Parkbräda för oss längre med stora fötter

Jeppann

Ny medlem
Är inför säsongen på jakt efter en ny bräda, och det är ju inget jätteurval jag har att titta på direkt. Dels för att jag har stora fötter (46 typ), och att jag är 192cm lång och väger ca 85kg. Har innan kört på en 160cm bräda och det tkr jag har funkat bra även om det inte var en renodlad parkbräda.

Så, vad tror ni? Är alltså ute efter en parkbräda. Behöver inte vara renodlad jättemjuk jib-bräda utan det ska gå att gå på lite större hopp o.s.v också.

Hiiiilfe :)

du lär inte behöva en speciellt bred bräda med den storleken, har själv 48 och åker på en "normalt" bred bräda

Det förstår jag verkligen inte hur det går. Funkar ju så länge man är i pisten kanske, men så fort det blir antingen uppkört eller man hamnar i lösare snö blir det ju jävla massa problem.

Har även Flux-bindningar med toestrap som gör att det sticker ut ännu mer, så bred bräda ska jag ha! Över 260mm

Senast ändrad:
Kollat lite själv nu och hittat två alternativ.

Dels Nitro Misfit wide 160,6 samt Rome Machine 161. Någon som har något att säga om dessa?

tja

Va bra, äntligen! Har precis samma problem själv. Älskar pipe men nästan all jibbing oxå ohar 46 i sulor . Kan "havreboll" åka på 25 i midja när han har 48 i stl? Kan inte ha mycket kul den killen!

Är lite inne på Dominanten men vill kolla med er va ni tycker, blir den fladdrig?

haha, ytterligare en gigant här. Jag ska också köpa mig en parkbräda och har kollat runt lite. Är 192 lång och har 45-46 i bootsen och väger 89 kg.
Nästan alla märkens parkbrädor görs i 159 och det borde räcka för oss. dessutom är parkbrädorna ofta bredare än "vanliga" brädor. Kolla på dominanten eller bataleon Evil twin. Kommer inte ihåg vad Rome artifaten har för midjebredd men runt 260mm är den, även capita stairmaster är någonstans runt 260mm. Alla brädorna jag har nämnt är i längden 159. lycka till med brädan.
MVH Kristofer

Hallå alla långa storfotade. Är man över 190 och väger 80+ så behöver man ju knappast vara rädd för att köpa en parkbräda på över 160. Det finns ju massor av bra brädor att välja på och det är inga problem att hitta bredder över 26 heller vilket enligt mig är ett måste om man har fötter på 45 eller större.

Tänkte bara skriva att det blev en Nitro Misfit Wide för min del, och den verkar fin! Nu ska den bara teståkas, men var e snön? :(

Unity Pride ~164 wide?

Kolfiberförstärkt och go. Tror du gillar den om du inte vill ha en stor mjuk.

Jeppann sa:
Det förstår jag verkligen inte hur det går. Funkar ju så länge man är i pisten kanske, men så fort det blir antingen uppkört eller man hamnar i lösare snö blir det ju jävla massa problem.

Har även Flux-bindningar med toestrap som gör att det sticker ut ännu mer, så bred bräda ska jag ha! Över 260mm
Vilka Flux har du? Körde med super titan en säsong förra året. 2 spännen gick sönder och mina toestrap har börjat trilla i biter..: Fick dock 4 st nya spännen av markus (?) så det var riktigt skyst.

Hur upplever du dina flux? Tycker mina är de skönaste bindningarna jag har haft, men pump spännena är inte lika bra som burtons' top modeller.

Nosskire sa:
Hur upplever du dina flux? Tycker mina är de skönaste bindningarna jag har haft, men pump spännena är inte lika bra som burtons' top modeller.
Supertitan här med. Jag tycker dem är riktigt sköna men som sagt kvaliten skiftar lite. När jag gick riktigt stort och landade hyffsat hårt med stort tryck så löste rentav det stora spännet ut. Rätt läskigt faktiskt. Känns som det skulle kunna sluta illa. Toe strapen satt dock fortf kvar och den håller ju fast foten rätt bra. Det var också precis på slutet av säsongen så vi får se om den kanske rentav tagit skada och kommer lösa ut ännu lättare. Lite halvstörande att toe-strapen är så biffig också. Tycker den förlänger tårna väl mycket, och framförallt i puder var detta irriterande för mig med stora fötter.

Har inte provat särskilt många andra modeller så kan inte jämföra, men är klart sugen på att testa Burton för att jämföra. Men helt klart är det en enorm skillnad mellan Flux och allt jag haft innan, men nu är man väl lite för bortskämd och van för att uppskatta det helt kanske :)

Senast ändrad:
Jaghar också feta fötter.. köpte iår en Rome Machine 157 26cm i midjan, den är också fet! så tror utan tvekan att jag slipper toedrags..
Om du inte hittar nån tillräckligt bred bräda köp elivatorpads från burton.. jag har ett par liggandes aldrig användna om du vill komma över billigt!

hoppas du hittar va du söker!
Peace out!

ett tips till jag kom på!
Köp burton boxer bootsen, jag har sånna as sköna!
Men grejen är att dom är i storleken innermått 45 så är den en US storlek mindre utanmått.. dvs jag har 11 i storlek men den är bara stor som en 10a på utsidan.. fryser inte ett dugg ändå.. kolla upp de om ni bigfoots har samma problem som jag haft!

Burton har till denna säsonget satsat lite bredare i konceptet för folk med större fötter.

Jag själv har provat Burton Twin 57 från förra säsongen, en billigare bräda i sortimentet runt 5000:- lappen.

Till denna säsong så finns det andra modeller(Nedan) som också kanske är värda att ta en titt på.

Burton Twin 157 Wide(tror det finns någon twin som är längre)
Burton Custom Wide
Burton CustomX Wide

de två sista är prisklassen över Twin 157:an.

-Christian

Det borde inte va några problem, Dom flesta företag gör ju minst en "wide" modell. du kan ju också köpa ett par bindingar där du kan skjuta bak "heelcupen", då får foten större plats. Sen äre ju bara välja en längd som du tror blir bra, själv är jag väll 187cm nånting och kör på en 151a
Lycka till! :D

Jeppann sa:
Nosskire sa:
Supertitan här med. Jag tycker dem är riktigt sköna men som sagt kvaliten skiftar lite. När jag gick riktigt stort och landade hyffsat hårt med stort tryck så löste rentav det stora spännet ut. Rätt läskigt faktiskt. Känns som det skulle kunna sluta illa. Toe strapen satt dock fortf kvar och den håller ju fast foten rätt bra. Det var också precis på slutet av säsongen så vi får se om den kanske rentav tagit skada och kommer lösa ut ännu lättare. Lite halvstörande att toe-strapen är så biffig också. Tycker den förlänger tårna väl mycket, och framförallt i puder var detta irriterande för mig med stora fötter.

Har inte provat särskilt många andra modeller så kan inte jämföra, men är klart sugen på att testa Burton för att jämföra. Men helt klart är det en enorm skillnad mellan Flux och allt jag haft innan, men nu är man väl lite för bortskämd och van för att uppskatta det helt kanske :)
Skaffa nya spännen... Snacka med permafrost markus om det så skickar han dig nya. Riktigt trevligt kille! 2 st av mina spännen gick sönder förra säsongen och jag fick nu 4 st nya helt gratis. Grymt bra service !

Jeppann sa:

Jag är 184, 45i fötter. kör på 157, 25 bred. funkar utmärkt. capstrapen trycker ju bak foten, så du tjänar på de. hade samma problem som du på min förra bräda, då rekommenderade han capstrap. eero ettala 157 med cartel bindningar, mums !

Rome Manual 162 kör jag på. En parkbräda men som även duger bra i pist.
Den är lite bredare alltså bra för stora fötter.
Själv är jag 192cm 85kg och skostorlek 45.

Tillbaka
Topp