Park/pist skida

mackans

Ny medlem
Park/pist skida
Okej, jag vet att det finns många sådana här trådar men ingen har precis det jag söker, så jag tänkte att de här kanske kan hjälpa dem som också söker efter något liknande.

Först lite fakta om min vikt, längd osv.

Vikt: 60kg
Längd: 170-173 ^^
Budget: runt 3-400 föredrar 3.5 eller liknande.

Har åkt skidor sen jag var en liten skrikande baby och tycker att jag är en rätt duktig åkare.

I parken har jag kört hyfsat mycket, men tänkte åka mycket mer park i år än förr.

Så det jag vill ha är en skida som är skön i parken, men även något som jag kan köra ifrån farsan med (: (ny förstår vad jag menar hoppas jag)

Fast prio nummer ett är som sagt park skida.

MVH M

Park/pist skida
Är de inte lite korta, skulle gärna vilja ha skidorna nästa säsong med :), tror jag kommer bli 1.80 eller något. Men isf var kan jag köpa dem i stockholm? Och vad skulle det kosta med skidan plus en schyst bindning.

Park/pist skida
Ett tips: Köp förra årets Völkl Wall på Stadium. Tror att priset ligger runt 3500kr, lätt värt pengarna.
Skidan skulle passa dig som åkare, bäst i parken men även väldigt allround. De kan upplevas en aning tunga, men detta förbättrar isgreppet och du får en bra pistskida med hög svängradie. Midjan gör det möjligt att även komma utanför pisten och få ett bra flyt i puder.
Om du köper dessa så montera bindningen ca 2-3cm från core-center, så förstör du inte alla pistegenskaper. Välj 177cm.

Park/pist skida
mackans sa:
Är de inte lite korta, skulle gärna vilja ha skidorna nästa säsong med :), tror jag kommer bli 1.80 eller något. Men isf var kan jag köpa dem i stockholm? Och vad skulle det kosta med skidan plus en schyst bindning.
Om du bor i Stockholm bör du åka till alpingarget.

www.alpingaraget.se

Park/pist skida
F-azzy sa:
Ett tips: Köp förra årets Völkl Wall på Stadium. Tror att priset ligger runt 3500kr, lätt värt pengarna.
Skidan skulle passa dig som åkare, bäst i parken men även väldigt allround. De kan upplevas en aning tunga, men detta förbättrar isgreppet och du får en bra pistskida med hög svängradie. Midjan gör det möjligt att även komma utanför pisten och få ett bra flyt i puder.
Om du köper dessa så montera bindningen ca 2-3cm från core-center, så förstör du inte alla pistegenskaper. Välj 177cm.
Völkl wall är symmetriska så att bakmontera dom är bara dumt. Om jag var du skulle jag kolla på ett par k2 public enemy och bakmontera dom 3cm kolla www.sport-conrad.com

Park/pist skida
okej, f-azzy blir det inte lite långt att ha 177cm skidor i år eller kommer man kunna jibba på som vanligt ;)?

Niklas_Borg, är inte alpingaraget ganska dyrt om man jämmför med stadium? Eftersom de hälst ska kosta runt 3.5

Tänker ej beställa från internet, eftersom morsan inte kommer vara så pig på det men tack ändå (:

Park/pist skida
Public Enemy är en skida jag kört på otroligt mycket och rekomenderar starkt. Helt underbar att åka på, lagom styv för pisten och den går allt att carva me riktigt bra. Den biter ju inte lika bra på isigt underlag som en pistskida självklart men heller inte värdelös som en del twintips är.
Funkar bra för parken me, inte jättelätt men heller inte speciellt tung. I pudret funkar den helt ok, självklart kommer du att sjunka ner en bit då den bara har en midja på 85mm men för att bara ha de gör den sig bra.

Så helt klart ett värt köp, roligaste skidan jag haft vad de gäller allround.

Park/pist skida
tack så mycket! tror dock att det blir völkl wall eftersom de finns här i täby och sen verkar ju även den va en riktigt schyst skida, frågan är bara vilken längd bör jag ha?

Ska ha skidan i åtminstone 2 säsonger och i dagsläget cirka 1.72 bör jag verkligen ha 1.77, blir det svårt att jibba med iår? om, vilken längd bör jag isåfall ha?

Park/pist skida
Stepup: Bara för att de är symmetriska betyder det väl inte att det inte går att bakmontera bindningarna? Jag skulle säga att det är ett bra alternativ att bakmontera, tack vare att de är symmetriska, då switchåkningen inte förändras särskilt mycket. 2-3cm från mitt gör inte så stor skillnad på parkåkningen, jämfört med hur stor skillnad det blir i piståkningen.

mackans: 5cm längre skidor än sig själv kan vara ganska jobbigt i parken ja. Men om du ska ha skidorna fler än 2 säsonger så tjänar du på det, i stället för att köpa ett till par.. Man vänjer sig efter ett tag, och om du bor i stockholm så kanske det inte blir så mycket skidåkning iaf? men visst får du ut mer av din parkåkning om du väljer 169cm.

Park/pist skida
skidåkning kommer det att bli, men känns lite halv dant om skidorna hindrar mig från att få ut max utav dem pga längden :/ Men samtidigt så vill jag kunna ha dem nästa säsong, finns det något alternativ som kanske är 173? för då lär de funka nästa år också :)

Park/pist skida
Tråden har blivit lite rörig så om jag sammanställer den så kanske jag kan få några bra svar :)

Sökes; skida som är bra både i park och pist, gärna offpist med.
Budget: 3- 4000
Längd: 170-173cm
Vikt: 60kg

Hoppas att de finns några snälla personer där ute som kan hjälpa mig :D

MVH M

Park/pist skida
Köp ett par PE, montera BC+2.5cm, var glad. Eller vänta nu, PE kommer väl i 169 samt 179? Men 169 är väl en bit över 170 eller har jag fel? Nej det har jag nog inte.

Park/pist skida
Jag är 178 och mina PE jag hade va 169 och de funkade prima att köra på, självklart sjunker de en hel del i offpisten men helt underbar i övrigt. Ingen tvingar dig att köpa långa skidor. Ska du inte ut i pudret behöver du inte speciellt långa skidor heller då du inte behöver få så mycket bäryta. Dock är du bara 15 år och kommer säkerligen att växa några cm till men beroende på hur mycket du åker på dem kommer du ändå att få byta skidor igen om ett tag.

Tillbaka
Topp