parkpjäxor samt bindningar till 10åring

enslow

Ny medlem
Min son har fått nya skidor Salomon Teneighty Flyer och nu måste vi köpa nya pjäxor.
Han är 150cm och väger 50kg åker 95 % park.
Vilka pjäxor tycker ni att vi skall köpa.

Sen hittade jag ett par Salomon C607 bindningar som jag av fick med extra nån gång, Kan jag montera dom eller bör jag leta efter några andra och i så fall vilka?

Tacksam för svar

Enslow

Du kan ju pröva pjäxan salomon flyer, den gula. Den ska tydligen vara riktigt bra för yngre.

Fast låt inte folk på nätet bestämma åt er ,de gäller att pröva pröva pröva! Det handlar bara om att pröva pjäxer.

Lycka till

Jag säger att du går till en butik med kunnig personal och PROVAR dej fram. Vad modellen är gjord för är inte så himla viktigt, man lär sej åka med sin utrustning!
Jag hade salomon-pjäxor när jag var yngre och jag var riktigt nöjd med dom (kanske mest mina föräldrar när jag inte gnällde över ont i fötterna), det är väl den erfarenhet jag kan dela med mej av. MEn som sagt, gå till en butik och prova dej fram!

Bindningen å andra sidan har jag ingen aning om men det borde väl funka? Det spelar äl inte så stor roll vad man har för bindning?

hej, vid 10 års ålder bryr man sig mest om hur cool ens utrustning är. så gå till en affär, testa salomons junior pjäx modeller. Din son kommer tycka dom är stentuffa men dom är dessutom väldigt bra pjäxor.
När det gäller bindningar: han väger bara 50 kg= han behöver inga t.ex. lookbindningar för att skidorna ska sitta kvar på fötterna. Salomon bindningarna kommer funka klockrent.

Sisst men inte minst, BE någon kunnig montera bindningarna. Då blir det inge krångel för varken dig eller din son. Du vill absolut inte råka montera dom fel, dessutom är det viktigt med mittmontering redan vid tidig ålder och det vill du helst låta en kunnig göra.

Lycka till.

köp INTE salomon flyer sämsta jävla skiten jag kört på. Kan knappt kalla det pjäxa snarare hård strumpa.

Okay tack för svaren.
Nu bor vi i sundsvall och kunnig personal får jag nog leta efter.
Jag fick för mig att han skulle ha en jib pjäxa som sitter lite mer löst om ni förstår vad jag menar.

Själv är jag en pistråtta som vill att grejorna sitter där dom sitter.
Av egen erfarenhet vet jag att pjäxor kan vara jävligt sköna i affären men hemska att åka med.

Att utrustningen ska vara cool är helt riktigt, han skrek rakt ut när jag plockade fram bindningarna som är svarta och röda till hans nya skidor som är vita och gröna.
Dessutom vill han ha vita pjäxor eftersom dom passar till skidorna (ha ha)

Givetvis kommer jag att låta någon kunnig att montera bindingarna om jag hittar någon annars tar jag med dom till vemdalen i dec.
Funderar faktiskt på mitt samt 4-6gr duckstance åt honom.
Men ev så hyr vi skidor en dag med den kombinationen först.

Tror inte heller att det spelar så stor roll vilken bindning Ni sätter dit.

Flyer pjäxorna som min kille hade, körde han slut innerskorna på efter en säsong, och han är 15 kg lättare än din. Han åker visserligen lätt 5 ggr/vecka hela vintern, men om Ni bara åker några gånger då och då så funkar det säkert med en sån pjäxa. Annars kommer Salomon med skitcoola pjäxor för de yngre denna vintern. Borde väl finnas någon kunnig butik i Sünsvall också. Annars får ni väl åka hit när Intersport har skidmässa i oktober, då brukar Salomon vara där och hjälpa till med utprovning.

Lycka till/Jörgen

Senast ändrad:
Han åker nog inte 5ggr i veckan hela vintern men vi åker varje år 3-5 veckor till fjällen.
Vemdalen,Åre samt Hamra/ramunberget.
Sen åker han mycket i Nolbybacken utanför sundsvall men där är säsongen lite begränsad.

Han satt både 360 och 540 ifjol men lyckades aldrig sätta en 720 cleant.
Så helt rudis är han inte på skidor.

Vart är hit? och kan han provåka pjäxor då?

Tackar för alla svar.

Enslow

Tillbaka
Topp