Parkskida med lite extra styvhet

ozthojvel

Ny medlem
Tjenare!
Har aldrig åkt park värt att nämna, dvs sätter i princip ingenting :). Inför säsongen tänker jag införskaffa en jipp/pist skida, dvs en lite styvare parkskida, för att komplementera ett par offpistlagg.

Kommer ju från Skåne, vilket gör att jag åkt 2-3 veckor om året sen jag var 4-5 bast. Skulle väl kalla mig medelgod-god åkare med siktet instället på att utvecklas rejält under säsongen som kommer tillbringas i alperna

Är 180 cm lång med den fruktansvärt tunga vikten på 68 kg.

Är det någon där ute som har kolla på nån twintip som man både kan bränna pist med samt jibba? Kikat lite på karman, men tycker de ligger högt i pris för ett par lagg som man kanske railar sönder, är med andra ord ute efter nått i de lägre prisklasserna.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Senast ändrad:
kanske salomon 1080 thruster vore något. head mojo (alt budgetgrön madtrix), dynastar troublemaker, ross scratch sprayer.

sen kan man ju alltid beställa från tyskland...

K2 public enemy är styv. sen skidnarkomans alt tycker jag lter lite fel,
budget madtrix från head är ju billigare för den är mjukare och vekare samma med sprayer , scratch är väll styvare. antar jag?

ja, men osthojvel bad om billigt, vägde under 70 kilo och är en medelgod veckoturist. man kan ju inte få allt... eller tänkte kanske fel. eller inte.

Senast ändrad:
skidnarkoman sa:
ja, men osthojvel bad om billigt, vägde under 70 kilo och är en medelgod veckoturist. man kan ju inte få allt... eller tänkte kanske fel. eller inte.
okej jo de kanske är sant.
dyu vet bäst!

Senast ändrad:
Senast ändrad:
föresten blir alla ski´dor billigare på www.sport-conrad.com

Skulle rekomendera k2 public enemy 06/07 , har ett par ... fast dom ligger ju runt 5-6 tusen ! men skidor ligger ju runt dom priserna nu förtiden så

head mad trixen är ganska styv, och den funkar bra i att carva med också. priset på 3800 med bindning är suveränt tycker jag, eller så kan du ju köpa mojo 80 men då blir den jätte hård och kostar rätt mycket

Vill du ha en twintip som är riktigt bra även i pisten, och redan har en offpistskida så borde du ju titta på en inte för bred skida, ca 80 mm typ. Och gärna en välbyggd sådan, sandwichkonstruktion, lite eller hel träkärna m.m.

Jag säger inte att PE (85 mm), Karma (87 mm), Foil (87 mm) är dålig lagg, varken i park eller pist. Men om jag redan hade en OP-skida och skulle köpa en twintip skulle jag satsa på en lite smalare och kvickare skida. Att ha en massa skidor som är lika varann har aldrig gjort någon glad, förutom skidythyrningens chef.

Lite styvare och välbyggda twins finns det ju en del av, några alt.
Blizzard Shock Therapy
Elan MO2 Rail
Fischer Addict
De flesta Liberty
Dynastar TM
Head Mojo 80
m.fl.

Senast ändrad:
PE är INTE jätte styv men jag kan säga att liberty KGB är mycket styv provade den förra säsongen och det gick som det gick inte bästa parkskidan men den är styv...

PE är visserligen ganska välbyggd men känns plankig och stor i jämförelse med de skidor jag listade innan.

Head Mojo 80 är en grym styv pistskida som dessutom är kung i parken.
Valat hade vart lätt för mig. Den är inte onödigt bred om du ändå inte ska åka offpist med den sen håller ju Head för lite mer...

Tillbaka
Topp