Pappersmall på cap-lagg

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Pappersmall på cap-lagg
Kvällens dummaste problem... Finns det något vettigt sätt att markera mitten/kanterna när man monterar cap-skidor med papp- eller klistermallar? Inser att jag bara monterat sandwich-lagg med raka och tydliga kanter på topsheet tidigare.

Nu står jag med ett par Salomon-skidor med en irriterande rund cap som gör det hopplöst svårt att se om kanten av klistermallen linjerar med skidan. :mad:

Lite trollvarning på frågan, men tips om hur man kan mäta vettigt när det inte finns någon tydlig kant emottages tacksamt.

Pappersmall på cap-lagg
Dra ner till stålkanten och hitta en referens där pappret viks runt kanten. Är du med mig? Denna metoden är nog mest exakt även för kantiga sandwich-konstruktioner...

Pappersmall på cap-lagg
alt, ta en tejp och rita ut mitten efter att mätt från stålkant ?

tog brun packtejp och tejpa runt, sen skjutmått på stålkant sen mät in, så har du center, så lika bakom bindningen så har du centerline

Pappersmall på cap-lagg
Jag brukar klippa till en pappersremsa som är lagom lång på det sätt Carled skriver, dvs som räcker ned till stålkanten eller annan tydlig referens. Vik den på mitten så att du får ett tydligt veck mitt på remsan. Använd den sen som "mittmått" och markera mitten på skidan med penna.

Det går också bra att ta ett skjutmått (som helst ska vara lite trögt att flytta) och sätta det mot stålkanterna. Låt det sitta kvar och använd skänklarna som referens till mallen eller ovanstående pappersremsa.

Tillbaka
Topp