Parkskidor/freeride till junior

Johanna1

Medlem
Hej!

Min son på 10 år, 150 cm och lite tyngre så kanske 50 kg, har växt ur sina skidor. Hittills har han alltid kört K2, typ Juvy, mest pga priset. Men känner att det nu är dags för nått ”bättre”.

Han har många timmar i pjäxorna varje vinter, minst 2-3 dagar i veckan från december till april. Kör rätt mycket park och så klart mycket utanför pisten, som man väl gör i den åldern. Men behöver ett par skidor som ändå funkar hyfsat i lite hårdare och isiga pister.

Jag har kikat på Blizzard Team och Armada Short, men det kanske är nått helt annat han ska ha?

Själv kör jag Extrem ProjectW som jag älskar, så kanske ett par Extrem Roots?

Vad ska vi köpa till en kille som lever för skidåkning och gärna vill utvecklas?

Min son gick från k2 barnskidor i 11-årsåldern till ett par Icelantic scout 85.
Den enda han inte riktigt är nöjd över är att de inte är mittmonterade men det gör ju istället att han kan åka bra i pudret. Annars verkar de vara klockrena. Värt en kik kanske?

Min son gick från k2 barnskidor i 11-årsåldern till ett par Icelantic scout 85.
Den enda han inte riktigt är nöjd över är att de inte är mittmonterade men det gör ju istället att han kan åka bra i pudret. Annars verkar de vara klockrena. Värt en kik kanske?
Tack för tipset, de ska jag absolut kolla upp!

Min son kvalar in ganska precis på beskrivningen, 10 år, ca 142 cm och åker nästan varje helg hela säsongen. Han har åkt på Juvy och senare Revolt vilka han har varit väldigt nöjd med. Nu åker han på ett par Mantra Jr 148 cm på alla slags underlag och tycker att det är de skönaste skidor han har åkt på.

Min son kvalar in ganska precis på beskrivningen, 10 år, ca 142 cm och åker nästan varje helg hela säsongen. Han har åkt på Juvy och senare Revolt vilka han har varit väldigt nöjd med. Nu åker han på ett par Mantra Jr 148 cm på alla slags underlag och tycker att det är de skönaste skidor han har åkt på.
Nu har jag kollat upp lite mer om Mantra, och de verkar ju väldigt intressanta! Men ser att de får lite dåliga recensioner pga kvaliten på materialet och att de lätt blir repig. Är det nått du märkt av?

Nu har jag kollat upp lite mer om Mantra, och de verkar ju väldigt intressanta! Men ser att de får lite dåliga recensioner pga kvaliten på materialet och att de lätt blir repig. Är det nått du märkt av?
Inga problem med skidorna än så länge. Jag hade också läst om det där, men som vanligt stimmas det när något inte är bra, men aldrig när det är som förväntat.
Inte mer repiga än andra skidor. Tvärtom faktiskt så är jag förvånad att den ser så bra ut. Till skillnad mot Juvy som såg ut som om de åkt genom en stenkross efter en säsong.

Har haft en diskussion med en kompis vars barn vill ha ett par mer park/allround.
Han är runt tio år och tävlar en del i freeridetävligar
Det vi kollade lite på var faktiskt att gå på ett par "vuxenskidor" men i kortlängd
Men han är 140/45cm och väger under 30kilo, så vi kom fram till att han är för lätt för de skidorna och tar ett par juniorskidor tills han kommer upp i vikt lite.

Men det kan vara ett alternativ att kolla på korta "vuxenskidor'" om han väger såpass mycket och kör så mycket skidor.

Inga problem med skidorna än så länge. Jag hade också läst om det där, men som vanligt stimmas det när något inte är bra, men aldrig när det är som förväntat.
Inte mer repiga än andra skidor. Tvärtom faktiskt så är jag förvånad att den ser så bra ut. Till skillnad mot Juvy som såg ut som om de åkt genom en stenkross efter en säsong.
Det låter ju lovande!😊 Vad köpte ni för längd? Jag funderar på att gå på 148 i så fall, men funderar på om det blir lite i längsta laget…

Det låter ju lovande!😊 Vad köpte ni för längd? Jag funderar på att gå på 148 i så fall, men funderar på om det blir lite i längsta laget…
Köpte 148 cm, egentligen som en skida inför nästa säsong trodde jag, då han redan hade ett par Revolt 138 som skulle räcka i år också. Men efter han provat Mantran för skojs skull så gick han aldrig tillbaka eftersom han tyckte att den var mycket skönare, och han har inte upplevt den klumpig i stökig lössnö heller. Han väger drygt 45 kg, och det har väl också något att säga hur man upplever en skida.

Tillbaka
Topp