börjar med det här...

Edit: Kanske blev lite off-topic... sorry.

Senast ändrad:
Packning för en säsong
SannaW sa:
https://www.freeride.se/forum/search.php … =878022807

Kanske bara är jag som är oteknisk, men jag det enda som händer är i"inget svar på denna sökning"....
Hmm knas, funkar inte. Funka när jag la upp den, jaja sånt som händer. Vad jag gjorde var att jag sökte på ordet "packlista" och fick en 5 träffar tror jag :)

Packning för en säsong
Verkar som att Johan eller nån har fipplat med sök-funktionen. Sånt funkade tidigare men nu gör det tydligen inte det.

Edit: Japp: "Tyvärr går det inte att länka direkt till sökresultatet längre, utan man får skriva ut sökorden eller länka direkt till träffen/träffarna."

Senast ändrad:
Packning för en säsong
HotDamnSara sa:
Apropå det där blåa europeiska försäkringsplastkortet man får så undrar jag också vad det är till för?

I vintras till exempel fick jag bege mig till doktorn i Frankrike 2 ggr, en gång "akut" och en gång bokade jag tid. Väl där var det inte en kotte som frågade mig om nåt försäkringskort, eller nån försäkring öht. Visserligen rörde det sig inte om några tiotusentals euro-summor (om det nu spelar roll) men vart ändå runt 1500 spänn att punga ut sammanlagt vid de tillfällena. När jag sen kom hem till Sverige igen så skickade jag in alla kvitton och grejer till mitt försäkringsbolag och fick tillbaks varenda krona jag lagt ut (inkl lite extra för sveda & värk :))... Min stilla undran är varför man uppmanas att alltid ha med sig det där plastkortet? Nån som haft användning av det någon gång? I vilken situation isf?

Kanske att man kunde vända sig till nån slags myndighet för att få reda på exakta och konkreta svar på en gång. Men börjar med det här...

Edit: Kanske blev lite off-topic... sorry.
Ja den där akuthändelsen minns jag väl, trist att vi skulle vara tvungna att köra dig till sjukan med alkoholförgiftning, Men iofs 2 flaskor fernet, 7 bärs och 3 shotkannor Goldstrike är ganska mycket;) Rolig var du iaf!!

Jag har fatt användning för kortet 3 ggr. 2 ggr när jag klota pa axeln och en gang när jag krossa fingrarna i en bildörr i Stanton. Ingen av gangerna var ju akut sa jag gick till sjukan, lämna fram kortet och satte mig och vänta pa min tur, snabbt och smidigt. Minns inte om jag hade passet med, tror inte det, men det är nog mer undantag än regel att man inte behöver visa pass, som sagt, maste ju kunna styrka att det är du annars hade vem som helst kunnat ga runt och klota och fa gratis sjukvard pa ditt kort, haha:)

Antar att de flesta sjukhus inte bryr sig om kort eller pass eller nat om det är en akutsituation, finns väl etiska regler ocksa antar jag, kan ju inte lämna nan att dö för att de inte har ett ID-kort. Har dock varit pa sjukan (i Cham) utan kort tidigare ar och det var inga större problem det heller sa jag vet inte.. Prylen är väl ocksa den att detta kort bevisar att du har en sjukförsäkring som kommer täcka deras kostnader. Har du inget kort far de väl förlita sig pa att du kanske har en sjukförsäkring, alternativt att du kan punga upp kostnaderna själv...

Shit vad osamanhängande detta blev, jaja sa kan det bli efter 3 timmars opium och absintintag. Galet...

Packning för en säsong
Snus... inte till mig men många i Österrike e beredda att köpa sådant för en lite dyrare peng än vad man lägger i Sverige... Kan vara ett första jobb, eller va vet jag...

Packning för en säsong
Snus... inte till mig men många i Österrike e beredda att köpa sådant för en lite dyrare peng än vad man lägger i Sverige... Kan vara ett första jobb, eller va vet jag...

Snödjup

Tillbaka
Topp